Hjælp - underernæret killing
Fra : Njet

Dato : 14-09-03 15:22

Hejsa

For lige knap 2 måneder siden fik min kat fire killinger. De tre af dem er
ganske sunde og raske, men den fjerde har der været en del problemer med de
sidste 3 uger. Bl.a. har den og er stadig kraftigt underernæret hvilket jeg
har forsøgt at rette op på, med modermælkserstatning og diverse forskelligt
foder. Problemet er nu, at den stadig ikke er meget for at spise og hvor den
før med glæde drak 15 ml. modermælkserstatning da er den nu nede på maks at
drikke 3 ml. trods den plager præcist lige så meget som før. Den har heller
ikke meget samværd med de tre andre killinger - ikke fordi de ikke vil have
noget med den at gøre, men fordi den for det meste holder sig for sig selv,
formentligt fordi den ikke har ret mange kræfter i forhold til de andre. Er
der nogen der kan give mig nogle gode råd angående noget føde, som kan
opmuntre den til at spise mere end den gør ?? Jeg har prøvet med lidt af
hvert, bl.a. noget ret dyrt noget fra dyrlægen, som skulle være specielt
godt og appetit-vækkende, men indtil videre har den største succes været
noget billigt dåsemad (med sardiner) fra Føtex. Men det er som om at den
hurtigt mister lysten til de forskellige produkter jeg prøver at finde til
den. De sidste par dage har jeg overhovedet ikke kunne friste den med noget,
udover en lille smule leverpostej. Så er der nogen der har nogle forslag til
noget lækkert (katte)mad, så er jeg meget interesseret. Forslag til hvordan
man kan få den til at drikke lidt mere moderhjælpserstatning ønskes også og
sidst men ikke mindst kunne jeg også godt tænke mig at vide, om man kan gøre
et eller andet så den bliver lidt mere interesseret i at have lidt mere
samværd med de tre andre killinger. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe.
Til sidst kan jeg lige oplyse, at den ca. vejer det halve af, hvad en af de
andre killinger vejer.

Mvh.:
MFC

Fra : Niels Peter

Dato : 14-09-03 15:34

Njet wrote:

> [...]
> de tre andre killinger. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe. Til
> sidst kan jeg lige oplyse, at den ca. vejer det halve af, hvad en af

Har dyrlægen checket den grundigt igennem? Ellers synes jeg, det bør
være det første, du får gjort.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Njet

Dato : 14-09-03 15:50

Hej Niels

Ja, den har været ved dyrlægen, men hvor grundigt han har checket den, ved
jeg ikke. I morgen (Mandag) prøver jeg at få en anden dyrlæge til at kigge
på den.

Mvh.:
MFC

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-09-03 16:07

"Njet" <slotgitt@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, den har været ved dyrlægen, men hvor grundigt han har checket den, ved
> jeg ikke. I morgen (Mandag) prøver jeg at få en anden dyrlæge til at kigge
> på den.

Hej MFC (?)

Det lyder som en god idé - og så skal du måske nok, hvor hårdt det end
lyder..., forberede dig på at der måske ikke rigtig er noget at gøre for
killingen.

Der kan være mange årsager til, at en killing ikke trives ordentligt - det
kan være en hjertefejl (det er ret almindeligt), og mislyde på hjertet kan
ikke altid høres når der er tale om unge killinger, men burde - hvis det er
større fejl - kunne høres når killingen er 8 uger gammel.
Der kan også være problemer med andre organer: Lever, nyrer etc.

Når jeg har haft mistrivelige killinger, som er så synligt "forkerte på den"
som din lyder til at være, så har jeg valgt at få dem aflivet, simpelthen
fordi der *er* et eller andet galt, også selvom man ikke lige kan se/høre
det, og min personlige holdning er, at det er synd for både killingen og
evt. nye ejere at holde liv i den, når sandsynligheden taler for, at den har
et problem, som meget vel kan poppe op igen senere!

Mvh. Camilla

Fra : Njet

Dato : 14-09-03 16:23

Hej Camilla

Tak for dit svar. Det er selvfølgelig lidt hårdt evt. at skulle aflive
katten, men nu vil jeg høre hvad dyrlægen siger i morgen og så må jeg jo
afgøre hvad der skal ske. Hvis det er så slemt, så sandsynligheden for at
den får store lidelser senere i livet, vil det nok være mest korrekt at få
den aflivet - der er nok ikke meget andet at gøre end at håbe det bedste.
Mht. nye ejere, så er det meningen at mine forældre skal have den - de har
haft katte de sidste 20 år og har på nuværende tidspunkt en enkelt ældre
hankat som er utrolig fredelig og som har nemt ved at acceptere andre/nye
katte. Jeg siger tak for din advarsel og håber at kunne aflevere katten hos
mine forældre når den er gammel nok, men nu må jeg se hvad dyrlægen siger og
så må jeg træffe en beslutning derefter.

Mvh.:
MFC

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 14-09-03 20:20

Har den fået ormekur....

Mvh Tina

Fra : Jernladyen

Dato : 14-09-03 17:00

"Njet" skrev d. 14-09-03 15:22 dette indlæg :
> [...]
maks at
> drikke 3 ml. trods den plager præcist lige så meget som før.

Hej Njet.
Har du overvejet, om din killing har en misdannelse indvendigt? Vores
gamle killing var også tynd og konstant sulten. Hun spiste og spiste,
men var lige tynd. Til sidst begyndte hun at kaste op hele tiden. Hun
fik lavet en røntgen-kontrast undersøgelse, hvor det viste sig, hun
havde en uhyggelig stor udposning på spiserøret, lige foran mavesækken.
Den fyldte det meste af hende indeni.
Det er jo så ikke sikkert, din har det samme, da hun ikke vil spise
mere, men hvis du ikke får hende undersøgt ret hurtigt, burde du få
hende aflivet. Det lyder, som om hun er MEGET syg.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/