BARF-spørgsmål
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-09-03 22:07

Til dem der fodrer efter Barf-princippet, hvad sker der med kød når
det bliver frosset ned, og det tøes op igen og skal fodres råt ?jeg
har fundet ud af at lever ikke dur til det, det bliver underligt ?
kender andre til det? er der andet end lever der ikke dur til frost
hvis det skal spises råt efter optøning ?

men kan man fryse fjerkræ ned og tø det op igen og servere det råt
stadig ?

bliver kødet forældet i fryseren ?udvikler bakterierne sig selv om
kødet er frosent ? jeg tænker på at det jo ikke bliver stegt eller
kogt når det kommer ud igen .

Kan ikke huske hvem der vidste noget om barf, håber ikke at det var
kattefolk, for så får jeg nok ikke noget svar

If you talk with the animals they will talk with you and you will know each other.
If you do not talk to them you will not know them, and what you do not know you will fear.
What one fears, one destroys

CHIEF DAN GEORGE

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-09-03 15:29

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> det bliver frosset ned, og det tøes op igen og skal fodres råt ?jeg
> har fundet ud af at lever ikke dur til det, det bliver underligt ?

Jeg plejer at fryse lever og fodre med det bagefter, men jeg blender det
sammen med andre ting, så jeg har ikke lagt mærke til, at det bliver
underligt.

er der andet end lever der ikke dur til frost
> hvis det skal spises råt efter optøning ?
>
> men kan man fryse fjerkræ ned og tø det op igen og servere det råt
> stadig ?

Ja, jeg køber store kasser med kylling frossent og tager så bare et stykke
op, når jeg skal bruge det.

> bliver kødet forældet i fryseren ?udvikler bakterierne sig selv om
> kødet er frosent ? jeg tænker på at det jo ikke bliver stegt eller
> kogt når det kommer ud igen .

Jeg vil nok overholde den dato, der står på den dybfrosne kylling, derudover
er der regler for hvor længe f.eks. hakket kød må fryses - men dem skal du
nok have hos forbrugerrådet eller noget, jeg er i hvert fald ikke husmor nok
til at kunne huske dem

I øvrigt tror jeg sagtens hundene kan spise det alligevel - deres maver er
jo ikke nær så sarte som vores.

-Trine

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-09-03 15:35

On Sun, 14 Sep 2003 16:28:46 +0200, "Trine Dyrgaard"
<pipo@kantorvaenget.dk> wrotd:

> [...]
>til at kunne huske dem
>
>I øvrigt tror jeg sagtens hundene kan spise det alligevel - deres maver er

,ja det er jo netop det jeg tænkte, de kan jo grave et rådent kødben
op ude i haven og æde det uden at der sker noget, plus alt det andet
ulækre de går og æder når de løber løs i skoven eller andre steder, så
at sidste udløbsdato er overskredet en enkelt dag, er vist ikke noget
der betyder det helt store for en hund. Det håber jeg da ikke at det
gør, og min har klaret sig fint indtil videre. I forgårs slugte han
800gram honingmarineret kalkun det gav nogle gode prutter ved
ikke om det med honingen var så smart, men han lever da endnu efter at
have spist det 2 dage i aften står den så på skinkekød i tern
blandet med gullerøder og æg, godt at jeg har fået en god aftale med
den lokale købmand, men det er nok fordi jeg er sådan en flink fyr

ja det med fryseren kommer nok også an på hvor koldt der er derinde ,
men jeg må jo finde en husmor og spørge

Fra : bjergskoven

Dato : 14-09-03 16:07

Hej Punish

er der andet end lever der ikke dur til frost
> hvis det skal spises råt efter optøning ?

Der sker ikke spor ved at fryse lever. Hvorfor synes du det bliver mærkeligt
?
Mange af de ting du kan købe i supermarkedet, har været frosset og bliver
tøet op og solgt herefter.
Det står som regel på pakken at det har været frosset, men du kan ikke være
sikker på at det er skrevet.

> men kan man fryse fjerkræ ned og tø det op igen og servere det råt
> stadig ?

Du kan tø alt op og servere det i rå tilstand uden fare for hunden.

> bliver kødet forældet i fryseren ?

Ja hvis kødet har ligget i mange måneder i fryseren, så kan du godt sige at
det på en måde er blevet forældet. Forstået på den måde at det ikke har
mistet næringsstoffer, men det mister farve og også lidt duft, men det
eneste der derudover sker er en fordampning,som jo bliver større jo længere
kødet ligger i fryseren. Det lyder måske mærkeligt med en fordampning, men
det er ikke deto mindre det der sker.

udvikler bakterierne sig selv om
> kødet er frosent ? jeg tænker på at det jo ikke bliver stegt eller
> kogt når det kommer ud igen .

De fleste bakterier dør ved frysning, men lader du optøet kød ligge i
stuetemp vil de omkringbeonde bakterier( på såpækbrædtet, køkkenbordet osv)
begynde at invadere kødet.

Hilsen

Merete

Fra : Brian C

Dato : 14-09-03 16:13

"bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
længere
> kødet ligger i fryseren. Det lyder måske mærkeligt med en fordampning, men

Det kan begrænses lidt ved at fryse kødet godt ind, også oversprøjte det
frosne kød med vand fra en vandforstøver, så det ligesom får en skal af is,
bruges meget på fisk og skaldyr ved jeg.

Brian C

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-09-03 16:28

On Sun, 14 Sep 2003 17:07:02 +0200, "bjergskoven"
<info@bjergskoven.dk> wrotd:

>Hej Punish
>

> er der andet end lever der ikke dur til frost
>
>Der sker ikke spor ved at fryse lever. Hvorfor synes du det bliver mærkeligt
>?

,det blev bare sådan melagtigt ? min hund gad ikke at spise det .

> [...]
>
>De fleste bakterier dør ved frysning, men lader du optøet kød ligge i
>stuetemp vil de omkringbeonde bakterier( på såpækbrædtet, køkkenbordet osv)

,så man lader det bare tø op i køleskabet eller hvordan ? sådan har
jeg altid gjort, men selv om der fordamper en lille smule smag af
kødet i fryseren , er det vigtigeste jo at der ikke udvikler sig flere
bakterier end der er i forvejen, men hvis det er pakket ind i
plasticpose hvordan kan det så fordampe ?

Fra : Claus Rathlou

Dato : 14-09-03 19:03

> [...]
>
> De fleste bakterier dør ved frysning, men lader du optøet kød ligge i
> stuetemp vil de omkringbeonde bakterier( på såpækbrædtet, køkkenbordet

Mælkesyrebakterier kan fryses ned til ca. -180 grader celsius med flydende
kvælstof og opbevares i flere måneder før de bruges. Selv ved afkøling
til -252 grader celsius kan bakterier overleve. Spordannende bakteriers
spore kan "overleve" i årevis. Når så sporen igen kommer udfor gunstige
betingelser dannes en ny bakteriecelle. Nogle af de enzymer bakterierne
danner er aktive ved temperatur under 0 grader celsius.

Så frysning til -18 grader celsius bevirker kun at medbrydnings hastigheden
af kødet medsættes.

Claus

Fra : UG

Dato : 16-09-03 13:23

> Til dem der fodrer efter Barf-princippet,

Undskyld min uvidenhed, men hvad er BARF?
Hilsen
Ulla

Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : bjergskoven

Dato : 16-09-03 22:52

Hej Ullla

> Undskyld min uvidenhed, men hvad er BARF?
> Hilsen
> Ulla

Bone And Raw Food. eller Biological Appropiate Raw Food. Dvs. fodring med
råt kød og rå grøntsager/frugt.

Hilsen

Merete