Linux QoS og routening
Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 12-09-03 17:08

Hejsa

Jeg har et lan men mange brugere disse default routes til en linuxbox der
via nat lukke dem ud på 5 adsl. Hele dette setup virker fint da jeg tagger
indkomne forbindelser via iptables preroute tabellen og der efter smider dem
på ud forskellige adsl via iproute2. Det jeg godt kunne tænke mig var noget
hjælp til at få QoS til at fungere.

/-- adsl
/-- adsl
Lan --> Linuxbox--<-- adsl
\-- adsl
\-- adsl

linuxbox.eth 192.168.0.10

adsl intern ip: 192.168.0.1-5

Jeg har fundet en del sider online omkring det med ikke noget hvor man
router til 5 forskellige gateways

/Lasse Jensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-09-03 21:13

Lasse B. Jensen wrote:

> [...]
>
> linuxbox.eth 192.168.0.10
>
> adsl intern ip: 192.168.0.1-5
>
> Jeg har fundet en del sider online omkring det med ikke noget hvor man

Hej Lasse

Kig på:

Policy routing with Linux and with Cisco IOS:
http://kewl.phear.org/policy/index.html.en

The Wonder Shaper 1.1:
http://lartc.org/wondershaper/

Linux:
http://lartc.org/

mvh

Glenn

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-09-03 21:22

Lasse B. Jensen wrote:
> [...]
> på ud forskellige adsl via iproute2. Det jeg godt kunne tænke mig var noget

Fint. Det er en af måderne at gøre det på.

> hjælp til at få QoS til at fungere.

Virker QoS da ikke?

Du bør måske beskrive hvad du vil opnå med QoS og hvorfor f.eks. shaping
ikke også er interessant.

> /-- adsl
> /-- adsl
> Lan --> Linuxbox--<-- adsl
> \-- adsl
> \-- adsl
>
> linuxbox.eth 192.168.0.10
>
> adsl intern ip: 192.168.0.1-5
>
> Jeg har fundet en del sider online omkring det med ikke noget hvor man
> router til 5 forskellige gateways

Så ganger du vel blot dit setup med fem?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 13-09-03 12:45

Jeg ønsker at kunne oppriotere nogen type af trafik og nedpriotere andre.
Pt. smider den bare alt trafik ud på en linje. Desuden ønsker jeg at kunne
fordele båndbredde således at en bruger med 9 ftp connections ikke får 90%
af båndbredden hvis der sidder en anden bruger med kun 1 connection. Der
skulle gerne deles i porten.

Det er et lan med ca 1000 brugere
og der er faktisk 7 adsl'er

/Lasse B. Jensen