Barnevognen frem og tilbage ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-09-03 08:16

Jeg har lagt mærke til at når en voksen står med en barnevogn med et barn i, så
kører den voksne typisk barnevognen frem og tilbage i en slags vuggende
bevægelse. Jeg har tæt undret mig over hvorfor den voksne ikke blot kan stå
stille med den barnevogn.

Hvis jeg selv fik en barnevogn i hånden, kan det også godt være at jeg fik lyst
til at køre den frem og tilbage. Derfor er mit spørgsmål her til gruppen.
Hvorfor har jeg mon (også) lyst til det?. Er det fordi jeg har set så mange
andre gøre det, eller er det et instinkt i os, der gør, at når vi har et lille
barn i vores direkte varetægt, så skal det absolut af en eller anden årsag
vugges/køres frem og tilbage?

Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-09-03 08:32

Claus E Beyer wrote:

> [...]
> barn i vores direkte varetægt, så skal det absolut af en eller anden årsag

Bæbier har et program som forhindre at de bliver glem. Derfor skriger
de eller grader hvis de ikke mærker at de bevæger sig.

Så for at snyde programmet så har man opfundet vuggen.

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 09:06

Claus E Beyer skrev i <news:bjrruh$mk8io$1@ID-62896.news.uni-berlin.de>:

> Jeg har tæt undret mig over hvorfor den
> voksne ikke blot kan stå stille med den barnevogn.

Nogle børn vågner og skriger, når de mærker du stopper med
at lave denne søvndyssende bevægelse. Hvis du skal forsøge
at få et barn til at sove efterligner du de bevægelser det
blev udsat for i sin moderes mave, for at skabe en følelse
at velkendthed og tryghed. En barnevogn som *ikke* bevæger
sig giver barnet en følelse af at være alene og forladt.

Jane - der hader at være babysitter

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-09-03 12:29

Jane skrev:
> Hvis du skal forsøge at få et barn til at sove efterligner
> du de bevægelser det blev udsat for i sin moderes mave,
> for at skabe en følelse at velkendthed og tryghed.

Velkendthed og tryghed?
Når min datter som helt lille blev fuldstændig hysterisk af overtræthed,
hjalp det at _løbe_ med barnevognen - gerne hen over en godt bumlet
græsplæne eller mark - så faldt hun øjeblikkelig i søvn.
Kan ikke rigtig genkende billedet af velkendthed og tryghed her. Måske hun
kørte på det forkerte program?

-------
Tomas

Fra : Jane

Dato : 15-09-03 23:13

Tomas Christiansen skrev i <news:bk47p4$1744$1@news.cybercity.dk>:

> Kan ikke rigtig genkende billedet af velkendthed og tryghed her. Måske
> hun kørte på det forkerte program?

Tror hun var på samme program som mig. Min mor fortæller gerne
om at jeg skulle køres i bilen for at sove som barn, selv husker
jeg at jeg holdt mest af en bestemt type for gadebelysning som
jeg lå på bagsædet og betragtede.

Men i det du bevæger barnevognen hurtigt, ved hun også du er der,
og hvis du stoppede ville hun bemærke dit fravær og føle sig
utryg?

Jane

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-09-03 23:27

Jane skrev:
> Men i det du bevæger barnevognen hurtigt, ved hun også du er der,
> og hvis du stoppede ville hun bemærke dit fravær og føle sig
> utryg?

Jo, nu jeg tænker over det, forstår jeg det: Når det virkelig bumpede
deruda', rørte hun kun kortvarigt madrassen, for derefter at blive "bumpet"
op i luften.

Det må være denne kortvarige følelse af vægtløshed, som må have været at
sammenligne med følelse af vægtløshed, som et barn har af at ligge i en mave
med en masse vand omkring sig :)

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-03 23:55

Tomas Christiansen skrev:

>Det må være denne kortvarige følelse af vægtløshed, som må have været at
>sammenligne med følelse af vægtløshed, som et barn har af at ligge i en mave
>med en masse vand omkring sig :)

Nej, ren vægtløshed uden kontakt udløser en chokreaktion hos
spædbørn som de vanskeligt forvinder igen. Man må f.eks. aldrig
kaste dem op i luften uden at beholde et fast tag i dem som de
kan mærke hele tiden.

Når sundhedsplejersken skal afprøve faldrefleksen (ungerne skal
sprede arme og ben når de falder), får hun som regel ungen til at
græde til trods for at hun ikke slipper helt (hun holder ungen
som ligger på de fremstrakte arme og fører så hurtigt armene lidt
ned).

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-03 23:50

Jane skrev:

>Tror hun var på samme program som mig. Min mor fortæller gerne
>om at jeg skulle køres i bilen for at sove som barn

Den metode virker på rigtig mange børn. Signe faldt nærmest i
søvn i samme øjeblik motoren blev startet hvis det altså var
hendes sengetid.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-03 10:24

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
lille
> barn i vores direkte varetægt, så skal det absolut af en eller anden årsag

Livets lykke opstår når du stresses tilpas

Spædbørn i stillestående vugge vræler og vil underholddes.

Men tag den lille på knæet og udsæt for vug så den tror den falder hvis ikke
den følger med og spænder musklerne i modgang til stresset - så bliver den
glad og udvikler sin motorik.

HER NOGLE CITATER OM
UDFORDRINGER

Hvis vore idealer skal realiseres så ødelægges virkligheden -hegel Anatole
France

uf "Sisyphus was basically a happy man.Albert Camus

UF Hjertets bølge skummede ikke så skønt i vejret og blev til ånd, hvis ikke
den gamle, stumme klippe, skæbnen, stod den i vejen. Friedrich Hölderlin
1770-1843

uf "Vi graver Babelsskakten" Kafka

Uf "Den perfekte kvinde river dig i stykker, når hun elsker Nietzsche

uf A defect in character may become the school of genious. Nietzsche

uf Always take a job that is too big for you. Harry
Emerson Fosdick

uf At vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik - ikke at vove er at miste
livet. Kierkegaard

uf Det var ikke sejren, jeg ville, det var kampen! August Strindberg

Uf Det, der standser et planlagt arbejde, bliver til arbejdet selv+ Det, der
spærrer vejen, får en til at gå viderefrem. /Camus

Uf Do not be too timid and squeamish about your actions. All life is
an experiment R.W.Emerson

uf fBelieve me! The secret of reaping The greatest fruitfulness and The
greatest enjoyment from life is to live dangerously!Nietzsche

uf For at et træ kan blive stort, skal det sno hårde rødder om hårde
klipper. Nietzsche

uf For mennesker jeg kerer mig om , ønsker jeg lidelse, fortvivlselse,
sygdom, dårlig behandling, nedværdigelser . jeg ønsker at de ikke bør være
fremmede for dyb selvforagt, den pinsel det er at tvivle på sig selv den
besejredes elendighed Nietzsche

Uf Fra fejl til fejl opdager man hele sandheden Sigmund Freudreared

uf Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkereNietzsche

uf Giften der ødelægger den svage, gavner den stærke - og han kalder det
ikke gift. Nietzsche

uf I kærlighed er jagten mere værd end fangsten. Étienne
Pasquier(og Strindberg m.fl.)

uf I kærlighed er jagten mere værd end fangsten. Étienne Pasquier

uf Livskunst er at kunne underordne sit væsens særlige love,
under naturens, statens og samfundets almene love - og at kunne hævde sit
virkelige selv på trods af dem. Arthur Schnizler

uf Må Gud bevare mig i smult vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
Spansk ordsprog

Uf One must learn to rise, and in rising to surpass itself.Nietzsche

Uf Overalt hvor man kan leve, kan man leve godt . Marcus Aurelius

uf ppThe better the State is organized , the duller humanity will be.
Nietzsche

uf Rejs ikke for at ankomme, men for at rejse. Goethe

uf Rockne wanted nothing but "bad losers". Good losers get into the habity
of losing. George E. Allen

Uf Således fordrer min store kærlighed til de fjerneste: skån ikke din
næste! Mennesket er noget, som skal overvindes . Nietzsche Men
forestillingen om overmennesket skifter. Nietzsche

uf The melancholia of everything completed! Nietzsche

uf Ved siden af de ti bud har man glemt det elvte, som ikke burde
være mindre vigtigt end de andre. Det lyder: Du skal ikke kede din næste.
Isaac Bashevis Singer

uf You do not learn to hold your own in the world by standing on
guard,
but by attacking, and getting well hammered yourself.
George Bernard Shaw

uf** In this world there are only two tragedies. One is not getting what
one wants, and the other is getting it."
Oscar WildeHvis man nogen sinde kom ud for en gud, som altid helbredte os
for en forkølelse lige i det rette øjeblik og fik os ind i vognen lige i det
minut, tung regn begyndte at falde, ville han forekomme os så absurd en gud,
at det ville være nødvendigt at afskaffe ham, selv om han
eksisterede.Friedrich Nietzsche

uf+ There are several good protections against temptations, but the
surest is cowardice. .Mark Twain

Uf+ There is no secret in life. Life's aim, if it has one, is simply to
be always looking for temptation. Oscar Wilde

uf0 Lykken gør den til en tåbe, som den gør til sin yndling.
Publilius Syrus

uf0 Show me a thoroughly satisfied man - and I will show you a failure.
Thomas Alva Edison

uFb Vore venner fortæller os, hvad vi skal gøre, vore fjender lærer os,
hvad vi skal gøre Johann Wolfgang von Goethe

ufc1th Det er ikke så farligt at gøre de fleste mennesker ondt, som at gøre
dem alt for meget godt La Rochefoucauld

ufcon Omgås med dem, af hvis selskab du bliver bedre. Danske Ordsprog

ufcoYD Pictures of perfection as you know make me sick and wicked.
Jane Austen

ufdp The doctrine of free will is an invention of the ruling classes.
Nietzsche

ufdy Det er lige så farligt at vise mennesker godhed som at kæle med
vilde dyr. Dronning Kristina

UFf At leve betyder altid at være i fare. Nietzsche

Uffa " Hvad er godt - at være modig er godt" Nietzsche - og derfor
elsker danskerne ofte rockerne.

UFfa The pleasure of all things increases by the same danger that should
deter it. Seneca(B.C. 3-65 A.D.)Roman Philosopher,
Dramatist, and Statesman

uffa To ting vil den ægte mand: fare og leg. Derfor attrår han kvinder som
det farligste legetøj. Nietzsche

Uffa You have made danger your calling? There is nothing contemptible in
that. Nietzsche

UFfb A wise man gets more use from his enemies than a fool from his
friends. Baltasar Gracian

uffb Den, som flygter for ulven, møder bjørnen. Tysk ordsprog

UFfb I choose my fiends for their good looks, my acquaintances for their
good characters, and my enemies for their good intellects. A man cannot be
too careful in the choice of his enemies. Oscar Wilde

UFfb It is an unhappy lot which finds no enemies. Publilius
Syrus

uffb There is a charm about the forbidden that makes it unspeakably
desirable. Mark Twain

Uffb We immoralists require the power of morality. Our instincts of
self-preservation insists upon our opponents maintaining their strength. .
Nietzsche

UffborbudenFrugt Den, som har lov at synde, synder mindre. Ovid

uffl In human affairs the best stimulus for running ahead is to have
something we must run from. Eric
Hoffer

ufflugt In human affairs the best stimulus for running ahead is to have
something we must run from. Thomas Szasz / Eric Hoffer

ufGRænseSib The bow too tensely strung is easily broken.
Publilius Syrus

ufGRÆNShgh Mand og hustru skal opføre sig overfor hinanden som om de var
gæst i hinandens hjem Kung-Fu-Tse

UFiisi All charming people, I fancy, are spoiled. It is the secret of their
attraction Oscar Wilde

ufivimk Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have
af livet. Frithiof Brandt

ufjael Ligesom det er nyttigt, at der, så længe menneskeslægten er
ufuldkommen, er forskellige meninger, er det nyttigt, at der er forskellige
leveeksperimenter. John Stuart Mill+

ufKE The less of routine, the more of life. A.B. Alcott

ufkl Men go shopping just as men go out fishing or hunting, to see how
large a fish may be caught with the smallest hook. Henry Ward Beecher

uflelc Fuldkommen lykke består i, altid at have noget nyt at ønske
Ingrid Bergman

ufLIufdk Man skal krybe til man lærer at gå. Danske
Ordsprog

ufmi En mand kan falde for en andens livsværk; men skal han blive ved at
leve, så må han leve for sit eget. Henrik Ibsen

Ufny Hvis jeg har valget mellem to onder, så vælger jeg altid det, jeg
ikke har prøvet før. Mae West

ufpp Gradually increasing stupidity, follows all stability as its shadow.
Nietzsche

ufpsAfter a debauch, one always feels more solitary, more abandoned.Charles
Baudelaire

ufq : " Går du til kvinden, så glem ej pisken"

ufq "Women wants to be taken and accepted as a possession.
consequently she wants one who takes. Nietzsche

UFq De fleste kvinder begynder altid med at forsøge at ændre på manden.
Når de så har gjort det, bryder de sig ikke om han længere. Marlene
Dietrich

ufq Only he who is man enough, will release the woman in woman.
Nietzsche

ufq Women can form a friendship with a man very well; but to preserve it -
to that end, a slight physical antipathy must probably help.Nietzsche

ufq You are going to women? Do not forget The whip!Nietzsche

ufscDd Trouble and perplexity drive me to prayer, and prayer
drives away perplexity and trouble. Melanchton (1497-1560)German
Scholar and Humanist

ufsmå Jeg har aldrig været mere deprimeret, end at det kunne kureres ved
tanken om en ny hat. Karen Blixen

ufTo ting vil den ægte mand: fare og leg. Derfor attrår han kvinder som det
farligste legetøj. Nietzsche

UFud Betragt modgangen som brolægning for fremgang.
August Strindberg

ufud This is what is hardest: to close the open hand because one loves.
Nietzsche

Ufud What does not destroy me, makes me strong.Friedrich Nietzsche

ufurxdm Da han endnu var lærer i Eton, plejede David Cornwell at
sige Det er ligegyldigt, hvad børnene lærer. Hovedsagen er, at de hader det.
Johannes Gross

ufVi Little by little does the trick. AesopBABYSTEPS

ufvi LØGN Motive for attack: We attack not only to hurt a person, to
conquer him, but also, perhaps, simply to become aware of our own strength.
Nietzsche

ufaa Det er ikke sundt at være for fri. Det er ikke sundt at have alt,
hvad man ønsker sig. Blaise Pascal

UFaa "In this world there are only two tragedies. One is not getting what
one wants, and the other is getting it."
- Oscar Wilde

ufaa A powerful idea communicates some of its strength to him, who
challenges it. Marcel Proust

ufaa Et helt liv i lykke, det er der intet levende menneske, der kan holde
ud. Det ville være et helvede på jorden. George Bernard Shaw

ufaa The melancholia of everything completed! Nietzsche

UFaa When the Gods wish to punish us, they answer our prayers.
Oscar Wilde

ufaa. Der findes to tragedier her i livet: Den ene er ikke at få hvad
hjertet begærer, den anden er at få det. George Bernard Shaw

UFåz "Gør en stor mand af ham, men gør det langsomt. Fr3 om Peter Schumacher
som Chr5 alt for hurtigt gjorde til grev Griffenfeldt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-03 11:25

Claus E Beyer skrev:

> [...]
>bevægelse. Jeg har tæt undret mig over hvorfor den voksne ikke blot kan stå

Det kan man også sagtens - hvis man gerne vil høre et skingrende
vræl to sekunder efter.

Når først ungen sover, kan man godt holde barnevognen stille, men
indtil den er faldet i søvn og også mens det kun er den første
spæde søvn, er det klogt at vugge vognen.

'Angsten' for at søvnen ikke mere er dyb nok og at det skingre
hyl skal komme hvis man holder op, får nok mange til at vugge
mere end strengt nødvendigt. Men det er jo heller ikke noget
problem.

--
Bertel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-09-03 00:55

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message news:<bjrruh$mk8io$1@ID-62896.news.uni-berlin.de>...
> [...]
> barn i vores direkte varetægt, så skal det absolut af en eller anden årsag

Hej Claus,

et barn vil i de første levemåneder have en sansemæssig erindring fra
fosterstadiet, hvor alt var trygt og godt, og her er eksempelvis den
vuggende bevægelse. De fleste af os vil vel også opfatte lidt vuggende
bevægelse som værende trygt og behageligt.

Derfor vil denne trang til at vugge et barn formentlig ligge latent i
vores erindring om vor egen tid som barn og foster.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen