2 services på samme portnummer, kan man de~
Fra : Jan Arentoft

Dato : 12-09-03 07:41

Hejsa...

Lige et hypotetisk spørgsmål....

Kan man have 2 services på samme portnummer...

F.eks. http port 80 og...... tja.... et eller andet port 80....

Det er kun et hypotetisk spørgsmål...

Jan

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 12-09-03 07:47

"Jan Arentoft" <dko9927b@post.cybercity.SLETdk> wrote in message
> Hejsa...
>
> Lige et hypotetisk spørgsmål....
>
> Kan man have 2 services på samme portnummer...

Ja! det kan man. services kan godt have samme portnummer. de kan dog ikke
køre samtidigt på samme system.

--
Henrik

Fra : Jan Arentoft

Dato : 12-09-03 08:30

"Henrik Holm Jensen" <Henrik@area42.dk> skrev i en meddelelse
> Ja! det kan man. services kan godt have samme portnummer. de kan dog ikke
> køre samtidigt på samme system.

øøøøø.... Hvad mener du lige med det, at de ikke kan køre samtidigt på samme
system ???

Jeg er klar over at jeg kan sætte en service på port 80 og på en anden
maskine sætte en anden service på samme port.
Men hvad med den samme server... kan den have 2 service på samme
portnummer.... Hypotetisk !

Kan man f.eks have en server hjemme i kælderen som er :
web server port 80
Damevare installeret på samme port.. (Dame ware=remote styring)

jan

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 12-09-03 14:40

> øøøøø.... Hvad mener du lige med det, at de ikke kan køre samtidigt på
samme
> system ???

SYSTEM = SERVER (i dette tilfælde)

> [...]
> web server port 80
> Damevare installeret på samme port.. (Dame ware=remote styring)
NOPE

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-09-03 09:53

> [...]

>Kan man have 2 services på samme portnummer...
>
>F.eks. http port 80 og...... tja.... et eller andet port 80....

Der er kun en service ad gangen, som kan 'lytte' på en host port.

Man kunne godt lave et system, hvor en service kiggede på hvilken
protokol, som data sendes i, og derefter forwarder til en eller flere
passende services bagved.

Det ville ikke være en god løsning, men man kunne nok få det til at
virke - alt efter hvilke protokoller man har brug for.

Peter

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-09-03 10:21

Peter Rongsted wrote:
> Man kunne godt lave et system, hvor en service kiggede på hvilken
> protokol, som data sendes i, og derefter forwarder til en eller flere
> passende services bagved.

Det vil kun virke, hvis serveren kan afgøre hvilken protokol,
der er tale om. Det vil den kunne med f.eks. HTTP ud fra hvad
klienten sender.
Men med f.eks. POP3 eller SMTP er det op til serveren at indlede
kommunikationen, når der etableres en indkommende forbindelse.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-09-03 13:03

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote:

> [...]
>Men med f.eks. POP3 eller SMTP er det op til serveren at indlede
>kommunikationen, når der etableres en indkommende forbindelse.

Korrekt. Det var det jeg mente med: 'alt efter hvilke protokoller man
har brug for'.

Peter

Fra : Soren

Dato : 12-09-03 12:34

"Jan Arentoft" <dko9927b@post.cybercity.SLETdk> wrote in message
> Hejsa...
>
> Kan man have 2 services på samme portnummer...

Ja, det kan man godt... Bare ikke på samme IP addresse...

På alle UNIX varianter (SVJV) og på Windows NT og nyere kan man opsætte
flere IP adresser på samme netkort. Dermed ikke sagt at det så virker.
De programmer som skal lytte "på samme port" skal kunne bindes til en
specifik IP adresse, ikke alle programmer kan det - eller snarere - ikke
alle programmører kan det.

"Configuring Virtual IP Address"
http://www.adventnet.com/products/simulatorbeta/help/sim_network/netsim_conf_virtual_ip.html

Hvis du fx. gerne vil have MS IIS og Apache til begge at "lytte" på port
80 på samme W2K server, men forskellige IP adresser skal du skrive..

"CSCRIPT ADSUTIL.VBS SET W3SVC/DisableSocketPooling TRUE"
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iisref/htm/ref_mb_disablesocketpooling.asp

for at få MS IIS til at slippe taget på alle IP adresserne tilhørende
serveren..

-- Søren Rathje