Ønsker 12V i LMC Luxus 400TF årg- 2000
Fra : BHR

Dato : 11-09-03 22:42

Jeg har netop anskaffet en LMC Luxus 400 TF årg. 2000.
Desværre er der kun 12V nødstrøm som betyder at een lampe over køkkenbord,
og i toilet samt pumper og varmeventilator virker.
Jeg ønsker 12V anlæg med akkumulator.
Er der et diagram til sådan et anlæg?

Fra : T. Hartung

Dato : 12-09-03 17:18

"BHR" <bhrFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre er der kun 12V nødstrøm som betyder at een lampe over køkkenbord,
> og i toilet samt pumper og varmeventilator virker.

Nødstrøm er det nu ikke. Det er tiltænkt til at virke når du er på farten,
via bilens stik (blå ledning) - det er meget almindeligt i CV idag uden
batteri. Herved er der "liv" i netop de funktioner som du skal bruger på
langfarten, også dit toilet selv om du ikke nævner det.

Hvis du indbygger et batteri kommer der ikke mere lys i vognen, det kræver
230V tilslutning.

Husk det er ikke lovligt selv at "makke" med installationen jf. tråd længere
nede.

men du kan da prøve at kikke lidt på dette link - måske det hjælper dig
videre.
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33

God fornøjelse også med din nye vogn
--
mvh.
T. Hartung

Fra : BHR

Dato : 14-09-03 20:09

> [...]
> batteri. Herved er der "liv" i netop de funktioner som du skal bruger på
> langfarten, også dit toilet selv om du ikke nævner det.

Tak for dit venlige og oplysende svar!
Når jeg bruger ordet nødstrøm er det fordi LMC selv kalder det det i mappen
med manualer som hører til vognen.
Jeg skrev at der var strøm til pumper - mente også strøm til toilettets
pumpe.

> Hvis du indbygger et batteri kommer der ikke mere lys i vognen, det kræver
> 230V tilslutning.

Det er meningen med et batteri at lave ekstra 12V lamper.
Jeg har netop været på en fantastisk campingtur til Vesterhavet, og studeret
mange tekniske detaljer sammen med een der havde en Bürstner 480 TK Fun
Sportiv - også fra 2000.
Det er tydeligt, at mange ting går igen i de to vogne. Her er dog flere
lamper på 12V
Mine egne lamper er med lille 230V fatning, og jeg kan se i et katalog fra
Tyskland at man kan få 12V lamper med samme fatning.
Er der problemer med at skrue en 12V pære i lampen, og omkoble ledningsnette
til lamperne til en akkumulator, der bliver opladet af en f. eks. "Tystor
Soft 1210", som både er beregnet til opladning med pulsteknik og kan bruges
som netdel. Ledningerne til lamperne ser ud til at have en passende tykkelse
(måske 1mm2 ?)

Forresten! Er der nogen der kender forskellen (udstyr m.m.) på en LMC Luxus
400 TF 2000-model og een fra 2001 ?

Fra : JuNi

Dato : 15-09-03 13:55

Jeg ser overhovedet ikke noget problem i at foretage den ændring, og når
først det hele er 12V, så skulle der heler ikke være noget
lovgivningsproblem. I min gamle campingvogn, har jeg selv lavet alt lys om
til 12V, ville ikke have alle disse ekstra lamper, og kører derfor den
samlede belysning på de 12V. En lille anbefaling er dog at man over det hele
skal anvende halogen eller de specielle 12 V lystofsarmaturer, de bruger
meget mindre energi. For normale E14 gevind findes der forskellige
overgansstykker så halogen kan anvendes, men stadig anvende de oprindelige
lamper.
Derudover sørg for at der sker en fordeling af de forskellige lamper, pumper
og blæsere over forskellige sikringer. Det for det første af
sikkerhedsmæssige årsager, men også af bekvæmmelighed, det ville jo være
ærgeligt hvis lyset forsvinder, hvis vandpumpen, springer sikringer??
Ole

Fra : T. Hartung

Dato : 15-09-03 16:28

"JuNi" <xojuelx@bluewin.ch> skrev i en meddelelse
> Jeg ser overhovedet ikke noget problem i at foretage den ændring, og når
> først det hele er 12V, så skulle der heler ikke være noget
> lovgivningsproblem.

Det eneste problem er at du ikke selv må udføre opgaven jf. tråden længere
nede.

>I min gamle campingvogn, har jeg selv lavet alt lys om
> til 12V,

hehe så er du jo installatør - eller ???

er enig i at det for de fingernemme ikke er noget problem - men bare ikke
lovligt

Fra : JuNi

Dato : 15-09-03 16:41

Har forgæves ledt efter tråden længere nede der skulle angive at man ikke
selv må fortage ændringer på installtioner der er på 12V. Jeg er enig at
elektrikkeren skal lave alt hen til stikkontakten som forsyner
ladestationenen, samt de eventuelle 220V stikkontakter der fortsat skal være
tilstæde, men derefter?
Indrømmer er fra faget, "Autoriseret pæreisætter", dog for 25 år siden, men
har ikke glemt det hele.

Fra : Per

Dato : 15-09-03 17:02

Her er svaret fra Elrådet angående 12 volts installation campingvogne fra en
tidligere tråd. ( det som man selv monterer i bilen, er ikke tilladt i
campingvognen ! )
Hilsen Per.

SE HER:
Installationer i campingvogne skal udføres efter bestemmelserne i
Stærkstrømsbekendtgørelsen, Afsnit 6, kapitel 708, som kan lånes på
biblioteket eller købes hos Schultz tekniske forlag.
Installationer i campingvogne er endvidere omfattet af Elinstallatørloven og
skal udføres af aut. elinstallatør eller fabrikant (ikke af lægmand).
Elinstallatørloven kan findes på vor hjemmeside, www.elraadet.dk

Fra : JuNi

Dato : 15-09-03 17:56

Introduktion
Lavspændingsdirektivet dækker elektrisk materiel til brug ved en
mærkespænding på mellem 50 V og 1000 V vekselspænding eller mellem 75 V og
1500 V jævnspænding. Det gælder således for en stor del af de elektriske
produkter til både professionel og privat brug. Det er
Lavspændingsdirektivet, som udstikker krav om brug af CE-mærkning samt
udarbejdelse af en overensstemmelseserklæring.

Som ovenstående angivet dækker Lavspændingsdirektivet vekselspændinger
mellem 50 V til 1000 V, eller jævnspænding mellem 75 V og 1500 V. Det er
altså uden for de nævnte 12 V jævnstrøm.
Skal man derfor forstå det sådan at hvis man vil montere er 12 V solcelle
anlæg skal man køre til installatøren?
Hilsen
Ole

Fra : Michael H Svensson

Dato : 15-09-03 18:23

"JuNi" wrote
> [...]
> Lavspændingsdirektivet, som udstikker krav om brug af CE-mærkning samt
> udarbejdelse af en overensstemmelseserklæring.

Problemet er bare at det ikke er lavspændingsdirektivet der stiller kravene,
men stærkstrømsbekendtgørelsen.
Gyldighedsområdet for stærkstrømsbekendtgørelsen er fra 0 (nul) V til hhv.
1000 VAC og 1500 VDC, så der er ingen vej udenom.

Selv fra den gang det ikke gjaldt under 50 / 75 V.
Michael

Fra : JuNi

Dato : 16-09-03 14:28

"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> 1000 VAC og 1500 VDC, så der er ingen vej udenom.
>
> Selv fra den gang det ikke gjaldt under 50 / 75 V.

Da hed det også stærkstømsreglementet

> Michael

Men lad mig være lidt spidsfindig desangående, for hvad sker der med 12 V
udstyr der er tilsluttet via såkaldte "cigar-tænder stik", som jo også
findes i campingvognenes 12 V installationer, hvis man bruger udstyret i
bilen er der ingen lovhjemmel, og skal skal det bruges i CV'en skal
elektrikeren gøre det ???? Findes der ingen regler for CV i retning af hvad
der står i lavspændingsdirektivet om hvad der laves efter en stikkontakt er
ikke påkrævet foretaget af elektriker??

Mvh
Ole

Fra : Michael H Svensson

Dato : 17-09-03 16:57

"JuNi" wrote
> [...]
hvad
> der står i lavspændingsdirektivet om hvad der laves efter en stikkontakt

Hej Ole,

Glem nu det lavspændingsdirektiv, som helt basalt bare siger
"Man må ikke kunne komme til skade ved brug af lavspændingsinstallationer"
Det kan man ikke bruge til ret meget, derfor har man i Danmark nogle mere
detalirede beskrivelser af hvordan lavspændingsdirektivet opfyldes.
Nogle af beskrivelserne er EU-harmoniserede andre er lokale danske.
EU-harmoniserede er f.eks. EN 60 204-1 som gælder "Elektrisk materiel
på maskiner og maskinanlæg" (det der i gl. dage var afs. 15 i SR).
For installationer i Danmark gælder "Stærkstrømsbekendtgørelsen" og
"Installatør loven".
Stærkstrømsbekendtgørelsen beskriver hvordan installationer skal udføres,
og installatør loven regulerer hvem der må gøre det.

Så dit spørgsmål om udstyr til montering i "cigar-tænder stik" er vel
simpelt nok.
Fordi udstyret netop tilsluttes i en "stikkontakt" må menig-mand foretage
"installationen", selve udstyret skal selvfølgelig leve op til gældende
apparat-regler
(der igen er noget helt andet, f.eks. reglement for støvsugere, håndmixere
osv.).
Det er ikke tilladt at lave en installation i CV og så bare tilslutte den i
et "cigar-tænder stik"
af samme årsag som det ikke er tilladt at lave en 230 V installation i huset
og så
tilslutte den i en eksisterende stikkontakt. Det vil nemlig blive defineret
som
"installation" ikke et "apparat" og dermed være omfattet af
installatør-loven.

Du må altså godt installere et apparat til "cigar-tænder stikket", du må
endda
selv lave apparatet (efter reglerne selvfølgelig), men du må ikke lave en
installation.

Hvis du er i tvivl om forskellen mellem apparat og installation, så er det
også
veldokumenteret i Stærkstrømsbekendtgørelsen.

Hilsen
Michael