Lystofrør mærke ?
Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-09-03 20:23

Hej

Ville lige høre om nogle have et god råd angående lystofrør til et 325
Liters akvarie.
Jeg plejer bare at tage dem akvarie forhandleren nu putter i hænderne på
mig, men det irriterer mig lidt at jeg ikke selv ved hvad der er at
foretrække.
Jeg har ingen planter i akvariet ( chiklide akvarie ), og vil helst bare
have et så naturligt lys som overhovedet muligt.
Har i nogle gode ideer til mærke og modeller ?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh. Michael

Fra : Linux

Dato : 12-09-03 20:03

"Michael Sørensen" <n2018@FJERN_MIGmip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have et så naturligt lys som overhovedet muligt.
> Har i nogle gode ideer til mærke og modeller ?

Hej Michael.

Jeg lider med dig, for der er efterhånden så mange at vælge i mellem, så det
er helt uhygeligt.
Men du kan jo altid begynde her: http://www.osram.dk/g-lysstof.htm og
her http://www.akvariesiden.dk/forum/read.php3?f=4&t=1464&a=1
Eller søg på Phillips aquarelle der er mange muligheder

her er der i hvert fald lidt at starte med ellers skriver du da bare igen.

mvh. Linux

Fra : Simon Rasch

Dato : 12-09-03 20:10

> Jeg har ingen planter i akvariet ( chiklide akvarie ), og vil helst bare
> have et så naturligt lys som overhovedet muligt.
> Har i nogle gode ideer til mærke og modeller ?

Til cichlider kan du sagtens bruge et Aquastar, eller et ...eller....det er
ikke så vigtigt. Bare ikke et grolux, da de ikke laver ret meget lys. Det
skal bare være et der er lavet til akvariebrug, ikke et "almindeligt" rør.

Der er sikkert nogen der ved en helt masse mere om lysstofrør. Måske vil
nogen anbefale Triton-rør, som skulle være rigtigt gode (har aldrig set dem
selv). Du skal bare huske på, at det ikke er fiskene, der har brug for
lyset, de kan klare sig med dagslyset i stuen. Det er ikke planterne, da du
jo ikke har nogen. Det er altså kun for din egen skyld,at du sætter lys på.
Jeg ville vælge Aquastar.

Mvh
Simon

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-09-03 17:23

Simon Rasch wrote:
> Der er sikkert nogen der ved en helt masse mere om lysstofrør. Måske
> vil nogen anbefale Triton-rør, som skulle være rigtigt gode (har
> aldrig set dem selv).

Jo - jeg bruger normalt Triton - og de er rigtig gode, da de giver meget
lys - men det er vist kun en fordel, hvis der er planter.

De er ret dyre, så til et akvarie uden planter vil det nok være for
voldsomt.

Så et almindeligt varm-hvidt rør er sikkert bedre.

Men som du nævner så er fiskene egentlig ligeglade med lyset og det er
mest planterne, der har brug for det, så det er da med at finde de rør,
der fremhævser farverne mest.

Jan

Fra : Ib Madsen

Dato : 14-09-03 12:19

Hej pas på med ikke at bruge rigtige akvarieneonrør, de giver nemlig dårlig
lys og mange dårligealger.
Brug Aquastarprofesionel
eller Phillips aquarelle.
Nogle bruger triton, men mange forhandler er holdt op med at sælge dem. Og
hvorfor mon.?
Hilsen
Ib Madsen
Dyrehandler på fyn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 14-09-03 23:26

Tak for alle jeres svar. Det var rart med lidt input.