Noget ventrestillet og noget højre...
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-09-03 13:02

Hej,

Jeg har flg. tabel-felt:

Jeg vil gerne have "Adresse:" stående til ventre, og selve feltet helt ude
til højre i feltet. Kan det lade sig gøre?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-03 13:31

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev
> Jeg har flg. tabel-felt:

style="width:150px"></p></td>

> Jeg vil gerne have "Adresse:" stående til ventre, og selve feltet helt ude
> til højre i feltet. Kan det lade sig gøre?

Når du nu har puttet det hele ind i en tabelcelle, er der to rimeligt enkle
måder at lave den ønskede 'luft' på:

1. Indsæt et passende antal &nbsp; mellem "Adresse:" og <input ...>

2. Indsæt en usynlig gif defineret i den ønskede bredde mellem "Adresse:" og
<input ...>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 11-09-03 13:35

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in

> [...]
>
> 1. Indsæt et passende antal &nbsp; mellem "Adresse:" og <input ...>
>
> 2. Indsæt en usynlig gif defineret i den ønskede bredde mellem

De to metoder er håbløst forældede. De bringer mindre frem om webdesign a
la 1997.

Sådan noget skal naturligvis laves med CSS - ligesom al anden præsentation.
Løsningen på det aktuelle problem findes halvvejs igennem denne artikel:
<http://www.alistapart.com/stories/practicalcss/>

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-03 13:40

Erik Ginnerskov skrev:

> Når du nu har puttet det hele ind i en tabelcelle, er der to
> rimeligt enkle måder at lave den ønskede 'luft' på:
>
> 1. Indsæt et passende antal &nbsp; mellem "Adresse:" og <input
> ...>

Det vil jeg ikke anbefale. Brug af flere &nbsp;'er efter hinanden
kan blive bøvlet - der er ikke nogen fast definition af hvor meget
det skal fylde.

> 2. Indsæt en usynlig gif defineret i den ønskede bredde mellem
> "Adresse:" og <input ...>

Det er effektivt - men igen afhængig af hvor meget teksten Adresse
fylder i forskellige browsere.

Her er to andre muligheder:

a) Opdel tabelcellen i to og sæt højrejustering på den til højre

b) Brug float (kombineret med display: block;) på input-elementet
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-09-03 15:31

Tak! Jeg har nu indsat flg. i style-sheetet til mine input felter:
float: right;
display: block;

Men felterne kommer ned på en ny linie. Hvordan forhindrer jeg det?

Hvad gør display:block egentlig?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 11-09-03 18:14

Rasmus Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Tak! Jeg har nu indsat flg. i style-sheetet til mine input felter:
> float: right;
> display: block;
>
> Men felterne kommer ned på en ny linie. Hvordan forhindrer jeg det?
Brug ikke block
> Hvad gør display:block egentlig?
Laver linje skift før og efter elementet, brug heller display:inline;

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-09-03 19:00

> Laver linje skift før og efter elementet, brug heller display:inline;

Jeg har nu flg. i mit stylesheet:

..hoejre {
float: right;
display: inline;
}

Men det kommer stadigvæk linieskift. Hvad gør jeg galt?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-03 23:21

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev
> Men det kommer stadigvæk linieskift. Hvad gør jeg galt?

Tiden er vist inde til, at du kommer med en url til en side, hvor du kan
vise fejlen. Så slipper vi for at sidde og gætte os frem.
Lav eventuelt en testside at lægge på nettet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 12-09-03 06:22

> Tiden er vist inde til, at du kommer med en url til en side, hvor du kan
> vise fejlen. Så slipper vi for at sidde og gætte os frem.
> Lav eventuelt en testside at lægge på nettet.

http://www.rasmusn.dk/test.html

Mange tak for hjælpen!

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 12-09-03 12:41

In news:bjrl0h$m9616$1@ID-176586.news.uni-berlin.de,
Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> typed:
> http://www.rasmusn.dk/test.html

Du kan sætte en "float: left;" på teksten til venstre for select-boksen.
Sådan her:

Eller med en class i dit style-element:

..floatleft {
}

Husk i øvrigt at sætte anførselstegn om alle dine værdier - det andet er
ikke god kodeskik

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 12-09-03 13:17

> Husk i øvrigt at sætte anførselstegn om alle dine værdier - det andet er
> ikke god kodeskik

I know, men når koden genereres gennem ASP, så er det pokker til bøvl at
lave dem, hvor det ikke er nødvendigt.

Tak for hjælpen!

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-09-03 19:13

Rasmus Nielsen wrote:

> style="width:150px"></p></td>
>
> Jeg vil gerne have "Adresse:" stående til ventre, og selve feltet
> helt ude til højre i feltet. Kan det lade sig gøre?

Prøv følgende:

<label style="display: block; width: 80px;">Adresse:</label>
<input style="display: block; width: 150px;" name="Adresse">

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-09-03 19:17

Anders Thorsen Holm wrote:

> Prøv følgende:

> <label style="display: block; width: 80px;">Adresse:</label>
> <input style="display: block; width: 150px;" name="Adresse">

Der er vist et par fejl i ovenstående... men prøv det her (jeg tager
forbehold for yderligere fejl):

<label for="Adresse" style="display: block; width: 80px">
Adresse
</label>
<input type="text" style="display: block; width: 150px" name="Adresse">

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-09-03 19:22

Rasmus Nielsen wrote:

> style="width:150px"></p></td>
>
> Jeg vil gerne have "Adresse:" stående til ventre, og selve feltet
> helt ude til højre i feltet. Kan det lade sig gøre?

Prøv det her:

<label style="display: block; width: 80px; float: left;" for="Adresse">
Adresse:
</label>
<input style="display: block; width: 150px; float: left;"
name="Adresse" />