PC der "fodrer" en router ?
Fra : ab

Dato : 11-09-03 10:46

Nogen, der kan forklare hvad der skal til for at en PC kan sende / modtage
filer ud gennem en trådløs router ? Er et netkort forbundet til routerens
WAN-port nok ?

Skal routeren sættes op til at hente forbindelse via DHCP ?

Min PC skal trådløst "fodre" 2-3 andre PC´er og jeg har i forvejen en
trådløs router - kan den bruges, eller skal jeg bruge / investere i et AP ?

ab

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-09-03 15:36

ab wrote:

> [...]
>
> Min PC skal trådløst "fodre" 2-3 andre PC´er og jeg har i forvejen en
> trådløs router - kan den bruges, eller skal jeg bruge / investere i et AP ?

Prøv at beskrive hele dit eksisterende setup lidt mere detaljeret. Hvad
har du af udstyr og hvordan er det sat sammen nu?

MVH
Mads

Fra : ab

Dato : 11-09-03 16:42

> Prøv at beskrive hele dit eksisterende setup lidt mere detaljeret. Hvad
> har du af udstyr og hvordan er det sat sammen nu?

For ikke at "lande" samme sted som flere tidligere tråde, vil jeg nøjes med
at beskrive mit system som et eksisterende netværk (kablet + trådløst), der
"ender" med den PC, som jeg ønsker at koble op til 2 yderligere PC´er med en
yderligere trådløs router (som jeg har - og ikke ønster at udskifte). Så er
spørgsmålet, hvordan denne yderste PC skal konfigureres for at få kontakt
med yderligere 2 PC´er (på tværs af en gårdsplads med cementbelægning) ?

ab

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-09-03 18:58

ab wrote:

> [...]
> med yderligere 2 PC´er (på tværs af en gårdsplads med cementbelægning) ?

Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, men for at kunne det er jeg nødt til
at vide hvad model af router du har og hvad du har forbundet til hvilke
porte.
Ud over dette forstår jeg det sådan at der skal yderligere to pc'er på
netværket som ikke kan nås med kabel - korrekt?
Står disse to tæt sammen eller er de hvert sit sted langt fra routeren?

MVH
Mads

Fra : ab

Dato : 12-09-03 10:09

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev bl.a. i en meddelelse

> Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, men for at kunne det er jeg nødt til
> at vide hvad model af router du har og hvad du har forbundet til hvilke
> porte.

På forhånd 1000-tak for det

Det nuværende velfungerende system ser sådan ud:

trådløs trådløs
ADSL -- SOHO router --- PC-A --->
m. hub
| |
| |

2 PC´er
via RJ-45

> Ud over dette forstår jeg det sådan at der skal yderligere to pc'er på
> netværket som ikke kan nås med kabel - korrekt?

Ja, helt rigtigt. Jeg har yderligere en Topcom WBR244, som jeg fik billigt
ved at hjælpe en bekendt med at trække kabler i stedet for det trådløse
system, og en trådløs USB-dims, som gerne skulle være modtageren fra
Topcom´en.

> Står disse to tæt sammen eller er de hvert sit sted langt fra routeren?

Ja, de står 5 m fra hinanden og kan evt. sammenkobles med en gl. hub jeg
har.

ab

Fra : Mads Bahrt

Dato : 12-09-03 11:37

ab wrote:

> [...]
> Topcom´en.

> Ja, de står 5 m fra hinanden og kan evt. sammenkobles med en gl. hub jeg

Hej ab
Jeg skriver et svar til dig i løbet af weekenden - bare for at du ikke
skal tro at du er glemt.

MVH
Mads

Fra : Mads Bahrt

Dato : 16-09-03 22:21

ab wrote:

> [...]
> Topcom´en.

> Ja, de står 5 m fra hinanden og kan evt. sammenkobles med en gl. hub jeg

Hej ab
Jeg fik først tid til at svare nu - håber det ikke er forgæves.

Det mest oplagte ville være hvis man kunne få forbindelse fra den
nuværende router til de to computere der skal kobles på.

Hvis du kan få direkte forbindelse fra routeren til de to andre
computere vil dette være den mest oplagte løsning.

Hvis dette ikke kan lade sig gøre (grundet rækkevidde) kan du evt.
placere Topcom'en for enden af et netværkskabel på et sted hvor den kan
nå over til de sidste to computere.

Ved de sidste to computere kan du så gøre en af 3 ting:
- Købe et usbnetkort mere til den anden
- Købe en ethernetklient (eks. WET11)
- Forbinde den ene til den anden med kablet netværk. (Dette kræver så
at de ene er tændt for at den anden kan gå på nettet. - I dette tilfælde
mener jeg lige så godt at du kan bruge den herefterfølgende løsning.)

Hvis det absolut ikke må koste noget er følgende løsning en mulighed -
(og nok den du har tænkt på ud fra subjectlinjens ordlyd. denne løsning
kræver at PC-A bruger WinXP eller et andet styresystem med mulighed for
at lave en Layer-2 bridge mellem to netkort))
Du forbinder stadig "PC-A" til din eksisterende router. Du sætter så det
ekstra trådløse netkort til "PC-A".
De to sidste computere forbindes i et kablet netværk på hvilket du også
tilkobler det nye access point.
Så sætter du det gamle trådløse netkort på PC-A til at forbinde til den
gamle router og det nye trådløse til at forbinde til det nye access point.
På PC-A sætter du nu en såkaldt "netværksbro" op (antager du bruger
WinXP). Den gør så at pakker mellem de to netkort i PC-A vil blive
forwardet hvis destinationen ligger på den anden side af broen.
Ulempen ved denne løsning er at PC-A skal stå tændt for at de sidste to
har adgang til nettet.
Jeg vil anbefale at de sidste to pc'er og topcom access pointet sættes
op med statiske ip'er da, de derved vil kunne kommunikere med hinanden
selvom PC-A er slukket.

MVH
Mads Bahrt

Fra : ab

Dato : 18-09-03 21:18

> Hej ab
> Jeg fik først tid til at svare nu - håber det ikke er forgæves.

OK - jeg "arbejder" stadig med projectet.

> [...]
> Hvis du kan få direkte forbindelse fra routeren til de to andre
> computere vil dette være den mest oplagte løsning.

Det kan så p.g.a. en gårdsplads ikke lade sig gøre

> Hvis dette ikke kan lade sig gøre (grundet rækkevidde) kan du evt.
> placere Topcom'en for enden af et netværkskabel på et sted hvor den kan
> nå over til de sidste to computere.

Det var det jeg havde tænkt på, men kan dette netværkskabel så gå ud fra
"PC-A" - eller skal kablet gå direkte ud fra den første router ?

> [...]
> at de ene er tændt for at den anden kan gå på nettet. - I dette tilfælde
> mener jeg lige så godt at du kan bruge den herefterfølgende løsning.)

OK

> [...]
> forwardet hvis destinationen ligger på den anden side af broen.
> Ulempen ved denne løsning er at PC-A skal stå tændt for at de sidste to

Du skriver AP - og på denne plads kan jeg så bruge den nye router ?

> Jeg vil anbefale at de sidste to pc'er og topcom access pointet sættes
> op med statiske ip'er da, de derved vil kunne kommunikere med hinanden
> selvom PC-A er slukket.

Tak for hjælpen - Håber jeg har forstået det rigtigt.

ab

Fra : Mads Bahrt

Dato : 19-09-03 23:45

ab wrote:

> Det kan så p.g.a. en gårdsplads ikke lade sig gøre

> Det var det jeg havde tænkt på, men kan dette netværkskabel så gå ud fra
> "PC-A" - eller skal kablet gå direkte ud fra den første router ?
Den bedste løsning vil være at trække et kabel fra den første router til
den nye (topcom'en). Derved er der kun en trådløst forbindelse (som evt.
kan give problemer mellem den gamle router og de to nye computere.
Hvis du endelig vil have det forbi PC-A skal den enten stå tændt, eller
du skal købe en enhed der kan forbinde din nye router til din gamle
(altså en linksys WET11 eller lign.)

> Du skriver AP - og på denne plads kan jeg så bruge den nye router ?
Ja - En trådløs router er bare en normal router der på sin LAN-side har
fået forbundet en switch som igen er forbundet til et access point
(fork. AP). Hvis du ikke skal bruge routerfunktionaliteten (eller endda
helst vil undgå den.) skal du enten slå den fra i softwaren (kun muligt
på nogle få modeller s.v.j.v.) eller kun bruge LAN-portene.

> Tak for hjælpen - Håber jeg har forstået det rigtigt.
Ellers skriver du bare igen...

MVH
Mads

Fra : ab

Dato : 24-09-03 09:36

Jeg forsøger nu den løsning, hvor router-2 forbindes med kabel til router-1
(begge auto "alt" / DHCP).

Det virker godt nok i nogle min.(på den "inderste del" af mit netværk), så
går min PC ned (PC-A), det er må´ske fordi den får signaler fra begge
routere samtidigt med at den også er kablet - jeg bruger samme navn som
bruger-gruppe på alle PC´er (! / ?). De 2 spille- PC´er kører hele tiden OK
kablet op til router-1.

Kan jeg ikke køre med samme bruger-gruppenavn på alt ? (PC´er og routere -
alle PC´er bruger XP).

ab