Yachtskipper - hisiorie
Fra : Carsten Holck

Dato : 11-09-03 08:53

Hej,

Er der nogen der ved hvornår Yachtskipper graden blev indført?
Den er nævnt i lov om skibes besætning fra 1975 men, er svjv noget ældre.
Nogen gæt ?

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Tine Andersen

Dato : 11-09-03 11:51

"Carsten Holck" <cholck@malling.no-spam.com> wrote in message
> [...]
> Med venlig hilsen
> Carsten Holck
>
> Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark

Den kan muligvis tidligere have heddet kystskipper eller sætteskipper??

Tine

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-09-03 19:57

Tine Andersen wrote:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.no-spam.com> wrote in message

> Den kan muligvis tidligere have heddet kystskipper eller
> sætteskipper??

Nja, det er netop overgangen fra sætteskipper til yachtslipper jeg er
interesseret i hvornår det skete
/carsten

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 12-09-03 09:50

> Nja, det er netop overgangen fra sætteskipper til yachtslipper jeg er
> interesseret i hvornår det skete
> /carsten

Sætteskipper og kystskipper er erhvervsuddannelser se
http://www.fuldskruefrem.dk/skipper.html

Yachtskipper er fritidssejlerbevis, der kan erhverves uden
egentlig dokumenteret sejltid - bare teori. Dog for at få
sønæringsbevis for Yachtskipper af 1. grad skal man dokumentere
min 6 md. på skib der kræver 3. grad.

Tidligere indtil ca. medio 90érne havde man en 3. 2. og 1. grad nu
kun 3. og 1. (1. er den bedste ca. 3 års intensive vinterstudier)

Mvh
Rolan
Yachtskipper af 1. grad

Fra : Ivar Holm

Dato : 12-09-03 12:16

1975 er et godt bud. På det tidspunkt var jeg forstander på en skipperskole,
og i 1975 delte vi skipperuddannelsen op i en fiskerilinie og en
coasterlinie. Dette efter i hvilke skibe man havde optjent sin sejltid.
Sandsynligheden taler for, at yachtskipperlinien også opstod ved denne
lejlighed.

Ivar Holm

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-09-03 20:09

Ivar Holm wrote:
> [...]
> fiskerilinie og en coasterlinie. Dette efter i hvilke skibe man havde
> optjent sin sejltid. Sandsynligheden taler for, at yachtskipperlinien

Ja, hvis jeg kigger på mit eget YC bevis er det udstedt iht. lov no 70 af
15. marts 1967, så da fandtes det, spm er så om det fandtes før?

Skulle der være en der har en YC ældre end 1967 så kig lige om der står en
reference på beviset ?

/carsten