CSS skal kun gælde for en bestemt liste
Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 11-09-03 06:50

Hvordan er det lige jeg skal gøre for at få et større mellemrum mellem
punkterne på én bestemt <ul>-liste?

Jeg vil sætte en style på, som hedder "margin-bottom: 5px", men jeg vil
helst undgå at skulel sætte den på samtlige <li>'er! Jeg har en side med
flere <ul>'er, men det er kun for den ene, at den store bundmargin skal
gælde. Det hjælper jo ikke at sætte stylen på <ul>'en...

Derfor: Er der ikke en måde at sige "alle <li>'er under <ul>'en med ID'et
'blabla' skal have denne style"?

Mvh.

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-09-03 09:38

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:

> Hvordan er det lige jeg skal gøre for at få et større mellemrum
> mellem punkterne på én bestemt <ul>-liste?
[snip]
> Derfor: Er der ikke en måde at sige "alle <li>'er under <ul>'en
> med ID'et 'blabla' skal have denne style"?

#blabla li {
   margin-bottom: 5px;
}

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 11-09-03 09:56

In news:Xns93F36C875810Ezoolook@130.225.247.90,
Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> typed:

> #blabla li {
> margin-bottom: 5px;
> }

Virker ikke (tester i Mozilla 1.4)...

Jeg kan sagtens lave en class og benytte den på alle <li>'erne, men mit
spørgsmål gik på, om man kunne lave noget á la <ul ID="blabla"> og derefter
definere at alle de indlejrede <li>'er i denne <ul> skal have større
bundmargin.

Mikkel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-09-03 10:51

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:

> Virker ikke (tester i Mozilla 1.4)...

Jo da. Virker fint hos mig. Må vi se en side?

> [...]
> men mit spørgsmål gik på, om man kunne lave noget á la <ul
> ID="blabla"> og derefter definere at alle de indlejrede <li>'er i

Hvilket præcis er hvad ovenstående stump CSS skal gøre:

   <http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#descendant-selectors>

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 11-09-03 11:10

In news:Xns93F3790BFE0B4zoolook@130.225.247.90,
Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> typed:

> Jo da. Virker fint hos mig.

Og nu også hos mig! Jeg må have lavet en fejl før...

> <http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#descendant-selectors>

Det link havde jeg været omkring, men kunne ikke få det til at funke... Det
gør det nu, så jeg må have lavet en fejl et sted.

Tak for hjælpen til alle!

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-03 10:13

Mikkel Z. Herold (MZH) skrev:

> Virker ikke (tester i Mozilla 1.4)...

Må vi se en eksempelside? (giv et link hvis det er muligt, ellers
giv relevante dele af din css-kode).

> [...]
> la <ul ID="blabla"> og derefter definere at alle de indlejrede
> <li>'er i denne <ul> skal have større bundmargin.

Det er netop hvad descendant-selectoren a b { } gør - og den er
fint understøttet nye udgaver af Mozilla, IE og Opera.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 11-09-03 18:17

Mikkel Z. Herold \(MZH\) wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> gælde. Det hjælper jo ikke at sætte stylen på <ul>'en...
>
> Derfor: Er der ikke en måde at sige "alle <li>'er under <ul>'en med ID'et

Hvad med:

#test li {margin-bottom:5px;}

<ul id="test">
<li>1</li>