Demonstrationsforsøg i organisk kemi
Fra : Henry Vest

Dato : 10-09-03 22:05

Hej

Er der nogen der har nogle gode forslag til demonstrationsforsøg i organisk
kemi? Det skal være forsøg der kan udføres af læreren og vises til en
gymnasie/HF-klasse, og omhandle stoffer som alkaner, alkener, alkyner,
alkoholer, arener ...

--
Henry Vest

Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-03 06:55

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> kemi? Det skal være forsøg der kan udføres af læreren og vises til en
> gymnasie/HF-klasse, og omhandle stoffer som alkaner, alkener, alkyner,

At blande brom og alken og se brom affarvning er lidt tamt

At hælde konc svovlsyre på alkohol og se at æterdampe der opstår er mere
brandbare end alkoholdampene var er lidt sjovere.

Hvad motiverede mig til at vælge kemistudium var når di-syreklorid og
di-amin hældtes sammen og en polymertråd blev trukket ud af grænsefladen -
en nylon.

Og på Verdensudstillingen i New York som jeg besøgte under mit sabbatår
efter studentereksamen viste de også tidsindstillet farveskift fra klar
væske til sort jod - der taltes ned og pludselig var denne pludselige
selvkatalyserende "ur-reaktion" synlig

Fysik er fattig i sammenligning - flødeboller kan uvide sig i vakuum og
flydende kvælstom kan gøre en ballon skør. Hvad ellers?
At skyde en stearinlys gennem en dør, kræver dyr kompressor

Fra : Christian Bruun

Dato : 11-09-03 10:56

Hej "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com>!

>At hælde konc svovlsyre på alkohol og se at æterdampe der opstår er mere
>brandbare end alkoholdampene var er lidt sjovere.

At hælde konc. svovlsyre på alm. købe sukker, og se den søjle af kul
der dukker op efter lidt tid.

Christian

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-09-03 07:42

Et par forslag :

1) Addition af chlor til ethyn
Spontan og effektiv proces (selvantænding). Skal udføres i et stinkskab.
Bland 75 mL NaClO (aq, 15%) med 75 mL vand i et stort bægerglas.
Hæld 10 mL HCl (4M) i en tildrypningstragt - studsen peger ned i
bægerglasset.
Smid 3-4 stk CaC2 i bægerglasset og læg et stykke pap over.
Efter ca. 20 s. tildryppes lidt HCl, og gasserne selvantænder
Almindelig forsigtighed anbefales !

2) Tollens prøve
Sølvnitrat + NaOH + NH3 + aldehyd -> sølvspejl (flot i en rundbundet
kolbe - renses med salpetersyre efter forsøget)
Størst effekt fås ved opvarmning et par minutter

3) Påvisning af phenoler
Tilsæt FeCl3 (2M) til phenol, resorcinol, hydroquinon, pyrogallol,
salicylsyre, te med garvesyre. Der fås forskellige farvede jernkomplekser
(rød, violet, sort)

4) Resorcinolplast
2,5 g resorcinol opløses i 4 mL vand - tilsæt 3 mL 40% methanal (udsugning)
+ 2 dråber NaOH (33%). Opvarmning og en flot rød plastik dannes.

5) Luminescens
0,1 g luminol opløses i 10 mL NaOH (2M) i et stort bægerglas - der fortyndes
til 800 mL
I et andet bægerglas opløses 0,25 g K3Fe(CN)6 i 5 mL H2O2 (10%) - der
fortyndes til 800 mL
Rummet mørklægges
De 2 væsker hældes gennem en tragt ned i et bægerglas -> der udsendes et
blåt lys
Hvis man tilsætter krystaller af K3Fe(CN)6, kommer der ekstra lys

6) Oscillerende raktioner
Søg under "iodklokke" (kan også udføres med æblesyre og mangansulfat)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : sune vuorela

Dato : 14-09-03 22:25

En der kalder sig "Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev:

>Et par forslag :
>
>1) Addition af chlor til ethyn

Vil det ikke være 'sjovere' at addere brom eller iod til ethyn?

Begge er farvede i modsætning til chlor

--
Sune

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-09-03 21:39

sune vuorela
> Vil det ikke være 'sjovere' at addere brom eller iod til ethyn?
> Begge er farvede i modsætning til chlor

Brom og iod er ikke så reaktive som chlor; dvs. der sker ingen
selvantændelse (farveskift kan ses i mange andre forsøg)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 11-09-03 08:41

Prøv evt. at gå på biblioteket og led efter "kemiske demonstrationsforsøg"
af Carl Olaf Haagensen & Henrik Parbo (ISBN: 87 7783 399 6) der er mange
gode demonstrationsforsøg, bl.a. stort set alle af de allerede nævnte.

/ask

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 11-09-03 09:53

Henry Vest wrote:

> [...]
>kemi? Det skal være forsøg der kan udføres af læreren og vises til en
>gymnasie/HF-klasse, og omhandle stoffer som alkaner, alkener, alkyner,

Der er adskillige bøger om kemiske demonstrationsforsøg, den bedste er
nok af Bassam Z. Shakhashiri: Chemical Demonstrations
Et malerisk forsøg, der kræver nogen fingerfærdighed er "Nat over Baghdad":
I et bægerglas hældes en passende mængde koncentreret svovlsyre.
Forsigtigt(!) hældes en tilsvarende mængde ethanol ned langs kanten,
således at ethanolen lægger sig oven på svovlsyren(de er blandbare,
tricket er at udnytte densiteten, så de ikke blandes. Skulle de blandes,
kan det anbefales at flytte sig hurtigt).
Nu dæmpes lyset og fast kaliumpermanganat tilsættes forsigtigt. I
mellemlaget mellem de to faser vil oxidationen foregå under lys- og
lydudvikling.
Forsigtighed anbefales, da det ellers let bliver "hverdag under Vietnam"

Mvh
Jeppe