Rottweiler vs. Doberman
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 10-09-03 20:28

Jeg har over længere tid læst, hørt og drømt om hunde..
Har kigget samtlige bøger igennem på Esbjergs hovedbibliotek om de racer jeg
har interressere for. Jeg vil have en ven og en beskytter af hus og ejendom.
MEST af alt en loyal og trofast ven. Har haft en Grand Danois på 91 kg. Han.
Han var nem at have med at gøre, men han blev desværre ikke mere end 8 år.
Men denne gang vil jeg have en af mine to favorit hunde.

Leder efter al den info jeg kan få. Hvor meget aktivering har de hver især
brug for, mangler, fordele. Personlige erfaringer, etc.

På forhånd tak.
MV. Daniel

Fra : Liv Wallentinsen

Dato : 11-09-03 12:29

Jeg har i løpet av mitt liv hatt begge typer hund som du nevner. Dobermann
er mye mer aktive enn rottweileren, men ellers er det hunder som er
fantastiske i gemytt forutsatt at du velger en seriøs oppdretter som har
funksjonstestet sine hunder og som har et kull som er godkjent i
Rottweiler/dobermanklubben. Det finnes en del sykdommer dessverre på
rottweileren (HD/AA) så man bør være kresen ved valg av oppdretter. Det
finnes jo ingen garanti for at valpene ikke kan få skjelettsykdommer, men en
seriøs oppdretter bruker aldri hunder som har dette i sine aner. OCD er også
en skjelettsykdom som dessverre en av mine rottweilere har. Hun er operert
for dette, men enda vet vi ikke utfallet siden det går 10-12 mnd før de
eventuelt blir helt friske. Nå er vi kommet så langt t vi trener lydighet ,
spor osv. så det virker som om det skal gå bra.

Jeg har hatt to doberman begge ble ca. 11 år gamle, mens jeg nå har gått
over til rotte som er mer sedat og ikke så livlige som dober'n. Herlige
raser, lykke til med ditt valg.

-liv

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-09-03 01:54

"Daniel Nielsen" <120104152372@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Leder efter al den info jeg kan få. Hvor meget aktivering har de hver især
> brug for, mangler, fordele. Personlige erfaringer, etc.

Hej Daniel

Begge er dejlige hunde, men skal det være en familiehund, ville jeg nok
vælge Rothweileren. Den har et mildere temperament, og er mere, skal vi
sige all-round familie hund. Dobermann er mere fikseret på en enkelt
person, og jeg ved ikke om man kan sige det sådan, passer godt på familien,
fordi den er denne persons ejendom, og ikke fordi den nødvendigvis kan lide
dem. Men ingen af dem, kan sammenlignes med en GD.... Hvad pokker havde
den, betonsko ??? 91 Kg for en GD må være ny rekord.

M.V.H.....Benny..

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 16-09-03 07:19

Hej,
91 kg. hmm.. Faderen vejede 96 kg. og var 92 cm. over skulderen. se det er
STORT :)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-09-03 01:13

> Hej,
> 91 kg. hmm.. Faderen vejede 96 kg. og var 92 cm. over skulderen. se det er
> STORT :)

Hej Daniel

Det var ikke størrelsen, det var vægten.... Den lød ikke bare for tung, men
alt for tung...

M.V.H.....Benny..

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 18-09-03 13:47