Vådeskud
Fra : NEWS

Dato : 10-09-03 16:04

Kære jagt kammerater vi er nu hurtige til at dømme andre, når de gør noget
galt, men jeg kunne godt tænke mig med denne tråd, at i som har mod og mands
hjerte prøver at fortælle jeres historie, hvis i har været ude for noget
lo.., som kunne have kostet menneskeliv, hvis det ikke lige var fordi at
bare var heldige. Jeg vil selv starte med 3 sitiuationer som står præntet på
min hjernebark. Man kan så sige 3 situationer; Den mand skulle have taget
sit våben fra sig for længe siden

Min første sitiuation var jeg ny jæger og vi er tilbage sidst i 70erne. Vi
gik 4 mand igennem nogle roer. Jeg hørte en fasankok stige op lige bag mig.
Min sidemand var en gammel rotte i faget som jægerer og havde set
sitiuationen for sig. Jeg svingede rundt med mit gevær vandret og så fasanen
stige op. Det jeg også så, var der hvor min sidemand skulle have været, var
der kun en hat i luften, men ingen jæger. Jeg skød fasanen og lidt efter
dalede hatten ned på hoved af jægeren, som havde smidt sig ned mellem
roeerne. Han kikkede på mig og løftede hatten fra sit hoved, medens han
sagde tillykke med fasanen. Jeg kunne være krøbet i et musehul bagefter og
selv den dag i dag tænker jeg meget over episoden.

Episode 2
Var da jeg var på jagt i Øster Vrå og havde mine 2 svogre med på jagt. De
bar ikke våben da de ikke havde jagttegn. Jeg ladede mit gevær og lagde det
over armen klar til skud, da der går et skud af uden jeg havde gjort noget.
Det viste sig at jeg havde nogle stofhandsker på hvor aftrækkeren sad fast i
en løs løkke, med det resultat at der fik et skud af. Det gevær jeg havde
dengang var noget billigt skrammel der ikke selv sikrede. Der skete
heldigvis ikke noget men jeg kunne ligeså godt have skudt en ben af en af
svogrene.

Episode 3.
Jeg var kommet med i noget jagt som min forening ejede. Jeg havde det gevær
med som ikke selv sikrede når det havde været knækket. Jeg gik ud over
vores andejagt tærren med geværet ladt over skulderen, da der tit var ænder
i de vandfyldte grøfter. På et tidspunkt kom jeg i tvivl om jeg havde sikret
geværet og satte hånden op bag ved for at mærke efter. Lige pludselig blev
der mørkt omkring mig, samtidig med det lød et skud. Jeg havde rørt ved
aftrækkeren og min hat blev gennemskudt i hatteskygge ca 2 cm fra baghoved.
Helt ærlig jeg tog hjem og solgte geværet da det ikke var det jeg ønskede at
bruge.
Nu er der nok nogen der tænker sådan en idiot, men det er et frit land vi
lever
i, så i kan mene hvad i har lyst til.
disse 3 episoder har modnet mig som jæger og og jeg vil sige det på den
måde, at jeg lader hellere et stykke vildt flyve hvis jeg er bare det
mindste i tvivl.
Kom nu frem af busken, I må sku da også have lavet noget lo... i jeres tid

Med venlig hilsen
Stadig jæger
Poul Jacobsen

Fra : Peter Weis

Dato : 10-09-03 18:08

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> wrote in message
> [...]
noget
> lo.., som kunne have kostet menneskeliv, hvis det ikke lige var

Jeg har været jæger i 15 år. Men jeg har heldigvis ikke forårsaget
situationer der kunne have kostet menneskeliv.
Men jeg var så heldig dels at have en jagtlærer der lagde næsten
religiøs vægt på sikkerheden i omgangen med våben og dels at opleve
nogle afskrækkende eksempler de første år jeg var på jagt. Så jeg er
blevet meget præget i retning af "hellere gå glip af en chance end
risikere egne og andres liv og lemmer".

Men l... har man da lavet, bare af en anden slags.

mvh
Peter

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-09-03 13:32

Pyhhhh, du må være født under en meget heldig stjerne....episoderne er godt
nok foregået over en del år, men jeg syntes squ det er for mange fejl som
meget vel kunne have kostet meget dyrt...
Håber ikke det sker for dig igen, for det kan da ikke blive ved med at gå
godt.

Michael

Fra : Kent

Dato : 11-09-03 14:28

Hvordan pokker kan du få dig selv til at sælge et gevær med defekt sikring??
Det er utilgiveligt at sælge et gevær der har fejl i sikringen og så blødt
aftræk at det går af bare man røre ved aftrækkeren.
Og NEJ, jeg har aldrig lavet fejl af den karakter, jeg ville nok finde på
noget andet at beskæftige mig med såfremt jeg havde begået bare i nærheden
af hvad du har.
Kent

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 11-09-03 18:03

så vidt jeg forstod så var der ike fejl i sikringen.. dte var bare et gevær
uden automatisk síkring. sådan var mit gevær også da jeg købte det, men det
kunne hurtig laves om. det er brugt til folk som skyder meget sports
skydning, så de er ikke en fejl..... endvidere hvis der hænger noget fast i
aftrækkeren på et usikret gevær plejer det jo at gå af, ligesom når man
trykker på aftrækkeren...

Fra : NEWS

Dato : 12-09-03 19:01

Kære ven, sikringen var ikke defekt, våbnet var beregnet til flugtskydning
og skulle ikke sikre selv.
Historien er over 35 år gamle
Ps. jeg efterlyste historier og ikke moralprædikner.

mvh
Poul

Fra : Erik Prestmo

Dato : 12-09-03 22:19

Poul, godt initiativ, men du kommer ikke til å få noen respons, i allefall
ikke fra gruppen "De Siste Dagers Hellige, som aldri har gjort en eneste
liten tabbe selv...."

Virkelige mennesker, med et virkelig vet at man gjør tabber hver dag, nesten
over alt, i trafikken, på kjøkkenet, på jobben, og av og til på jakt.

Å gi seg til å moralisere noe voldsomt over det, er typisk for
politikere..............

Hovedsaken ved alt sikkerhets arbeid, er å finne og gjenkjenne tabber som
kunne ha utviklet seg til noe verre, og gjøre noe med saken, slik at det
ikke gjentar seg.

Disse jaktregel-moralistene ville for eksempel aldri kunne ha blitt flygere,
de ville ha styrtet rett i bakken selv, alt mens de satt og pekte ut av
vinduet og kritiserte en annen pilot som netopp hadde unngått å krasje.

Mennesket laærer av sine feil, om det er i stand til å erkjenne dem, det ser
ut til at enkelte jegere ikke ønsker eller er i stand til det.

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : NEWS

Dato : 13-09-03 07:20

Tak for støtten
Når jeg er på jagt og jeg vil våge den påstand, at alt det lort jeg har
lavet har gjort mig til en bedre jægere og det langt over gennemsnittet.
Jeg ser også tit jægeren der skyder fladt over en mark lige mod en gruppe
jægere der stod for, men skuddet gik imellem, Jeg har set skytter der efter
endt såt først knækker deres våben på opfordring og minsandten om der ikke
sad 2 patroner i. Jeg har set en skytte skyde direkte mod en Svensker, fordi
der var en and i opfløj ved højlyst dag.
Svenskeren var meget dårligt til mode bagefter da haglene svirrede om ørene
på ham.
I alle situationer blev jægeren gjort opmærksomt på fejlen men protesterede
vildt med at sikkerhedsafstanden var i orden selv om de omkringstående
skytter kunne se det var galt. Jeg har oplevet jægeren der gik på linie,
hvor efter der bliver råbt dyr i såten . Dyret gik bagud og situationen var
den, at var det kommet ud bag driverkæden kunne det blive skudt da
sikkerhedsafstanden var ok. I samme øjeblik som ingen ser løber der en
driver tilbage i såten ca 20 meter for at få en bedre skudchance til dyret.
Der skete ikke noget, men tænk hvis der var kommet et dyr bagud og en
jægeren havde vendt sig om og skudt imod dyret og den tåbelige jægeren der
løb bagud.
I disse tilfælde vil vi aldrig se jægerne skrive om de fejl da de ikke
kunne se deres fejl.

Poul

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-03 18:20

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote in message
> [...]
allefall
> ikke fra gruppen "De Siste Dagers Hellige, som aldri har gjort en

Den gruppe tilhører du måske selv? Du giver i hvert fald ikke selv en
historie.

> [...]
tabber som
> kunne ha utviklet seg til noe verre, og gjøre noe med saken, slik at

Sikken du moraliserer!
Men når moral er godt, er dobbelt-moral vel dobbelt så godt

mvh
Peter

Fra : Erik Prestmo

Dato : 14-09-03 12:03

Gjør et lite søk på Google, så finner du antakelig endel historier, hvor jeg
har en av rollene.....

Dansk jakt og skyttervæsen er en lukket krets, hvor man later til å tro at
det er der nede man har de beste ordninger og de beste folk.

Det er INGEN som blir imponert av sligtslags........

--

Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i news:bjvjno$qg6$1@sunsite.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 14-09-03 13:01

> Gjør et lite søk på Google, så finner du antakelig endel historier,
hvor jeg
> har en av rollene.....

Antageligt ... ?
Kom nu ud af skabet i stedet for bare at brokke dig over andre.

> Dansk jakt og skyttervæsen er en lukket krets, hvor man later til å
tro at
> det er der nede man har de beste ordninger og de beste folk.

Hvad pokker har det nu med sagen at gøre?

mvh
Peter

Fra : Jørgen

Dato : 14-09-03 13:54

Det eneste den person bidrager denne gruppe med, er hans bedreviden og hans
konstante forsøg på laterliggørelse af folk der skriver ind med spørgsmål de
gerne vil have besvaret, jeg har til nu ikke set et eneste svar fra denne
person der er brugbart og ikke indeholder en eller anden form for
laterliggørelse af spørgeren.
For ikke at komme helt fra emnet, har jeg til nu været heldig at undgå
bomerter.
Mvh.
Jørgen

Fra : JSC

Dato : 15-09-03 07:41

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse

> Dansk jakt og skyttervæsen er en lukket krets, hvor man later til å tro at
> det er der nede man har de beste ordninger og de beste folk.

Hvorfor bruger du så din kostbare tid på den danske NG. Der er ingen der
tvinger dig og sikkert mange som ikke vil savne din ligegyldige
udgydelser....

Mvh.
Jørgen

Jeg sikkert som de fleste andre oplevet en række uheldige episoder på danske
jagt (dog ikke så alvorlige som dem NEWS beskriver) - Det er dog min
opfattelse, at gennemsnittet af danske jægere ikke har haft 3 potentielt
alvorlige episoder på samvittigheden - Det er da fint at NEWS vil
delagtiggøre os i hans erfaringer, men at blive småsur over at han så har en
"uheldsrate" over gennemsnittet kan jeg ikke bruge til noget