Leni Riefenstahl
Fra : Michael Skov

Dato : 10-09-03 15:57

Leni Riefenstahl døde i går tirsdags.
Efter min mening var hun en genial instruktør i ekstremt dårligt selskab.
Hvad synes i ?
Har i set nogle af hendes film ?

Personligt har jeg set "Triumf Des Willens", som er en utrolig flot film,
nok noget af det flotteste der er lavet i det årti,
og det gør mig så ked af det, at se hendes talent spildt på de svin. Hvis
hun dog bare var blevet født i USA. Jeg kunne personligt godt havde tænkt
mig at se, hvad hun kunne ha' udrettet, havde hun blot valgt det rigtige
selskab.
ak ja

mvh
Michael
"Well, consider that in the history of many worlds there have always been
disposable creatures. They do the dirty work. They do the work that no one
else wants to do because it's too difficult or too hazardous. And an army
of Data's . . . all disposable. You don't have to think about their
welfare, you don't have to think about how they feel. Whole generations of
disposable people."Woppie Goldberg as Guinan
MU! (http://www.mobilixnet.dk/~mob65045/?22/)

Fra : Peter Heide

Dato : 10-09-03 19:42

Heil Hitler,

Jeg har altid syntes at hendes film/dokumentar-film er ret opstyltet og
røvkedelige
Bryder mig ikke specielt meget om TDW . Det dér med hendes "flirt" med
Hitler/og udvalgte nazi-svin ...... og hendes antiparti EFTER 1945 giver
jeg ikke meget for.

Hun var med til at glorificere nazismen og dér med, med til at
opbygge det rådne system.

En skide opportunist med en enkelt film af en hvis kvalitet.

Fra : Jesper

Dato : 10-09-03 20:07

Peter Heide <peter@heide.1a.dk> wrote:

> [...]
> opbygge det rådne system.
>
> En skide opportunist med en enkelt film af en hvis kvalitet.

Leni Riefenstahl har lavet flere gode film og mht TDW er det værd at
bemærke sig at hun bevidst undlod at filme mange af nazi-koryfæerne ved
paraden fordi hun syntes de var grimme og uæstetiske.

Faktisk var Riefenstahl meget upolitisk: Hun var ikke medlem af
nazipartiet og hendes film Olympia var bestemt ikke den film Hitler
havde drømt om. Eneste årsag til at hun lavede film for nazisterne var
fordi de finansierede hendes kunsteriske ambitioner og TDW er en
blændende flot film. Riefelstahl var ligeglad hvem hun lavede film for,
sålænge de finansierede hendes kunsteriske ambitioner.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 10-09-03 22:15

Man kan da ikke være upolitisk hvis man filmer nazisternes iscenesatte olympiade! Medløbere er næsten det værste der findes. Det er præcis rigtigt at hun var med til at glorificere nazismen, om hendes film var flotte er underordnet, hun var med til at fremstille Nazityskland som et højtstående samfund.

Mvh
Jørgen

Fra : ML-78

Dato : 11-09-03 00:29

> Man kan da ikke være upolitisk hvis man filmer nazisternes iscenesatte
olympiade!

Man bliver ikke politisk af at filme en begivenhed, der finder sted.

> [...] om hendes film var flotte er underordnet, hun var med til at fremstille
Nazityskland som et højtstående samfund.

Hendes politiske tilhørsforhold eller mangel på samme er underordnet, "Triumph
des Willens" er flot og tankevækkende.

ML-78

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 19:43

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
> mig at se, hvad hun kunne ha' udrettet, havde hun blot valgt det rigtige

Sejrherrerne skriver historien og derfor er det letkøbt at sige denne
århundredets største filmfornyer holdt på den gale hest

Kunstneren udtrykker sin ideologi ved valg af emne,skriver Nietzsche

Riefenstahl var ikke en opportunist som Speer der for at redde sig skiftede
side efter nederlaget og tilsvinede egen rede

Hun kritiserede aldrig noget ved Hitler eller nazismen.

Der er jo også ting at kritisere de allierde for - fejl på begge sider -
og som Emma GAd siger i TAKT OG TONE - kan man ikke sige noget positivt, kan
man lade være at sige noget.

Fra : vadmand

Dato : 10-09-03 21:43

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> og som Emma GAd siger i TAKT OG TONE - kan man ikke sige noget positivt,
kan
> man lade være at sige noget.

Det er sgu det mest originale argument fort holocaust-benægtelse, jeg har
set endnu

Per V.

Fra : Mark Høserich

Dato : 10-09-03 20:16

Michael Skov wrote:
> [...]
> to think about their welfare, you don't have to think about how they
> feel. Whole generations of disposable people."Woppie Goldberg as

Cinemateket viser Triumph de Willens Fredag den 12. september kl. 19.15, er
den den god ?

Fra : Jesper

Dato : 10-09-03 20:07

Mark Høserich <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> Cinemateket viser Triumph de Willens Fredag den 12. september kl. 19.15, er
> den den god ?

Det er en Must See!
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Brian Petersen

Dato : 10-09-03 23:41

"Mark Høserich" <
> Cinemateket viser Triumph de Willens Fredag den 12. september kl. 19.15,
er
> den god ?

Den er Dødens Pølse. Tag i stedet og se Die Macht der Bilder, et filmportræt
af Leni Riefenstahl fra 1993. Det er meget mere spændende, varer ca. 3.
timer og citerer udførligt fra alt det bedste hun har lavet. Hold evt. øje
med om ikke de svenske (!) public service-stationer kunne hitte på at
genudsende dokumentaren i anledning af Riefenstahls død.

Fra : Brian Petersen

Dato : 12-09-03 10:13

YES! DR2 viser omtalte Magtens 'billeder', et fantastisk filmportæt af Leni
Riefenstahl i to dele, hvor hun i høj alder ser tilbage på karrieren og
tager livtag med livsløgnen, der tydeligvis var den som helt hende gående i
så lang tid. Husk at programmere videoen, for naturligvis vises den slags
public service efter sengetid: Søndag kl. 23:20, mandag kl 23. (ifølge
Politiken)

Fra : Brian Petersen

Dato : 12-09-03 10:14

HOLDT hende gående... det gik lidt stærkt, ursäkta

Fra : Brian Petersen

Dato : 17-09-03 10:21

Var der nogen der så dokumentaren? Hvad syntes I om den?

Fra : John Hinge

Dato : 10-09-03 23:40

On 10 sep 2003 Michael Skov was heard to say:

> Leni Riefenstahl døde i går tirsdags.
> Efter min mening var hun en genial instruktør i ekstremt dårligt
> selskab. Hvad synes i ?
> Har i set nogle af hendes film ?

Tyskland har forståeligt nok et specielt ømt punkt over hendes
propagandafilm, og ja, jeg mener TdW er en propagandafilm, dermed
benægter jeg på ingen måde at den er afsindigt flot filmet, jeg
mener, Filmskolen på University of Southern California bruger den
som undervisning i kameraføring, og George Lucas lånte scener klip
for klip fra den til medalje scenen i Star Wars, A new Hope.

Man skal bare have det med i baghovedet når man ser den at TdW blev
brugt som propagandafilm, hvad enten det var dens formål eller ej.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Farie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 11-09-03 00:12

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote

> Man skal bare have det med i baghovedet når man ser den at TdW blev
> brugt som propagandafilm, hvad enten det var dens formål eller ej.

Enig. På samme måde som flere af Sergei Eisensteins geniale film.
Kommunistisk propaganda ? Helt sikkert, men ingen nægter vel, at han var en
stor filmskaber.

- Dennis

Fra : vadmand

Dato : 11-09-03 08:57

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal bare have det med i baghovedet når man ser den at TdW blev
> brugt som propagandafilm, hvad enten det var dens formål eller ej.

Det er i hvet fald en god idé at se den, så man bliver klar over, hvor let
det er at blive revet med af et godt show. Så bliver man måske også mere
forstående over for dem, der rent faktisk blev det. Og mere på vagt mod
lignende tendenser i politikeres markedsføring af sig selv i dag.

Per V.

Fra : Morten DH

Dato : 11-09-03 17:56

> [...]
> som undervisning i kameraføring, og George Lucas lånte scener klip
> for klip fra den til medalje scenen i Star Wars, A new Hope.

Jeg synes også det er en fantastisk film - det er nemt og sidde nu og være
bagklog fordi man kender historiens gang efterfølgende; men hånden på
hjertet, så havde jeg sgu nok stået med strakt arm sammen med Jonnie og
drengene efter at have set den film, hvis ikke man vidste hvad der senere
skete...

Fra : vadmand

Dato : 11-09-03 18:00

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjertet, så havde jeg sgu nok stået med strakt arm sammen med Jonnie og
> drengene efter at have set den film, hvis ikke man vidste hvad der senere

Det er netop derfor, det er vigtigt at se den - og at læse "Mein Kampf."

Per V.

Fra : Brian Petersen

Dato : 12-09-03 00:27

"vadmand"

> Det er netop derfor, det er vigtigt at se den - og at læse "Mein Kampf."

Øh, har I virkelig følt trang til at heile ved at se Triumph des Willens?
Det er sgudda, uanset dens historiske vægtighed, en håbløst dateret og
søvdyssende 3 timers-forestilling som ikke kan fastholde nogen moderne
tv-seer eller biografgængers opmærksomhed fangen og højst fremprovokere gab
& snorken.

Fra : John Hinge

Dato : 12-09-03 09:48

On 12 sep 2003 Brian Petersen was heard to say:

> [...]
> fastholde nogen moderne tv-seer eller biografgængers opmærksomhed
> fangen og højst fremprovokere gab & snorken.

JEg har ikke følt nogen trang, hverken til at heile eller at gabe,
men jeg har heller ikek set hele TdW.. Det jeg *har* set har været
utroligt godt filmteknisk, og hvis man interesserer sig fro den slags
tror jeg godt man kan undgå at gabe..
Og hvis man er den type som egentlig befinder sig bedst i store grupper
med fælles mening, så kan man nok godt ved at se TdW få den fornemmelse
at de her gutter i deres pæne spejder dragter, de er da vidst en
festlig bande som man ku ha det sjovt med...

Fra : Morten DH

Dato : 13-09-03 10:41

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> søvdyssende 3 timers-forestilling som ikke kan fastholde nogen moderne
> tv-seer eller biografgængers opmærksomhed fangen og højst fremprovokere

Lad mig gætte... du synes Jerry B. er kongen inden for film?

Fra : Jesper

Dato : 13-09-03 11:31

Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

> "Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
> gab
>
> Lad mig gætte... du synes Jerry B. er kongen inden for film?

Jamen Jerry Bruckheimer /er/ kongen, som producer, associate producer
executive producer står han bag en perlerække af fremragenede film:

Culpepper Cattle Company(1972)
March or Die (1977)
American Gigolo (1980)
Defience (1980)
Thief/Violent Streets(1981)
Cat People(1980)
Flashdance(1983)
Thief of Hearts(1984)
Crimson Tide(1995)
Con Air(1997)
Coyote Ugly(2000)
Black Hawk Down(2001)

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 13-09-03 12:10

"Jesper" <none@inobody.invalid> wrote

> Jamen Jerry Bruckheimer /er/ kongen, som producer, associate producer
> executive producer står han bag en perlerække af fremragenede film:
>
> Culpepper Cattle Company(1972)
> March or Die (1977)
> American Gigolo (1980)
> Defience (1980)
> Thief/Violent Streets(1981)
> Cat People(1980)
> Flashdance(1983)
> Thief of Hearts(1984)
> Crimson Tide(1995)
> Con Air(1997)
> Coyote Ugly(2000)
> Black Hawk Down(2001)

Der synes nu at være en del falske perler på den række

- Dennis

Fra : Jesper

Dato : 13-09-03 12:26

Dennis Sørensen <midnighter_x@REMOVEyahoo.com> wrote:

> "Jesper" <none@inobody.invalid> wrote

> Der synes nu at være en del falske perler på den række
>
> - Dennis

Netop, det er kunst perler
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-09-03 00:07

"Jesper"

> Fed actionfilm, alle tiders underholdning.
>
> Blandt de kritikerroste film er Thief og Black Hawk Down.
>
> Blandt kultklassikerne er Cat People.
>
> Blandt de store kassestykker er Flashdance og Black Hawk Down.

Det har bare ikke ret meget med Riefenstahl at gøre. Hvad med at oprette en
Jerry B.-tråd (hvis ikke der findes een i forvejen, that is..)

Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-03 07:49

> "Jesper"

> Det har bare ikke ret meget med Riefenstahl at gøre. Hvad med at oprette
en
> Jerry B.-tråd (hvis ikke der findes een i forvejen, that is..)

Hvad med at acceptere folkestemningen - at spontanitet og fri associationer
ER KONGE PÅ USENET, og fundats og OT-fnidder er for kværulanter?

Fra : vadmand

Dato : 14-09-03 10:14

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en

> Hvad med at acceptere folkestemningen - at spontanitet og fri
associationer
> ER KONGE PÅ USENET, og fundats og OT-fnidder er for kværulanter?

Du KAN jo godt sige noget fornuftigt, Bo - især når du fatter dig i korthed
i stedet for at skrive indlæg, der er så alenlange, at ingen gider læse dem
til ende og finde de eventuelle perler, som af og til gemmer sig i al
bragesnakken.

Per V.

Fra : vadmand

Dato : 13-09-03 19:02

"Dennis Sørensen" <midnighter_x@REMOVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Der synes nu at være en del falske perler på den række

Er der en eneste ægte?

Per V.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-09-03 00:56

Har vi ikke glemt Pearl Harbor?

> Er der en eneste ægte?

Det skulle lige være American Gigolo og Black Hawk Down (som 'folk' snakker
godt om, jeg har faktisk ikke lige set nogen af dem), men nu går manden jo
nok ikke særligt meget op i hvor gode juveler han sælger...

Fra : vadmand

Dato : 13-09-03 19:02

> Jamen Jerry Bruckheimer /er/ kongen, som producer, associate producer
> executive producer står han bag en perlerække af fremragenede film:
>
> Culpepper Cattle Company(1972)
> March or Die (1977)
> American Gigolo (1980)
> Defience (1980)
> Thief/Violent Streets(1981)
> Cat People(1980)
> Flashdance(1983)
> Thief of Hearts(1984)
> Crimson Tide(1995)
> Con Air(1997)
> Coyote Ugly(2000)
> Black Hawk Down(2001)

Sikke en masse film, jeg ikke ville gide spilde tid på (har for resten set
"Con Air" - er der virkelig nogen, der synes, den er god?)

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 13-09-03 23:29

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-09-03 09:56

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev:

>Sikke en masse film, jeg ikke ville gide spilde tid på (har for resten set
>"Con Air" - er der virkelig nogen, der synes, den er god?)

Det er ikke noget mesterværk, men en god popcornfilm. Og så er jeg
meget taknemlig over, at den præsenterede mig for:
1) Monica Potter
2) Sweet Home Alabama

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Brian Petersen

Dato : 13-09-03 20:17

"Morten DH" <

> Lad mig gætte... du synes Jerry B. er kongen inden for film?

Nah, det synes jeg nu ikke. Hvad får dig dog til at tro det?

Riefenstahls film er nok æstetisk imponerende og historisk betydningsfulde,
men også ret søvndyssende fascinationsdramatik. Jeg har faktisk set dem både
Triumph des Willens og Olympia - flere gange. Som sagt er portrættet Die
Macht der Bilder uendeligt mere givende, da det er personen Riefenstahl
snarere end hendes film, der er spændende og modsætningsfyldte.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-03 07:46

> [...]
> Macht der Bilder uendeligt mere givende, da det er personen Riefenstahl
> snarere end hendes film, der er spændende og modsætningsfyldte.

Hendes kunstneriske evner til fornyelse, som Hollywood står i stor gæld til,
er spændende.

Men hvad er "modsætningsfyldt"?

Hun har aldrig udtrykt kritik af nazismen.

Fordi hun var kvinde og kunstnerisk geni, blev hun ikke henrettet. Hun
pressedes ikke til at lyve, som Speer, at hun havde været uvidende. Hun har
aldrig godtaget de myter, man dømmer Tyskland på. Man kan være uenig med
hende og kalde hende så lige så ansvarlig som Hitler, men hendes helstøbte
temperament har jeg aldrig hørt nogen kalde splittet.

The people of Germany are just as responsible for Hitler as the people of
Chicago are for The Chicago Tribune. Alexander Woollcott

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-09-03 10:45

"Bo Warming"

> Men hvad er "modsætningsfyldt"?
> Hun har aldrig udtrykt kritik af nazismen.

Well, det gør hun faktisk i nævnte portræt! Hun fremstiller sig selv som en
naiv kunstner, der var uvidende om bl.a. jødeforfølgelserne og nazismens
skyggesider. Om hun lyver blæser i vinden. Hun var med til en del politiske
møder, men har åbenbart været så travlt beskæftiget med at få dem i kassen
og med at forkorte hver tale til fem minutter, at hun ikke har hørt efter
eller forstået hvad der blev sagt. Det er svært at tro på, eftersom hun ikke
ligefrem udstråler mangel på intelligens. Konkret kritiserer hun bl.a.
bogafbrændingerne, ligesom hun er bitter over at hun ikke tog til Hollywood
sammen med Von Sternberg da hun havde chancen herfor i 1930-31.

Du vil vide hvad jeg mener med modsætningsfyldt, når du ser en 90 år gammel
kælling, der det ene øjeblik smiler sødt til kameraet når hun er "på" og i
det næste øjeblik rusker instruktøren Ray Múller (bogstavelig talt!), fordi
han bringer hendes første partistævnefilm for nazisterne, Der Sieg des
Glaubens (1933) på bane (en film hun helst så slettet fra sin filmografi) -
eller revser ham pga. en "lortebelysning" eller lignende, når han spørger
ind til ømfindtlige emner - f.eks. da han læser op fra Goebbels dagbog og
konfronterer hende med at hun og Goebbels jævnligt sås privat i 1933,
hvilket hun stædigt fastholder ikke var tilfældet. En yderst
temperamentsfuld dame. Eller da hun sidder foran moviolaen og rocker i takt
til støvlemarchen.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-03 10:55

> [...]
> hvilket hun stædigt fastholder ikke var tilfældet. En yderst
> temperamentsfuld dame. Eller da hun sidder foran moviolaen og rocker i

Der er altså intet modsætningsfyldt ved Leni

Hyldede socialist-filmkunstnere og Per Vadmand er modsætningsfulde, når de
tror man kan forene individuel selvbestemmelse med deres planøkonomi og når
de ikke kan se at Foghs anti-smagsdommer udfald er respekt for det danske
folk og de svage.

Kun elitedyrkerne er tilhængere af smagsdommeri.

Hveranden popstar synger "JEg er splitterskør" og gør dyd af deres
skitxo-splittelse.

Leni var en fornyende håndværker med helstøbt personlighed - også hvis man
mener at hendes land hyldede noget forkert, fordi de tabte krigen.

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-09-03 11:24

"Bo Warming"

> Kun elitedyrkerne er tilhængere af smagsdommeri.

Øh?

> Hveranden popstar synger "JEg er splitterskør" og gør dyd af deres
> skitxo-splittelse.

Hvis hver anden popstar er splittet, så er det fordi de længes efter rigdom
og berømmelse (dybest set bekræftelse i andre), samtidig med at de er i
tvivl om sig selv (om de er værd at elske). Man kunne få samme mistanke om
ivrige USENET-brugere, der har en mening om alt og er overbeviste om at "det
er mig der har ret, og det har jeg ret til" og "fejl, det er noget andre
har". Men for at vende tilbage til Leni, så er det her noget andet der gør
sig gældende. Hun er SÅ modsætningsfyldt at hun levede i 100 år for at
overbevise andre om at hun var ren som nyfalden sne. Løgnen blev så at sige
hendes livsprojekt, og selverkendelse nåede hun aldrig. Man ser det samme
hos en dansk figur som Frode Jakobsen, der opnåede en høj alder fordi han
måtte overbevise andre (dybest set sig selv) om det var rigtig at lægge låg
på besættelsestidens likvideringssager mv. Fordi han selv ville være med til
at skrive og forvalte Myten.

> Leni var en fornyende håndværker med helstøbt personlighed - også hvis man
> mener at hendes land hyldede noget forkert, fordi de tabte krigen.

Tak for din smagsdom.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-03 21:40

> [...]
> sig gældende. Hun er SÅ modsætningsfyldt at hun levede i 100 år for at
> overbevise andre om at hun var ren som nyfalden sne.

Jeg ved kun at hun var god fornyende filmhåndværker, fortæl om
jomfruelighedsnykker eller ?

Løgnen blev så at sige
> hendes livsprojekt, og selverkendelse nåede hun aldrig. Man ser det samme
> hos en dansk figur som Frode Jakobsen, der opnåede en høj alder fordi han

Du mener han IKKE opnåede høj alder, fordi han med god grund havde
splittelse og uærlighed i sig - han dyrkede Nietzsche, men blev
kompromispolitiker med usle falske løfter.

> [...]
låg
> på besættelsestidens likvideringssager mv. Fordi han selv ville være med

Der har aldrig været grund til at nedgøre andre smagsdommere end de
statslige. Staten skal ikke have moral, tro, smag

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-09-03 21:48

"Bo Warming"

Bo Warming skrev:

> Du mener han IKKE opnåede høj alder, fordi han med god grund havde
> splittelse og uærlighed i sig - han dyrkede Nietzsche, men blev
> kompromispolitiker med usle falske løfter.

Frode Jakobsen døde i 1997. Han blev 91 år gammel.

Fra : vadmand

Dato : 14-09-03 12:10

> Kun elitedyrkerne er tilhængere af smagsdommeri.

Kun ignorante populister kalder sagkundskab for smagsdommeri.

> Leni var en fornyende håndværker med helstøbt personlighed - også hvis man
> mener at hendes land hyldede noget forkert, fordi de tabte krigen.

Nazismen havde været forkert, selv om Hitler havde vundet krigen - ligesom
kommunismen ikke blev sand, fordi Stalin vandt krigen.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-03 16:42

"vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> >
> Kun ignorante populister kalder sagkundskab for smagsdommeri.

Eksperter tvangsfjerner børn og ensretter mediernes folkeoplysning og gør
stor skade.
Forklar hvor de begrænsninger af smagsdommernes magt, som Fogh er ved at
indføre, kan gøre skade?

> Nazismen havde været forkert, selv om Hitler havde vundet krigen - ligesom
> kommunismen ikke blev sand, fordi Stalin vandt krigen.

Jøde-diskriminatin var forfærdelig men et uundgåelig redskab for krigen.
Derudover var der meget godt i nazismen, ligesom at USA's styre har gode
aspekter, trods Irak-krig.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-09-03 10:06

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:

>Leni var en fornyende håndværker med helstøbt personlighed - også hvis man
>mener at hendes land hyldede noget forkert, fordi de tabte krigen.

Jeg (og formentlig alle andre i denne gruppe) er dødtræt af dit
perverse menneskesyn og lobhudling af Hitler & co. Hvordan kan du se
gennem fingre med, at disse i dine øjne fremragende og velmenende
ideologer brutalt og kynisk tog livet af 11 millioner uskyldige
mennesker?

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-03 13:43

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Jeg (og formentlig alle andre i denne gruppe) er dødtræt af dit
> perverse menneskesyn og lobhudling af Hitler & co. Hvordan kan du se

Perversitet kræver handling. Jeg har intet voldeligt begået.
Lobhudling er et fjollet ord. Hvis du mener at jeg roser Hitler, tager du
fejl.

> gennem fingre med, at disse i dine øjne fremragende og velmenende
> ideologer brutalt og kynisk tog livet af 11 millioner uskyldige
> mennesker?

Versailles-fredens fædre sikrede sig at WW1 blev til WW1+2, og de ønskede en
krig, som forudsigeligt krævede brug af jøder som syndebukke i sin opstart.

Der er ingen ros af Hitler i at oplyse at kun sikre oplysninger om jøders
dødsfald er især nogle titusinde kz-døde, hvor afgørende var sygdom og ikke
intention om at de skulle dø.

Krig er ulykkelig. Vi bør lære af fortidens fejl, og derfor ikke lade
muslimer rejse ind i Danmark

Der er i de fleste krige, og helt sikkert vedr WW1+2 store fejl på begge
sider.

Goebbels skrev i sine dagbøger, at det var vigtigere at tyskere overlevede
krigen, end om nogle jødiske slavearbejdere arbejdede sig ihjel.
Det kan du godt kalde kynisk og brutalt. Men mente ikke også allierede at
det var vigtigst at deres egne overlevede?
Sejrherrerne skriver historien, skrev allerede kirkefaderen Augustin

Fra : vadmand

Dato : 15-09-03 14:53

> Der er ingen ros af Hitler i at oplyse at kun sikre oplysninger om jøders
> dødsfald er især nogle titusinde kz-døde, hvor afgørende var sygdom og
ikke
> intention om at de skulle dø.

Nej. Det er bare løgn.

> Krig er ulykkelig. Vi bør lære af fortidens fejl, og derfor ikke lade
> muslimer rejse ind i Danmark

Hvilket INTET har med det foregående at gøre, kun med dine paranoide fobier.

> Der er i de fleste krige, og helt sikkert vedr WW1+2 store fejl på begge
> sider.

Hel rigtigt. Men Auschwitz var nazisterne nu alene om.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-03 03:06

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> ikke
>
> Nej. Det er bare løgn.

Hårde ord. Har du begrundelse?

> Hvilket INTET har med det foregående at gøre, kun med dine paranoide
fobier.

Du bevæger dig på samme amatør-diagnose plan som Lotte Heise.

Hun måtte betale 30000 kr til morderen Jønke for at bruge læge-ord som
injurie.

> Hel rigtigt. Men Auschwitz var nazisterne nu alene om.

Og de allieredes brud på Haag og Geneve konventioner var de alene om.

Svar på interviewspørgsmål 1972 om "hvad hvis tyskerne havde vundet WW2"
"Der ville ikke have været stor forskel. Hele den myte, der nu er lavet om
Hitler, nazisterne og tyskerne var nogle skrækkelige onde mennesker, hvad er
det for noget?-At drage folk til ansvar for, hvad der sker under en krig, er
den rene parodi. Det er bare afhængig af, hvem der vinder. Når en krig er
forbi, er Churchill en helt og Hitler en skurk."Glistrup

Fra : vadmand

Dato : 16-09-03 10:37

> "vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> jøders

> Hårde ord. Har du begrundelse?

Virkeligheden.

> fobier.

> Du bevæger dig på samme amatør-diagnose plan som Lotte Heise.

Nej. Jeg konstaterer, at du har en sygelig evne til at få alle diskussioner
til at handle om din muslimfobi.

> Hun måtte betale 30000 kr til morderen Jønke for at bruge læge-ord som
> injurie.

Hvilket var en stor fejl. Det bør være tilladt at kalde en psykopat for en
psykopet. Som Erik Clausen sagde: "Hvordan kan en mand, der lægger sig på
lur og skyder folk ned bagfra, påstå, at han har en ære, der kan krænkes?"

> Og de allieredes brud på Haag og Geneve konventioner var de alene om.

Hvis du tænker på terrorbombardementer, blev de begået af alle parter.

> [...]
> den rene parodi. Det er bare afhængig af, hvem der vinder. Når en krig er
> forbi, er Churchill en helt og Hitler en skurk."Glistrup

Tænk, ar Glistrup virkelig SÅ langt ude nu?

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-03 11:52

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Virkeligheden.

Altså ubrugelig subjektivitet, hvor din og min virkelighed vejer lige tungt.

> Nej. Jeg konstaterer, at du har en sygelig evne til at få alle
diskussioner
> til at handle om din muslimfobi.

Lad os gå ud fra at vi to er lige lidt sindsyge, lige lidt fobiske, lige
lidt paranoide osv

> [...]
> lur og skyder folk ned bagfra, påstå, at han har en ære, der kan krænkes?"

Rockere har et særligt æreskodex som nok overholdtes.

> begge

> Hvis du tænker på terrorbombardementer, blev de begået af alle parter.

Ja, og det kan ikke gøres enkelt op. De var ca lige onde om alt.

> er
> er
> >
> Tænk, ar Glistrup virkelig SÅ langt ude nu?

Han sagde dette 1971 og har på intet felt skiftet mening siden, udover at
han nu er mindre pro-EU og pro-ØMU end tidligere.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-09-03 15:17

> [...]

>dødsfald er især nogle titusinde kz-døde, hvor afgørende var sygdom og ikke

Aha, du er holocaust-fornægter? Ja, så er der jo lukket for enhver
fornuftig diskussion. Farvel og tak.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-03 03:03

> Aha, du er holocaust-fornægter?

Den gængse betegnelse som Mosaisk Troessamfund benytter mod fx Jonni Hansen,
er:
- holocaust-BEnægter.

Advokat Michael Elkjær Andersen har uimodsagt fastslået at BENÆGTER betyder
at man siger nej til enhver eksistens af jødeudryddelse.

Ingen af de mange danske debatører, der betvivler gaskamres eksistens vedr
andet end lus, eller 6 mio tallet ,
er derfor "benægtere",

men hvis du ikke har viden, så flygt bare fra debatten.

Det må fastslås, at du injurierede kriminelt,
og jeg har ikke rost Hitler, således som du misinformerer.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-09-03 10:07

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:

>Det må fastslås, at du injurierede kriminelt,
>og jeg har ikke rost Hitler, således som du misinformerer.

Jeg skrev ikke "rose", men "lobhudle". Der er forskel. Slå det op.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-03 11:54

> Jeg skrev ikke "rose", men "lobhudle". Der er forskel. Slå det op.

Jeg ved jeg ikke lobhudlede men din præcise definitoin må de gerne copypaste

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-09-03 07:56

> f.eks. da han læser op fra Goebbels dagbog og
> konfronterer hende med at hun og Goebbels jævnligt sås privat i 1933,
> hvilket hun stædigt fastholder ikke var tilfældet. En yderst
> temperamentsfuld dame.

Jeg ved egentlig ikke om jeg bør lufte det her, men en eller anden tysk
kommentator fremsatte for nogen år siden den tese at Riefenstahl og Goebbels
havde haft et 'romantisk' (dog muligvis blot platonisk-romantisk) forhold i
den periode, og at det var derfor hun reagerede så skarpt og benægtende på
det spørgsmål. Det er kun en tese, men jeg kan ikke se hvorfor Goebbels
skulle lyve i sine egne dagbøger og hvorfor Leni Riefenstahl skulle reagere
så skarpt på emnet.
Jeg håber ikke jeg tramper på hendes eftermæle ved at videregive den her. Om
alting er er det i så fald ikke noget der rokker ved mit indtryk af hende
ellers. Vi mennesker er som vi er på godt og ondt.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-03 08:04

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> [...]
> alting er er det i så fald ikke noget der rokker ved mit indtryk af hende
> ellers. Vi mennesker er som vi er på godt og ondt.

Tramp løs. De døde skylder man kun sandheden.

Hvis Leni-Goebbels elskov er sandt, så pletter det ikke hendes rygte. Alle
dagbøger lyver - folk er forfængelige. Vi tænker for at retfærdiggøre vore
handlinger, vi taler for at retfærdiggøre vor tanker.

Mer om Leni, der gjorde hvad du ville have gjort hvis du var i hendes sted
og havde hendes evner

Voldelig sindsyge og nedtur-sindsyge

RESUME(så er du advaret): Afvigelse kalder sindsyge skyldes opdragelse, ikke
arvelig sygdom. Afvigere der er ulækre, bør ses som modige pionerer og ikke
kaldes syge, når der ikke er påvist defekt væv i deres hjerne.

Smagsdommeriet om at kalde usympatiske medborgere for "sindsyge", , "gale"
osv er VÅS

Leni Riefenstahl og lignende genier havde fint kontrol med den indre
splittelse, der gjorde kreativ

"One must have chaos in one to give birth to a dancing star."
Nietzsche

Andre har uorden i deres mentale bagland, så de vælger vold som flugt og er
farlige

Freud-psykologer overdrev deres indsigt, bl.a. om at pottetræningen
forklarer alle personlighedsforskelle.

" Psychiatry's chief contribution to philosophy is the discovery that
the toilet is the seat of the soul. " Alexander Chase

Folk gør sig interessante med sære "tvangstanker"(fordomme som dine og
mine) og støder venner yderligere væk fra sig, og får pga ensomhed nedtur -
bliver depressive

" Selv om man er paranoid, kan der jo godt være nogen, der følger efter
én. " Woody Allen

For nogle er depressionen smurt tyndt ud over hele livet - og de undlader at
søge sindsyglægens hjælp og dermed blive stemplet/jødestjernet

" When we remember that we are all mad, the mysteries disappear
and life stands explained. Mark Twain

Man bør ikke se ned på eneboere, der eksperimenterer med særheder - de er
pionerer ligesom bøsser. Det er godt at nogen opfinder ny måder at leve -
gør deres liv til et kunstværk

"Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive
" William Blake

Bøsser har udviklet spændende livsstil uden den jagt efter de alt for få
tilgængelige kvinder, som plager andre mænd. Politiken fortæller om eneboere
i slumkvarterer, der hygger sig med livsstil og ekskrement eksperimenter og
opnår et spændende liv selvom de er udsstødt af fællesskabet

Selvfølgelig er der eneboere der gør selvmord, fx ved at ryge i sengen.
Intet tyder på at psykiatri nogensinde har hjulpet disse - ovenstående
artikel tyder tværtimod på at når renligheds-fanatikere søger at stjæle
deres frihed, kan de derved blive tvunget til selvmord . Om de hygger sig
med at hallucinere om rumvæsener eller har kæledyr er lige så respektabelt
som at have børn, og det er ikke sindsyg-fantasier der tvinger til selvmord
og skal stoppes ved piller - det er mangel på job, og mobningen af dem, der
evt skaber selvudslettende depression.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-09-03 08:31

Stakkels Leni...

I 60'ernes USA blev filmmagere forfulgt eller sågar deporteret hvis de havde
udvist kommunistiske/socialistiske tendenser og tanker i deres arbejde.
Efter 2. verdenskrig blev Leni Riefenstahl uvægerligt sendt ud i kulden
fordi hun havde lavet propagandafilm på bestilling for nazisterne.
Og sådan er det. Hun havde ikke lige tænkt andre dybere tanker end dem der
relaterede til hendes kunst, og hva' faen Hitlers forvrøvlede
ønskefortolkning af Nietszche så jo på det tidspunkt skidegodt ud. Resten af
Tyskland var jo tilsyneladende også med på den (altså bortset fra de tyske
jøder, men det er så hvad det er...). Ligesom så mange andre vidste hun ikke
bedre, eller også var hun revnende ligeglad. Det man så med rette kan
debatere er om kunstneren egentlig ikke har pligt til at tage de filosofiske
og etiske overvejelser i intelligensens og fremsynets navn (jeg synes selv
at at Fogh burde have gjort det mht. Bush, men nu er han ikke kunstner...).

"Det er svært at spå, især om fremtiden" - Storm P.

Når jeg i mit 20-binds encyklopædi slår op under Leni Riefenstahl er hun
illustreret med et billede hvor hun sidder på jorden ved siden af
kameraopsætningen under olympiaden i '36. Kameramanden filmer løs på atleten
der lige har vundet 400m, en sort amerikaner ved navn Archie Williams. Hvis
Leni Riefenstahl havde haft nazistiske tilbøjeligheder, havde hun ikke haft
smilet det brede, feminine smil i benovelse over denne fremragende atlet
lige foran hende, som hun gør på billedet. Det redder hendes ry for mit
vedkommende. For hvor Hitler blev flintrende arrig over at de her par skide
sortsmudskere kom og gjorde hans ævl om arisk overlegenhed til grin, så er
kunstneren på jorden oppe og køre over at være tæt på en af de ypperste
idrætsmennesker af hendes tid og kunne dække vedkommende med sit kamera. Det
er så sikkert med god grund at de har brugt lige netop dette billede til
artiklen, men et eller andet sted er det billedet der fortæller den mest
sande historie.

Skide være med det. Grüss gott, Frau Riefenstahl

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-03 10:03

> [...]
> relaterede til hendes kunst, og hva' faen Hitlers forvrøvlede
> ønskefortolkning af Nietszche så jo på det tidspunkt skidegodt ud.

NATIONAL-SOCIALIST og ANTISEMIET Hitler tolkede, citerede, støttede aldrig
tankerne fra digterfilosof Nietzsche, der jo var ANTI-NATIONALIST,
ANTI-SOCIALIST og ANTI-ANTISEMIT

Hvilke kilder bygger du din påstand på?

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-09-03 23:42

> NATIONAL-SOCIALIST og ANTISEMIET Hitler tolkede, citerede, støttede aldrig
> tankerne fra digterfilosof Nietzsche, der jo var ANTI-NATIONALIST,
> ANTI-SOCIALIST og ANTI-ANTISEMIT
>
> Hvilke kilder bygger du din påstand på?

Ok, skide være med det:

Nietzsche skrev noget om at "Jeg lærer jer om overmennesket. Mennesket er
noget der skal overvindes. Mennesket er en line, udspændt mellem dyr og
overmenneske - en line over en afgrund. Det store ved mennesket er at han er
en bro og ikke et mål". Det er vist nok fra Also Sprach Zarathustra, men jeg
er ikke sikker.

Nietzsche fandt på udtrykket overmenneske for at anskueliggøre at det måtte
for faen være muligt at æde tilværelsen selv om man accepterer Gud eller
tilsvarende som en illusion, altså være bedre end den normale idiot på gaden
der render rundt og skriger 'Jesus frelser' eller 'Allahu akbar'.
Oprindeligt var udtrykket et abstrakt idealbillede, men da Nietzsche så dør
efter at have været vanvittig i over 10 år, efterlader han sig nogen noter
til nogen udgivelser, som søsteren får udgivet i lettere 'tilpasset' form.
Og søsteren er en værre gang Pia Kærsgaard, så hun får smidt et par
sætninger ind her og der at selvfølgelig er det lige os bleghuder der er
bedre end alle andre fra naturens side til at kunne kæmpe os udover at der
ikke er nogen mening med livet. Og det syntes Adolf Ziegelgrüber jo var en
meget fed ide, hvorfor ikke smadre alle sortsmudskere, for Nietzsche sagde
jo at lige nøjagtigt tyskere er bedre end alle andre og jeg har den længste
pik af jer allsammen og bla bla bla...
Så jo, gu benyttede Hitler Nietzsche i en voldsom ønskefortolkning. Og her
var Nietzsche anti-antisemit og revnende ligeglad med nationalisme, men det
blev der åbenbart set igennem fingre med. Det er faeme farligt at være
filosof engang imellem.

Men ellers har jeg svært ved at tage Nietzsche alvorligt. Han nåede frem til
noget meget godt om at sproget er en uvægerlig stopklods for vores
filosofiske videreudvikling og at livet ikke har noget formål udenfor livet
selv, begge dele genialt. Men samtidig havde han dårlig systematik over sin
egen tankegang og troede sågar dette var en fordel. Han var glødende
anti-feminist og det kan jeg overhovedet ikke tage alvorligt, når
feminismens øvrige argumenter er lagt på bordet ved siden af. Og endelig
blev han sindssyg, om det så var pga. syfilis eller intelligens-induceret
(!). Det er for mange men'er omkring manden til at jeg gider behandle ham
som en ufejlbarlig helgen, jeg vil hellere tænke selv.

Stakkels Friedrich. Stakkels Leni. Det er faeme ikke nemt at være tysker
nogen gange.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-09-03 02:17

> Ok, skide være med det:

Tak for din ydmyge kovending - at du erklærer dig retledt og indrømmer at
Nietzsche bidrog på ingen måde til nazismen og dens rædsler.

> [...]
er
> en bro og ikke et mål". Det er vist nok fra Also Sprach Zarathustra, men

Nietzsche opfandt eksistentialismen og Freud-psykologien og hans superman er
et ideal som kan realiseres af ALLE, der tør smide nogle hæmninger fra sig -
det er ikke en aristorkatisk hersker.Du bliver overmenneske ved at _danse
nøgen_, hvilket en snerpet værtinde så gennem nøglehullet at Nietzsche
gjorde, og næste dag fik hun ham tvangsindlagt.

Diogenes sked på Athens torv, Men det var før kristendommen, så Athens
eskort-piger gav dette overmenneske gratis service
- og hånede den kedelige system-opbygger Platon.

> [...]
gaden
> der render rundt og skriger 'Jesus frelser' eller 'Allahu akbar'.

Voltaries ateisme fik en tand ekstra - og da Nietzsche havde haft en
klaver-improviserende genial præstefar, var det skøn musik han digtede.

> [...]
> til nogen udgivelser, som søsteren får udgivet i lettere 'tilpasset' form.

Et selvvalgt uproduktivt lykkeligt klaverimproviserende mediterende otium i
11 år med få gode venner og ophør af selskabelighed med Wagner-borgerskabet,
blev kaldt sindsyge af Wagner-borgerskabet, men der var hverken sindsyge
eller syfilis i det. Kun gøgl der effektivt markedsførte hans bøger, der
hurtigt blev populære - bl.a. fordi den geniale søster fandt sponsorer.

> [...]
> meget fed ide, hvorfor ikke smadre alle sortsmudskere, for Nietzsche sagde
> jo at lige nøjagtigt tyskere er bedre end alle andre og jeg har den

Søsteren var antisemit og uvidenskabelig. Og når Nietzsche skrev i sin
dagbog at "min søster er træls" og "germaner-forherligelse er uskøn" så
fiflede hun til til hhv. "ikke træls" og "skøn". Værre var hendes fup ikke.

> [...]
det
> blev der åbenbart set igennem fingre med. Det er faeme farligt at være

Jo, Hitler gik til søsterens begravelse, og kaldte hendes bror for "en stor
tysker".Og Hitler Jugend brugte aforismen "DEt man ikke dør af, bliver man
stærkere" i deres geniale udholdenhedstræning. Værre var det ikke.

> Men ellers har jeg svært ved at tage Nietzsche alvorligt. Han nåede frem
til

Jeg tager heller ikke Marilyn Manson alvorligt.

> noget meget godt om at sproget er en uvægerlig stopklods for vores
> filosofiske videreudvikling og at livet ikke har noget formål udenfor
livet
> selv, begge dele genialt.

Osse i den grad.

> Men samtidig havde han dårlig systematik over sin
> egen tankegang og troede sågar dette var en fordel. Han var glødende

Tiden prægedes af pedantisk Kant-Hegel-systematik, som Kierkegaard og den
mere talentfulde Nietzsche gjorde et tiltrængt oprør imod
Jeg forstår at du er en Ordnung-muss-sein elsker, så her lidt belæring fra
manden der fik Camus og hans absurde skole til at dyrke"vilje til et system
er intellektuel uhædelighed"

"Den, som i omgangen med mennesker ikke lejlighedsvis changerer i
alle nødens farver, grøn og grå af væmmelse, lede, medfølelse, formørkelse,
ensomhed, han er bestemt ikke et menneske af højere smag."
Nietzsche

" What our age lacks is not reflection but passion . Søren Kierkegaard

"Nogle tager arkiveringen og udfyldelsen af formularer så alvorligt,at deres
opførsel kan beskrives som kulturel skitzofreni. Harold Morown(elev
af Nietzsche)

"Han er tænker. Dvs. han ved hvordan man gør ting enklere end de virkelig
er. " Nietzsche

Grå, kære ven, er al teori, og grønt er livets gyldne træ. Goethe

I distrust all systematisers, and avoid them. The will to a system shows a
lack of honesty. Nietzsche

In order that truthfulness may be possible, the whole sphere in which man
moves must be very tidy, small and respectable. Nietzsche

Taste has no system and no proofs. Susan Sontag

Den matematiske formulering af naturlovene er ikke en "erkendelse", men et
perspektiv på verden, et sæt af "illusioner" (symboler), der sætter os i
stand til at håndtere den. "Tallet er vort store middel til at gøre verden
håndterlig. Vi begriber så vidt i kan tælle,".Nietzsche

Der sker ikke noget ufornuftigt, som forstand eller tilfældighed ikke kan
bringe i orden igen; ikke noget fornuftigt, som uforstand og tilfældighed
ikke kan bringe i vildrede. Goethe

Unhappy the general who comes in the field of battle with a
system. Napoleon(som Nietzsche lærte af)

Tyranniet begynder ganske diskret med ryddede skriveborde.
Harold Pinter(Nietzsche-elev)

Vort mål er ikke viden, men at skematisere og påføre så meget regelmæssighed
og form på kaos, som vore praktiske behov kræver. Nietzsche

> anti-feminist og det kan jeg overhovedet ikke tage alvorligt, når
> feminismens øvrige argumenter er lagt på bordet ved siden af. Og endelig

Du har hørt den med "Går du til kvinder - glem ej pisken".
En gammel kone udtrykker den anbefaling til Zarathustra.
Men franske feminister idag forguder Nietzsche, der anerkendte kvinden som
skabningens herre og intelligentere end mænd.

> blev han sindssyg, om det så var pga. syfilis eller intelligens-induceret

Han var smertepatient, neurologisk. Men intelligent til det sidste, trods
lammelser.
Freud-elever opdigtede syfilis, for at skjule at al god Freud-fornyelse er
stjålet fra Nietzsche.

> (!). Det er for mange men'er omkring manden til at jeg gider behandle ham
> som en ufejlbarlig helgen, jeg vil hellere tænke selv.

Man skal læse Nietzsche meget enøjet for at følge ham,for han brainstormer
dvs lever med selvmodsigelser. "Jeg vil ikke være helgen, men klovn"

> Stakkels Friedrich. Stakkels Leni. Det er faeme ikke nemt at være tysker
> nogen gange.

Een gang skrev Nietzsche noget positivt om tyskerne. Tyve gange rakkede han
sine landsmænd ned og hans digterhelte var franskmænd (samt
internationalisten Goethe) og han opholdt sig mest i Italien, Frankrig og
Svejts.

Havde Hitler en §266b til censur mod kritik af tyskere, var Nietsche blevet
dømt - her hans mildeste angreb på sine landsmænd

"Tyskere tror at styrke altid viser sig ved hårdhed og grusomhed. Sådant får
dem nemlig til at ryste og beundre. Så er de pludselig fri for deres
medynkvækkende svaghed. Deres følsomhed udslettes og de nyder
__terror__.Nietzsche

" A German is capable of great things, but he is unlikely to achieve
them, for he obeys whatever he can, as suits a naturally lazy intellect.
Nietzsche

" Noget hånligt , koldt , ligegyldigt , skødesløst i stemmen, det
gælder nu for "fornemt" hos tyskerne, ja, allerede småpigerne, efteraber
dette officerstysk. Det er nemlig officeren, den preussiske, som har
opfundet denne tone". Nietzsche 1881