Slå 2 kabel netværk sammen trådløst
Fra : Søren

Dato : 10-09-03 15:36

Hej herinde.

Jeg er ikke meget inde i trådløse netværk, men ved en del om kabelnetværk.

Jeg vil sprøge om hvilket harwae skal der købes hvis jeg skal have sat
følgende senarie op.

Jeg skal have sat 2 kabelnetværk med cirka 6 computere i hver. Et netværk i
huset og et netværk i garagen.
I huset har jeg en adsl internet forbindelse uden router, og jeg ønsker så
at alle computere i både huset og i garagen skal kunne se hinanden
(workgroup osv. har jeg styr på), og gå på internet.

Jeg forstiller mig noget ala en trådløs router med accesspoint i huset
(eventuelt en ekstra switch), men hvad skal jeg have i garagen for at kunne
forbinde de computere til netværket ? Efter hvad jeg har fået læst mig til
skulle et access point (og en switch) kunne gøre det, og så bare få IP
adresser fra routeren i huset.

Eller hvad ?

Altså kort. 2 kabelnetværk på forskellige lokationer skal slås sammen til 1,
og begge kunne tilgå internet.

På forhånd tak
Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-03 16:35

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote:

>Jeg skal have sat 2 kabelnetværk med cirka 6 computere i hver. Et netværk i
>huset og et netværk i garagen.

Hva' pokker laver du med 6 computere i garagen ?!?!

> [...]
>forbinde de computere til netværket ? Efter hvad jeg har fået læst mig til
>skulle et access point (og en switch) kunne gøre det, og så bare få IP

Jeg ville nu foretrække et kabel - Trådløst net på måske 11 mbit kan
aldrig konkurrere med 100 mb kabel...

Anyway: Trådløs router i huset og et trådløst accesspoint i garagen
burde klare den sag.

Og så alligevel: Trådløse standarder er ikke altid så standardiserede
at det gør noget. Det går rimeligt så længe vi snakker Infrastructure
Mode, men AdHoc og Wireless Bridge kan drille hvis ikke udstyret er
fra samme fabrikant.

Jeg ville i hvert fald købe udstyr af samme fabrikat og sikre mig
returret hvis det gir problemer.

<mlr>

Fra : jens

Dato : 10-09-03 21:17

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at alle computere i både huset og i garagen skal kunne se hinanden
> (workgroup osv. har jeg styr på), og gå på internet.

Nettet bag routeren kører med andre ipèr end dem uden router.
Hvis det skal virke skal der en router på begge netværk.

Hvor lang er afstanden fra hus til garage ?

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-03 22:42

On Wed, 10 Sep 2003 22:17:00 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Nettet bag routeren kører med andre ipèr end dem uden router.
> Hvis det skal virke skal der en router på begge netværk.

Nej, det rækker med én.

Man kan have:
switch<->wireless bridge<->wireless bridge<->switch<->router<->@
hvor der så sidder pc'er på begge switche.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 10-09-03 23:21

> Nej, det rækker med én.

> Man kan have:
> switch<->wireless bridge<->wireless bridge<->switch<->router<->@
> hvor der så sidder pc'er på begge switche.

Hvis man antager at pcèrne på første switch har ipèr i 10 serien, og dem på
routeren har ipèr i 192 serien, kan de så nå hinanden gennem bridgen ?

Hvis det er en router med DHCP, vil den så ikke tildele alle maskiner på
begge sider af bridgen en 192 ip da den må fomodes at svare først med det
resultat at kun den ene netforbindelse bruges i praksis?
(formoder det er derfor du har udeladt et @ i starten.......)

Routeren vil vel også sende ud gennem swítch 1 til foreningen ?
(og formodentligt blive afvist som "godkendt" dhcp)

Man kan muligvis sætte bridgen til at have en 10wan ip i den ene ende og en
192wan i den anden, men det vil give en lang søgetid fra net til
net........, da default gateway er udbyderens router.

Man kan rode med faste ipèr og flere ipèr, men det er upraktisk.

Dog giver jeg dig ret, det kan laves med èn router.
Er det hensigtsmæssigt at gøre det ?

(Jeg ville sætte en trådløs router med switch i huset, og trække et kabel
til garagen.)

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-03 23:47

On Thu, 11 Sep 2003 00:21:29 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Hvis man antager at pcèrne på første switch har ipèr i 10 serien, og
> dem på routeren har ipèr i 192 serien

Det behøver de ikke have. Man kan lade dem alle være i ét subnet.
Hvis man bridger det sammen, som (forsøgt) indikeret i tegningen,
bliver det jo ét broadcast-domæne.

> Dog giver jeg dig ret, det kan laves med èn router.
> Er det hensigtsmæssigt at gøre det ?

Ja, jeg kan ikke se nogen god idé i at lave det som to (i det
aktuelle tilfælde).

> (Jeg ville sætte en trådløs router med switch i huset, og trække et
> kabel til garagen.)

Jeg ville nok bare trække et kabel mellem de to switche. Og så
køre Gigabit Ethernet, selvfølgelig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 10-09-03 23:58

> Det behøver de ikke have. Man kan lade dem alle være i ét subnet.
> Hvis man bridger det sammen, som (forsøgt) indikeret i tegningen,
> bliver det jo ét broadcast-domæne.

Men tegningen indikerer også kun en netforbindelse........, ikke 2 ?

> Ja, jeg kan ikke se nogen god idé i at lave det som to (i det
> aktuelle tilfælde).

Jeg kan nu godt se en mening med det

> Jeg ville nok bare trække et kabel mellem de to switche. Og så
> køre Gigabit Ethernet, selvfølgelig.

Hmm, ja det kunne være nice, men det kræver jo nogen hidsige servere at
fylde det kabel, min hjemmenet ftp kan ikke da.

Et tillægs spørgsmål : hvilken hastighed kan et lysleder net opnå ?

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-03 00:23

On Thu, 11 Sep 2003 00:58:14 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Men tegningen indikerer også kun en netforbindelse........, ikke 2 ?

Så meget desto mindre grund til at have to routere.

> Jeg kan nu godt se en mening med det

Hvilken?

> Hmm, ja det kunne være nice, men det kræver jo nogen hidsige servere
> at fylde det kabel, min hjemmenet ftp kan ikke da.

Tja, det var ikke så meget for at fylde et GE, men bare for at
have mere end FE.

> Et tillægs spørgsmål : hvilken hastighed kan et lysleder net opnå ?

Som en enkelt logisk forbindelse: 10 Gbps. Men der er ikke noget
i vejen for, at man bruger flere bølgelængder, og altså kommer
endnu højere op.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 11-09-03 00:33

> Så meget desto mindre grund til at have to routere.

Men der èr 2 Inetforbindelser i det oprindelige spørgsmål, skal de så ikke
bruges begge ?

> Hvilken?

Det er en antagelse, og hvis spørgeren ikke mener det er relevant er det vel
ikke relevant. ?

> [...]

> Som en enkelt logisk forbindelse: 10 Gbps. Men der er ikke noget
> i vejen for, at man bruger flere bølgelængder, og altså kommer

Jeg har fået et 30meter 12ledet lyslederkabel........, men det er nok endnu
for dyrt at lege med i et lille parcelhus.

En smule overkill måske, alle netkort er rtl, og switche model bilka. :O )))

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-03 00:55

On Thu, 11 Sep 2003 01:32:59 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Men der èr 2 Inetforbindelser i det oprindelige spørgsmål

Er du nu også sikker på det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-03 01:00

wrote:

> Men der èr 2 Inetforbindelser i det oprindelige spørgsmål

.... og selvom der var, så var der sådan set ikke noget i vejen
for, at man kunne bruge en enkelt box til at være router og lave
ILB for de to forbindelser.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 11-09-03 02:10

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Men der èr 2 Inetforbindelser i det oprindelige spørgsmål, skal de så ikke
> bruges begge ?

Nej der er ikke...

Manden foreslår jo selv at maskinerne i garagen skal få deres IP fra
routeren, og han skriver jo at han har styr på netværk, dog ikke trådløst.

Dette spørgsmål er kun hvilket hardware der skal til for at forbinde to
netværk med en given afstand.
Manden skal bruge en bridge!

At vi så er flere der hellere ville trække et kabel, det er så en anden sag.

Rune

Fra : jens

Dato : 11-09-03 06:44

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Nej der er ikke...

Hmm, ok, jeg læste det som 2 net med hver sin Inetlinie.

> At vi så er flere der hellere ville trække et kabel, det er så en anden
sag.

Trådløst er endnu for sløvt, selv 54Mbit er ikke meget til 6 maskiner.

Mvh Jens

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 11-09-03 02:26

> Hmm, ja det kunne være nice, men det kræver jo nogen hidsige servere at
> fylde det kabel, min hjemmenet ftp kan ikke da.

Nu vil Gigabit-forbindelsen jo heller ikke kun være mellem en server og
nogle klienter, men mellem to grupper af 6 computere.
Lad os benævne dem H1-H6 og G1-G6 (H for hus og G for garage)

Du skal ikke have særlig meget maskine for at kunne mætte 100 Mbit, og hvis
så H1 vil snakke med G1 samtidig med at H2 snakker med G2, så har vi brug
for 200 Mbit i mellem de to netværk.

At du så aldrig vil bruge din Gigabit forbindelse fuldt ud betyder intet,
det afgørende er at du ikke får en ellers ganske reel flaskehals imellem de
to netværk.

Små switche med en Gigabit-port er ikke så dyre idag, men hvis han kun har 6
computere hvert sted, så kunne han da overveje Gigabit netværk over det
hele, ikke at han ville kunne udnytte det, men han kunne måske opnå 200-300
Mbit pr. PC.

Rune

Fra : jens

Dato : 11-09-03 07:01

> [...]

> computere hvert sted, så kunne han da overveje Gigabit netværk over det
> hele, ikke at han ville kunne udnytte det, men han kunne måske opnå

Hvor lang må der være mellem 2 switche med et kabel i G porten ?

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-03 20:08

On Thu, 11 Sep 2003 08:00:54 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Hvor lang må der være mellem 2 switche med et kabel i G porten ?

www.hojmark.net/distances.html

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens

Dato : 11-09-03 20:32

> www.hojmark.net/distances.html

Tak for den.
Men den siger 100M, det må være standarden der lover det.

Mvh Jens som synes standarden er lidt kort........

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-03 11:18

On Thu, 11 Sep 2003 21:32:10 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Men den siger 100M, det må være standarden der lover det.

Ja, det er, hvad der er standardiseret.

> Mvh Jens som synes standarden er lidt kort........

Hvis du har brug for mere, så brug fiber.

-A

Fra : jens

Dato : 12-09-03 11:46

> Hvis du har brug for mere, så brug fiber.

Nu er det et legetøjs net, sådan Fætter BR agtigt, fiber er en smule mere
avanceret at have med at gøre ikke ?

Kan man ikke i praksis køre mere end 100 meter med Gbit ?
100Mbit kører jo fint over noget mere end 100meter.

Hvis man har et kabel som kan køre 100Mbit med en ping på 1ms, vil en Gbit
switch i hver ende, så ikke få forbindelse ?

Mvh Jens .

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-03 13:23

On Fri, 12 Sep 2003 12:46:00 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Nu er det et legetøjs net, sådan Fætter BR agtigt, fiber er
> en smule mere avanceret at have med at gøre ikke ?

Nej, det er ikke mere avanceret, bare dyrere.

> Kan man ikke i praksis køre mere end 100 meter med Gbit ?

Jo. Men hvor meget og hvornår vil være svinge fra sag til sag og
produkt til produkt. Det er derfor man laver en standard, som man
ved vil virke. Altid.

> Hvis man har et kabel som kan køre 100Mbit med en ping på 1ms,
> vil en Gbit switch i hver ende, så ikke få forbindelse ?

Det kan man ikke sige noget om. Men man kan selvfølgelig måle det
med noget passende udstyr.

-A

Fra : jens

Dato : 12-09-03 13:46

> Nej, det er ikke mere avanceret, bare dyrere.

Men et cat5e kan man selv sætte stik på, kan man det med fiber ?
(i det lille ellektronikværksted)

> Jo. Men hvor meget og hvornår vil være svinge fra sag til sag og
> produkt til produkt. Det er derfor man laver en standard, som man
> ved vil virke. Altid.

Det er klart.

> Det kan man ikke sige noget om. Men man kan selvfølgelig måle det
> med noget passende udstyr.

Ok.
Tak for oplysningerne.

Mvh Jens

Fra : Arne Keller

Dato : 12-09-03 14:13

On Fri, 12 Sep 2003 14:45:50 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Men et cat5e kan man selv sætte stik på, kan man det med fiber ?
>(i det lille ellektronikværksted)

Man kan gøre det selv, hvis man har det rigtige værktøj og uddannelse.
Fiberværktøj koster 5-15.000 for at komme igang.

Da stik, lim, slibepapir, renesservietter m.m. koster er et fiberstik
dyrere end et kobberstik.

Fra : jens

Dato : 12-09-03 14:37

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fiberværktøj koster 5-15.000 for at komme igang.
>
> Da stik, lim, slibepapir, renesservietter m.m. koster er et fiberstik

Uhauha, det bliver ikke de første par uger da........

Tak for info.

Mvh Jens

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 11-09-03 01:10

> Hvis man antager at pcèrne på første switch har ipèr i 10 serien, og dem

> routeren har ipèr i 192 serien, kan de så nå hinanden gennem bridgen ?

Nej det kan de ikke, men hvorfor skulle man dog ønske at køre med seperate
IP-serier ?
Lad dog alle 12 PC'er være i samme subnet.

Om alle 12 PC'ere stod samlet på en switch eller om 6 af dem tilfældigvis
står 50 meter væk forbundet til switchen med lange netledninger, lysleder,
seperate WLan eller en kombination af en bridge og en ekstra switch, er da
ligegyldigt!

Det må være et spørgsmål om temperament om man gider en gang for alle at
trække den netledning fra huset til garagen eller om man vil sætte en
trådløs bridge op.

Rune

P.S. Jeg ville trække en ledning.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 11-09-03 02:12

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> (Jeg ville sætte en trådløs router med switch i huset, og trække et kabel
> til garagen.)
>
> Mvh Jens

Hvorfor dog sætte en trådløs router i huset hvis du trækker et kabel?

Ingen af computerne skal koples op trådløst !
Det eneste der eventuelt skal være trådløst, det er bridgen !

Rune

Fra : Msp

Dato : 11-09-03 02:11

> Man kan have:
> switch<->wireless bridge<->wireless bridge<->switch<->router<->@
> hvor der så sidder pc'er på begge switche.

Jeg kører med et lidt større anlæg og har det sammensat næsten som
ovenstående.

Wireless bridge ptp<->switch -- 3 pc'er
internet<->router<->wireless bridge ptmp<->Wireless bridge ptp<->switch -- 2
pc'er

Wireless bridge ptp<->switch -- 5 pc'er

Der kan sættes en router imellem ptp og switch og det kører fint

Mogens

Fra : Søren

Dato : 11-09-03 09:15

Tak for alle svarene. Så blev man lidt klogere vedrørende trådløse netværk.

Efter nærmere eftertanke tror jeg dog at det ender med at jeg følger et af
rådene herinde der er kommet igen og igen.

Jeg trækker nok kabel imellem huset og garagen (der er ikke så langt imellem
dem).

Til spørgsmålet om hvad en sådanne opstilling skulle bruges til og hvad jeg
laver med 6 computere i garagen kan jeg da godt svare.

Jeg har IKKE 6 computere i garagen. Det er et hus jeg næsten lige er flyttet
ind i med kæresten, og mens vi alligevel lever lidt i flytterodet endnu,
ville jeg forberede til en spilleweek-end med 10-12 af drengene som skal
holdes i huset eller garagen senere på året.

I huset har jeg internetforbindelsen som folk skal kunne bruge (de døde skal
jo også kunne underholdes) , og ved eventuel pladsmangel i garagen, ville
jeg sikre mig muligheden for at kunne sætte nogle personer ind i stuen. Så
ville jeg bare hører hvad det ville kræve med en trådløs opsætning imellem
huset og garagen.

Men igen mange tak for alle svarerne.

MVH
Søren