Optage min datters pludren !!
Fra : simris.

Dato : 10-09-03 09:36

Hej gruppe !!!

Jeg har en dejlig lille datter på 1 år og snart 7 md, dejlig alder !!
Hun begynder så småt at tale, ihvertfald er de første små ord kommet frem,
og jeg ville meget gerne optage hendes små søde lyde, er der nogen her i
gruppen der har nogen gode ideer/erfaringer med dette ?

Jeg vil helst ikke optage på cassete bånd ,pga lydkvaliteten forringes
kræftigt gennem årene.

Håber det er den rigtige gruppe !!

På forhånd tak !!

Fra : André Høstrup

Dato : 10-09-03 13:05

"simris." <info@fishnboat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gruppen der har nogen gode ideer/erfaringer med dette ?
>
> Jeg vil helst ikke optage på cassete bånd ,pga lydkvaliteten forringes

Man kan jo digitale diktafoner og mp3 afspillere med indbygget harddisk som
kan optage lyd, men ved ikke hvad prisen er for dette udstyr, men det var da
en mulighed og så kan man jo ikke sætte en pris på barnets første ord eller
forsøg derpå

--
\\\|///
( @ @ )

Regards. André Høstrup aka Flymann
Cellular: +45 26 844 911
ICQ 6402465
Mail meg@cool.dk
Copenhagen Denmark

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-09-03 21:20

simris. wrote:

[Snip Optage børnelyde]

> Jeg vil helst ikke optage på cassete bånd ,pga lydkvaliteten
> forringes kræftigt gennem årene.

Jeg har selv optaget min datters pludren og tale flere gange. Jeg
benyttede en mikrofon med forlængerledning sat direkte til computeren.
Jeg ville hellere kunne optage lyd andre steder end stuen, men
budgettet er ikke lige til transportabelt optageudstyr for tiden.

Medmindre du har en meget gammel computer, burde den være i stand til
at optage lyd i udmærket kvalitet.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : simris.

Dato : 11-09-03 22:58

Tak for svarene !!

Alletiders med noget respons !!
Jeg tror nu at jeg vil se efter en digital diktafon, for den er nok lettere
at placere ved siden af den smånynnende og ivrigt pludrende lille pige, uden
at hun bliver alt for opmærksom på den.
Jeg tror at en microfon , nok er for spændende, og må undersøges grundigt,
men det kan da være at økonomien siger at ,micofonen via computeren skal
afprøves først.
Jeg er ikke helt så skrap til det her med computeren, så kan du give et
lille kursus ,Toke ??

Hvad skal jeg helt precis gøre ??
Jeg bruger windows XP, hvis det er til noget hjælp.

Tak for nu !!

Greetings fra Simris !!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-09-03 01:39

"simris." <info@fishnboat.dk> writes:

> Jeg tror nu at jeg vil se efter en digital diktafon, for den er nok
> lettere at placere ved siden af den smånynnende og ivrigt pludrende
> lille pige, uden at hun bliver alt for opmærksom på den.

Lyder som en god. En digital mikrofon behøver ikke være særlig dyr og
man kan få temmelig robuste varianter.

> Hvad skal jeg helt precis gøre ?? Jeg bruger windows XP, hvis det
> er til noget hjælp.

Min kammerat har en digital diktafon (tror den kostede ommkring 500
kr). Den er forsynet med USB, som er en stik, der kan forbindes med de
fleste nogenlunde nye computere. Når den er tilsluttet opdager
computeren det selv, og det er derefter muligt at kopire det optagede
i mp3-format, som hvis du kopiere filen fra en diskette eller andet
medie. Herfra kan du afspille, redigere og brænde på cd m.v.

-j

--
Spiren er landet!
http://spiren.janus.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-09-03 23:40

simris. wrote:

> Jeg tror nu at jeg vil se efter en digital diktafon, for den er
> nok lettere at placere ved siden af den smånynnende og ivrigt
> pludrende lille pige, uden at hun bliver alt for opmærksom på den.

Det er nok det der vil give de bedste resultater.

Jeg vil anbefale at du kigger efter en MP3 afspiller med diktafon
funktionalitet, så du også kan bruge den til at høre musik.

> Jeg er ikke helt så skrap til det her med computeren, så kan du
> give et lille kursus ,Toke ??

Joeh...

Desværre kan lydoptageprogrammet i Windows XP kun optage et minut ad
gangen og det bliver alt for hektisk at skulle håndtere: Du skal have
fat i et andet program.

Der findes en del, både freeware og shareware. Hvis du kun vil optage
og evt. lige klippe de kedelige dele væk, kan du prøve Audacity

http://prdownloads.sourceforge.net/audacity/audacity-win-1_0_0.exe?download

Programmet er meget simpelt at bruge. Hvis du vil spare lidt plads
kan du gå ind i Preferences | Sample Rate og sætte den til 22050.
Ved almindelig tale kan man ikke høre forskel på 22050 og 44100 KHz.

Hvis du gemmer som wav, kan du altid senere lave MP3 udgaver, hvis
du skulle have lyst.

Et minut i wav (22050 KHz, stereo, 16bit) fylder ca. 5MB.

Og så blev det vist lige lidt for tekniknørdet til denne gruppe.
Jeg har sat opfølgning til dk.edb.system.ms-windows så efterfølgende
indlæg havner der.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/