Charlot og Charlotte
Fra : Søren Sohl

Dato : 10-09-03 01:42

Så lige Smultrånsstället i aftes. Deri var en scene hvor faderen og
svigerdatteren kører sammen med et ægtepar. Da deres bil ikke virker mere
kommer de på stop, men bliver sat af igen da de ligefrem ikke er særligt
rare at have med i bilen. Det rumlede lidt i hovet på mig da jeg havde set
denne scene før og fandt vist frem til at det var i Charlot og Charlotte.

Mit indlæg går så på denne serie; hvor mange og hvilke referencer er der til
film eller andre elementer?

Fra : Jan Andersen

Dato : 10-09-03 08:06

On Wed, 10 Sep 2003 02:41:37 +0200, "Søren Sohl"
<ssohlREMOVE@cs.auc.dk> wrote:

>Mit indlæg går så på denne serie; hvor mange og hvilke referencer er der til
>film eller andre elementer?

Uden nogen sinde at have set serien, ved jeg da at Tommy Kenter
"referer" til Hank Quinlan i Welles fremragende "Touch Of Evil".

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Brian Petersen

Dato : 10-09-03 08:49

"Søren Sohl" <ssohlREMOVE@cs.auc.dk> wrote in message
> Mit indlæg går så på denne serie; hvor mange og hvilke referencer er der
til
> film eller andre elementer?

Da Preben Kristensen i dametøj dolker een eller anden og bliver fotograferet
midt i dåden --> Hitchcocks North by Northwest (1959)/ Psycho (1960)

Der er mange flere.

Fra : Kasper Bang

Dato : 10-09-03 09:44

"Søren Sohl" wrote:
> Mit indlæg går så på denne serie; hvor mange og hvilke referencer er der til
> film eller andre elementer?

Alt for mange!
Bornedal forsøger sig her uden meget held i genren "popsmart postmoderne
meta-roadmovie" - lidt som Stone i den skrækkelige "Natural Born
Killers". Uha, hvor jeg syntes, den serie stank...

Lige for at vende dit indlæg om, ang. "Smultrånsstället":
Prøv at se Woody Allens "Deconstructing Harry" - så vil du se, at den
go'e gamle Woodman også har ladet sig inspirere lidt af Bergmans
mesterværk. Med lidt mere held end Bornedal, vel at mærke.

MVH/Kasper Bang

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-09-03 10:09

d. 10/09/03 10:44 ytrede Kasper Bang

> Alt for mange!

Hvad med at svare?
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Kasper Bang

Dato : 11-09-03 10:55

Kevin & Tina wrote:
> Hvad med at svare?

Rolig nu, Kevin. Jeg har (gudskelov) ikke set serien, siden den blev
sendt første gang, så jeg kan ikke huske referencerne nærmere. Men det
ligger jo netop i den postmoderne form, at der skal være en høj grad af
intertekstualitet, og jeg vendte mig imod, at Bornedal forvaltede det
som en elefant i en glasbutik. Og for i modsætning til visse andre ikke
bare at skrive et negativt indlæg, henviste jeg til en instruktør, som
håndterede den slags mere elegant.

Men du har måske nogle konstruktive bud, siden du deltager i tråden?

MVH/Kasper Bang

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-09-03 12:16

d. 11/09/03 11:55 ytrede Kasper Bang

> [...]
> håndterede den slags mere elegant.
>
> Men du har måske nogle konstruktive bud, siden du deltager i tråden?

Nej jeg er bare vandt til at argumenetere for mine synspunkter, og går ud
fra at andre gør det samme.
Og jeg er helt rolig.
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Steen Broelling

Dato : 11-09-03 21:13

Mojn'

> Bornedal forsøger sig her uden meget held i genren "popsmart postmoderne
> meta-roadmovie" - lidt som Stone i den skrækkelige "Natural Born
> Killers". Uha, hvor jeg syntes, den serie stank...

Dejligt at vi er så forskellige!

Det er i mine øjne den bedste danske serie jeg nogensinde har set! Men
jeg har så heller ikke haft TV i snart 3 år...

MVH Steen

Fra : Kasper Bang

Dato : 12-09-03 07:25

Steen Broelling wrote:
> Mojn'

Mojn te dæ os' da!

> Dejligt at vi er så forskellige!

Dog er vi tilsyneladende begge sønderjyder.

> Det er i mine øjne den bedste danske serie jeg nogensinde har set! Men
> jeg har så heller ikke haft TV i snart 3 år...

Du er nu ikke gået glip af det store...
Men jeg synes stadigvæk, at serien var utroligt fortænkt. Har du i
øvrigt set hans senere serie i to afsnit - "Under overfladen" hed den
vist? Den er også lige kommet på dvd, hvis du missede den på tv. Jeg
synes igen, at det forbliver en rigid konstruktion, som ikke kommer ud
over scenen, men måske vil du kunne lide den. "Nattevagten" var en
banebrydende dansk film, som var med til at kickstarte den nye bølge,
men ellers tror jeg, at Bornedal har brugt for meget tid på at tænke på
at få dramaturgiske skabeloner til at virke - han virker ikke som noget
fortællemæssigt naturtalent.

MVH/Kasper Bang