Illum
Fra : Kai Mandrup

Dato : 09-09-03 22:18

Jeg kan se at slægten/slægterne Illum åbenbart stammer fra Illumø, samt at
det er prominente/fremstående slægter som flere genealoger åbenbart har
forsket i.

Jeg søger slægten til konen (Sofie Caroline Hedevig Juul) til Peder Hansen
Illum (født ca. 1874 i Flade (?) og død i juni 1807 i Alstrup. Hans farfar
ejede Vang i Sulsted sogn), som ejede Voerbjerggaard i Nørresundby fra
1799-1801. Er der nogen som kender noget til hende?

Er Illum blot een eller er der flere slægter?

Har de noget at gøre med Illum varehuset?

m.v.h. Kai Mandrup

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-09-03 09:24

Kai Mandrup skrev:

> Er Illum blot een eller er der flere slægter?
>
> Har de noget at gøre med Illum varehuset?

Kraks Blaa Bog, 1927: A.C. Illum Grosserer; f. 1863
i Aastrup ved Faaborg; Søn af Skibsbygger P. Illum
i Vejle (død 1878); gift m. Marie I., datter af Købmand
Chr. Andersen i Viborg og Hustru Severine f. Thøgersen.
Direktør og formand i Bestyrelsen for Akts. A C Illum.
[...]

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : tovekrog

Dato : 15-09-03 21:40

"Kai Mandrup" skrev d. 09-09-03 22:18 dette indlæg :
> [...]
> 1799-1801. Er der nogen som kender noget til hende?
>
> Er Illum blot een eller er der flere slægter?
>
> Har de noget at gøre med Illum varehuset?

Jeg ved, der var en Illum i Faaborg, som døde i 1924. Er du interesseret
i ham ?
m.v.h.
Tove Krog

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-09-03 12:10

"Kai Mandrup" skrev d. 09-09-03 22:18

> [...]
> forsket i.

> Er Illum blot een eller er der flere slægter?

Der var to gårde på øen Illum i Horne bugt.

Se artiklerne "Illumstudier" af Palle Graversen i Personalhistorisk
Tidsskrift Bd. 3, 4, 5, 6 (1969-1972)
De omfatter rigtig mange efterkommere efter de to gårde.

Erik Helmer Nielsen

Fra : LineIllum

Dato : 25-09-03 20:06

Til Kai Mandrup.
Jeg kan ikke helt finde rundt i dine årstal,- måske hvis du vil
præcisere dem nærmere, kan jeg være dig behjælpelig med informationer om
slægten.
Om vi er en særligt prominent slægt ved jeg nu ikke, vi har altså
hverken blåt blod eller næsen i sky, men der findes en del materiale om
slægtens mere markante personligheder, herunder Knud Illum og Anton Carl
Illum (ham med forretningen på Østergade i København). Jeg har
researchet mig frem til min 6xtip-oldefar, 1696-1760, og så vidt jeg
ved, har alle Illum'er samme udspring, nemlig øen Illum syd for Fyn, og
det var da gårdfolkene herfra "udvandrede" til Fyn og Jylland og blev
skibsbyggere, de tog navnet med sig. Slægten har så bredt sig over hele
verden, men herhjemme skulle findes en 250 stykker.
Spørg endelig løs, hvis jeg på nogen mulig måde kan hjælpe dig.
Mange hilsner,
Line.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kai Mandrup

Dato : 29-09-03 09:01

"LineIllum" <LineIllum.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Til Kai Mandrup.
> Jeg kan ikke helt finde rundt i dine årstal,- måske hvis du vil præcisere
dem nærmere, kan jeg være dig behjælpelig med informationer om slægten.

Det forstår jeg godt; Peder Hansen Illum er født i 1774 (ikke 1874) - så
passer det vist bedre?

> [...]
mere markante personligheder, herunder Knud Illum og Anton Carl Illum (ham
med forretningen på Østergade i København).

Og - kan ses - nogle ejere af større gårde og godser, eksempelvis Peder
Madsen Illum, som, ejede Vang ved Sulsted

> [...]
skibsbyggere, de tog navnet med sig. Slægten har så bredt sig over hele
verden, men herhjemme skulle findes en 250 stykker.

Netop; tilsyneladende har slægten spredt sig meget.

> Spørg endelig løs, hvis jeg på nogen mulig måde kan hjælpe dig.

Tak, det som jeg primært er interesseret i er KONEN til Peder Hansen Illum;
Sofie Caroline Hedevig Juul - kender du hende?

m.v.h. Kai Mandrup

Fra : LineIllum

Dato : 29-09-03 20:34

Hej igen, Kaj.
Jeg kan ikke finde benævnte dame i mine notater, men jeg har også kun
min direkte linie, så hun - og dermed Peder Hansen Illum - kan være en
del af søskendeflokken mange generationer tilbage. Jeg har derimod en
hel del mænd med dét navn, herunder kan nævnes følgende:

Peder Hansen Pedersen Illum, gift med Ane Kirstine Rasmussen, han er
født 26/3 1834 på Illum (øen) , men han er for sent på den jvf. dine
årstal. Hans farfar hed Peder Hansen (ca.1730-1771), men han var ikke en
Illum, idet navnet meget utraditionelt følger et par af kvinderne på
dette tidspunkt. Så har jeg en Peder Hansen (1/12 1793 - 4/10 1848),
han giftede sig til Illum-navnet, da han ægtede Anna Hansdatter Illum
(1798-1876), ligeledes alt for sent. Anna Hansdatters far hed Hans
Nielsen Illum, født 1768 på Illum - måske er din Peder Hansen Illum en
bror hertil??? Og dog, det stemmer ikke med far/søn-navngivningen. Jeg
har en Peder Hansen mere, om han har brugt efternavnet Illum ved jeg
faktisk ikke, han er helt tilbage til 1693-1717, og dermed heller ikke
ham, du søger, men formodentlig farfar til ham.
Og så tilbage til dit egentlige spørgsmål
Nej, jeg er ikke bekendt med Sofie Caroline Hedevig Juul, men jeg skal
gerne spørge for mig i familien og hos de Illum'er, jeg kommunikerer med
via nyhedsgrupper på Nettet. Jeg vender tilbage straks jeg finder hende.
Mange hilsner,
Line.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kai Mandrup

Dato : 30-09-03 07:13

"LineIllum" <LineIllum.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har derimod en hel del mænd med dét navn, herunder kan nævnes
følgende: .......

Jeg har noteret flg. lige linie på fædrene side: Peder Hansen Illum
1770-1807 født i Flade, Hans Pedersen Illum 1749-1805 født i Asperup, Peder
Madsen Illum 1708-1767 født i Faaborg, Mads Frantzen Illum 1680-1762 født i
Faaborg, Frantz Pedersen Illum 1639-1713 født på Illum, Peder Pedersen Mall
1611-? fæster på Illum 1634-1678, Peder Pedersen Mall ?-? fæster på Illum
1610-1633, Peder Pedersen Mall ?-? fæster på Illum 1592-1593,

> Nej, jeg er ikke bekendt med Sofie Caroline Hedevig Juul, men jeg skal
gerne spørge for mig i familien og hos de Illum'er, jeg kommunikerer med via
nyhedsgrupper på Nettet. Jeg vender tilbage straks jeg finder hende.

Tak....

M.v.h. Kai

Fra : Leiif Illum

Dato : 02-10-03 19:03

Hej Kai.

Jeg har fulgt lidt med i jeres korrespondance,
måske kan jeg hjælpe dig lidt.

Jeg har følgende:

Anne Sofie Juul dt. af forpagter af "Hjermeslevgård" Jørgen Juul og h.
Anna Veddelev. Jørgen Juul fik 20.3.1795 kgl. bev. på, at når hans
datter Sofie Hedvig Juul, som under ægteskabs løfte var blevet
besvangret af Peder Illum, som i hans nærværende forfatning ej ser sig i
stand til straks at opfylde det af ham givne ægteskabsløfte, skulle
holde sin kirkegang (dvs. introduceres efter overstået barsel), må samme
ske med de for ægteviede koner sædvanlige ceremonier).

Håber det kan være til hjælp.

Venligst Leif Illum Jørgensen.