Route mellem to netkort
Fra : Steen Nielsen

Dato : 08-04-01 11:00

Jeg vil gerne på en Linux-installation kunne dele en fast
internetforbindelse på samme måde, som jeg kan når jeg anvender Win2k-pro.
Men jeg kan kun få Linux-maskinen til at give adgang hvis jeg anvender
Squid proxy. Uden den, er der lukket. I Win2k-installationen behøver
klienterne ikke at anvende proxy.

Nu ved jeg ikke om forskellen skyldes mit manglende kendskab til Linux
eller manglende viden om routening mellem to netkort.

Det drejer sig om Linux RedHat 6.1 og 7.0 (begge er forsøgt med samme
resultat). Eth0 forbinder til internet (Stofa) og eth1 til lokalnet.
IP-forwarding er enablet. Eth0 anvender 192.168.161.0 segment og eth1
anvender 192.168.0.0. Jeg får ingen fejl, når jeg konfigurerer (med netcfg)

I Win2k-pro er der jo en funktion, der hedder "Deling af
internetforbindelse" og spørgsmålet er, hvad den dækker over sådan rent
low-level-teknisk?

Kan nogen svare på om det ER muligt at dele en internetforbindelse i Linux
uden at skulle anvende proxy på klienterne?

Mvh. SteenN

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 08-04-01 11:27

Hej!

St Det drejer sig om Linux RedHat 6.1 og 7.0 (begge er forsøgt med samme

> I Win2k-pro er der jo en funktion, der hedder "Deling af
> internetforbindelse" og spørgsmålet er, hvad den dækker over sådan rent
> low-level-teknisk?

Sikkert noget NAT halløj.

> Kan nogen svare på om det ER muligt at dele en internetforbindelse i Linux
> uden at skulle anvende proxy på klienterne?

Der ER det - jeg kører såddan mens jeg skriver dette. Prøvt at se på:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO.html

Så vidt jeg husker, beskriver den også hvordan klienterne skal sættes op.

-Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-04-01 12:11

"Steen Nielsen" <vucvib@post4.tele.dk> writes:

> Kan nogen svare på om det ER muligt at dele en internetforbindelse i Linux
> uden at skulle anvende proxy på klienterne?

Det er det! (Jeg gør det selv :)
Du skal bruge IP-masquerading (NAT), hvordan du gør afhænger af hvilken kerne-
version du bruger. Men prøv at se:
http://www.sslug.dk/sikkerhed/ for et par firewall-scripts, som også viser
masquerading for både en 2.2 kerne og en 2.4 kerne - så kan du også få lidt
sikkerhed med ved samme lejlighed

--
Jacob
Uh-oh ... let's pretend I didn't do that, OK?

Fra : Steen Nielsen

Dato : 11-04-01 10:31

Tak for svarene

Jeg kan jo forstå på det hele at sagen drejer sig om nogle IP-kæder og noget
maskerade og NAT - så det vil jeg studere...

Mvh. SteenN