Mystisk "Sten"
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 09-09-03 20:55

Jeg har fundet en kulsort "sten" på Stranden ved Rørvig. Et billed er postet
til dk.binaer (Mystisk Sten)
"Stenen" føles meget hård og svær at ridse i. Den er forholdsvis glat og
helt sort.
Har nogen et bud på hvad det kan være. ?

mvh pjl

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-09-03 21:42

Per Juul Larsen wrote:

> [...]
> og helt sort.
>
> Har nogen et bud på hvad det kan være. ?

IANAG, men ud fra beskrivelsen ville jeg have sagt vulkansk glas. Dog
plejer den slags at være mere "kantet". Nu fandt du så stenen ved
stranden, så det kan selvfølgeligt godt være at den er blevet slebet
rund med tiden. Ærgeligt at billedet ikke er mere tydeligt, da
overfladestrukturen måske kunne have afsøret noget mere.

--
PeKaJe
   FLASH!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-09-03 23:26

Per Juul Larsen skrev:

> Jeg har fundet en kulsort "sten" på Stranden ved Rørvig.
> Et billed er postet til dk.binaer (Mystisk Sten)
> "Stenen" føles meget hård og svær at ridse i. Den er
> forholdsvis glat og helt sort.

Bedømt på den matte overflade på sådan en sort strandsten,
er mit bud "skånsk basalt". Dem finder jeg mange af her ved
Ålsgårde. Men det er kun et gæt. De skånske basalter regnes
for ledeblokke og er kommet til Nordsjælland med isen
"Ungbalt 1" i Weichsel-istiden.

Men en sikker bestemmelse kræver at man studerer den
nærmere med lup og evt. flækker stenen. Jeg kan anbefale
bogen "Sten i det danske landskab" af Per Smed. Biblioteket
bør have den.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 10-09-03 10:34

Per Juul Larsen <fam.juul@larsen.dk> wrote:

> [...]
> helt sort.
> Har nogen et bud på hvad det kan være. ?

Bedømt ud fra beskrivelsen alene tror jeg at det er en basalt. Flint kan
være sort og det samme kan almindeligt glas, så det er to andre
muligheder.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Christian Vinter

Dato : 10-09-03 11:11

Per Juul Larsen wrote:
> Jeg har fundet en kulsort "sten" på Stranden ved Rørvig.
> Har nogen et bud på hvad det kan være. ?

Det lyder lidt uvidenskabeligt, men jeg har det fra en meteorit-forsker fra
Geologisk Institut, KU:

Hvis den er magnetisk er det nok en meteorit.
Hvis den ikke er magnetisk er det næppe en meteorit.

Det er naturligvis meget groft, men der findes langt flere magnetiske
meteoritter (da de stammer fra det indre asteroide-bælte), end der er
ikke-magnetiske fra det ydre asteroide-bælte.

Så: Er den magnetisk, eller rettere magnetiserbar?

Christian Vinter

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : Flindt

Dato : 12-09-03 15:33

Hej Gruppe

Det er mig der ligger inde med stenen, jeg har prøvet at undersøge om den er
magnetisk, og det er den ikke umiddelbart. Den reagerer ikke på andre
magneter eller på metaller.

Jeg vil prøve at se om jeg kan poste et mere detaljeret billede af stenen.
Giver bested hvis det lykkes.

Mvh Flindt