Tord Nilsen Nattestad, Suderø, Færøyene
Fra : O. K. Stuvstad

Dato : 09-09-03 20:03

Hei,
En av mine aner er Knut Nilsen Nattestad f.1741. Knut hadde en halv-bror
Tord Nilsen Nattestad f.1750 som dro fra Norge til Sudrø,
Færøyene i 1778. Tord giftet seg på Færøyene og fikk flere barn. Noen som
kjenner til Tord Nilsen Nattestad og hans familie på Færøyene?

Tord Nilsen Nattestads foreldre var Nils Knutsen Nattestad f.1715 og Inger
Tordsdtr. Fjøse f.1723. Tord var født i Veggli sogn i Numedal

O.K. Stuvstad

Fra : Göran Wennerström

Dato : 13-09-03 16:06

"O. K. Stuvstad" skrev

> [...]
>
> Tord Nilsen Nattestads foreldre var Nils Knutsen Nattestad f.1715 og Inger
> Tordsdtr. Fjøse f.1723. Tord var født i Veggli sogn i Numedal

Hej, her er lidt fra bogen "Fólk í Suðuroy 1584-1840"

Skb. 1784-91 fol.73b. Ved skifte i Ørdevig den 10.06.1788 arver

Maria Niclasdatter sin morfader Daniel Jespersen i Ørdevig. Hendes forældre
var Niclas Joensen Qvalbøe og hustru sal. Ellen Danielsdatter.

Maria var da gift med Thore Nattestad.

Skb. 1791-1820 fol.287a. Ved skifte i Qvalbøe den 04.05.1814 arver

Marianna Niclasdatter sin mand Thore Nattestad, opseer ved kulværket i
Qvalbøe.

Han døde for omtrent 19 år siden. Øvrige arvinger ere deres tre fælles børn
:

1. Johan Thoresen i Qvalbøe boende

2. Anna Maria Thoredatter er gift med Michel Gulaksen i Qvalbøe

3. Karen Maria Thoredatter er nu 22 år gl. ugift værende hos moderen, som er
datter af Niclas Joensen.

Er det noget særligt du er intreseret i?

Venlig hilsen Göran.

Fra : O. K. Stuvstad

Dato : 14-09-03 22:13

"Göran Wennerström" <gw(removethis)@post.olivant.fo> wrote in message news:<3f6332e7$0$13181$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> datter af Niclas Joensen.

> Er det noget særligt du er intreseret i?

Hei,
Tusen takk for svar. I utgangspunktet var jeg interesert i navn på
kone og barn, men alt angående Thore Nattestad er av interesse. Vet du
når Thore Nattestad og Maria Niclasdatter giftet seg? Og
fødselsdato/dåpsdato til Johan, Anna Maria og Karen Maria?

Hvis det er av interresse har jeg en god del om Thore Nattestads aner.

mvh,
O.K. Stuvstad

Fra : Göran Wennerström

Dato : 15-09-03 09:42

Hej igen.

> [...]
> fødselsdato/dåpsdato til Johan, Anna Maria og Karen Maria?
>
> Hvis det er av interresse har jeg en god del om Thore Nattestads aner.

Som skrevet er bogen "Folk í Suðuroy 1584 1840" en guldgrube af oplysninger,
jeg kan kun anbefalde den, også er den tilgængelig som .pdf. Her er lidt
mere om Nattestad fra omtalte bog.

Jeg kan muligvis finde ud af mere om Thore Nattestad og børn i løbet af
ugen.

Venlig hilsen Göran

PS. Jeg er meget intreseret i Thore N. forfædre og aner, tak.

Kb. Viet i Qvalbøe kirke den 13.11.1810 Anna Nattestad med Mikkel Gulaksen,
begge af Qvalbøe.

Skb. 1791-1820 fol.287a. Ved skifte i Qvalbøe den 04.05.1814 arver

Anna Marie Thoredatter sin fader Thore Nattestad, opseer ved kulværket i
Qvalbøe. Han døde for omtrent 19 år siden. Hendes moder er Marianne
Niclasdatter. Anne Marie Thoredatter var da gift med Michel Gulaksen i
Qvalbøe.

Skb. 1791-1820 fol.287a. Ved skifte i Qvalbøe den 04.05.1814 arver

Johan Thoresen i Qvalbøe sin fader Thore Nattestad, opseer ved kulværket i
Qvalbøe. Han døde for omtr. 19 år siden. Hans moder er Mariane Niclasdatter.

Joen Thoresen Nattestad, Qvalbøe 1812 f.284b. 1813 f.326a.

Kb. Konfirmeret år 1810 i Qvalbøe kirke Karen Maria Nattestad af Qvalbøe.

Skb. 1791-1820 fol.287a. Ved skifte i Qvalbøe den 04.05.1814 arver

Karen Marie Thoredatter sin fader Thore Nattestad, opseer ved kulværket i
Qvalbøe. han døde for 19 år siden. Hendes moder er Marianne Niclasdatter.
Karen Maria var da 22 år gl. og ugift, værende hos moderen.

[...]

Kb. Gift år 1884 Marianne Niclasdatter og Thore Nattestad.

[...]

Michel Gulaksen og Anna Nattestad, begge af Qvalbøe.

Skb. 1791-1820 fol.287a. Ved skifte i Qvalbøe den 04.05.1814 arver

Michel Gulaksens kone i Qvalbøe, Anne Maria Thoredatter, sin fader Thore
Nattestad, opseer ved kulværket i Qvalbøe. Han døde for 19 år siden.

Thore Nattestad, Qvalbøe 1780 f.108b.109a. forstander ved kularbejdet.

Kb. Gift år 1784

Thore Nattestad og Mariane Niclasdatter.

Thore Nattestad, Qvalbøe

1784 pag.161 1786 pag. 301.306.

1787 pag.372.

Skb. 1791- 1820 fol.287a. Den 04.05.1814 skiftes i Qvalbøe efter opseer ved
kulværket Thore Nattestad, Qvalbøe, der døde for 19 år siden.

Arvingerne ere hans efterlevende enke Mariane Niclasdatter og deres børn :

1. Sønnen Johan Thoresen i Qvalbøe boende

2. datteren Anna Maria Thoredatter g. m. Michel Gulachsen i Qvalbøe

3. - Karen Maria Thoredatter, 22 år gl. ugift, værende hos moderen, der er
datter til Niclas Joensen.

Skb. 1784.-91 Ved skifte i Ørdevig den 10.06.1788 arver

Thore Nattestads hustru i Qvalbøe, Maria Niclasdatter, sin morfader Daniel
Jespersen i Ørdevig.

Thore Nattestad, Qvalbøe

1791 f.69b.70b. kulmand 1793 f.105.

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 16-09-03 23:59

"Göran Wennerström" <gw(removethis)@post.olivant.fo> wrote in message news:<3f657c05$0$13217$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Som skrevet er bogen "Folk í Suðuroy 1584 1840" en guldgrube af oplysninger,
> jeg kan kun anbefalde den, også er den tilgængelig som .pdf. Her er lidt
> mere om Nattestad fra omtalte bog.

Som pdf? Hvor kan man finde den (jeg prøvede at google lidt, men kom
ikke til nogen brugbare resultater)? Jeg har selv en morfar fra
færøerne (fuglefjor/eide) som har nogle forfædre fra suderø...

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-09-03 05:55

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=Folk+%C3%AD+Su%C3%B0uroy+++pdf&btnG=Google+Search

Searched the web for Folk í Suðuroy pdf.

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=Maria+Nilsdotter+sin+morfader+&spell=1

Searched the web for Maria Nilsdotter sin morfader

I think the problem is Göran has translated the Faeroese into Danish
but google needs the original words which are case sensitive

and my Faeroese - which I learnt before Danish - is so rusty
I can read but not write it

Ørdevig er dansk = Øravík

http://www.google.com/search?q=+pdf+site:fo&num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&filter=0

Searched the web for pdf site:fo. Results 1 - 100 of about 4,160

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=+pdf+site%3Afo+Su%C3%B0uroy&btnG=Google+Search

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=+pdf+site%3Afo+Su%C3%B0uroy+Nattestad&btnG=Google+Search

Ola Nilsen Nattestad
Ad. Family Group Sheet. Name, Ola Nilsen Nattestad. Birth, 1761, Rollag, Buskerud
Norge. Death, ? Father, Nils Knutsen Nattestad (1715-?). Mother, Inger Torsdtr. ...
freepages.genealogy.rootsweb.com/ ~mmoen/FG18/FG18_398.HTM - 3k - Supplemental Result - Cached - Similar pages

Nils Knutsen Nattestad & Inger Torsdtr. Fjøse
... Death, ? 6 F, Kari Nilsdtr. Nattestad. Birth, 1759, Rollag, Buskerud Norge.
Death, ? 7 M, Ola Nilsen Nattestad. Birth, 1761, Rollag, Buskerud Norge. Death,
? ...
freepages.genealogy.rootsweb.com/ ~mmoen/FG18/FG18_392.HTM - 6k - Supplemental Result

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Göran Wennerström

Dato : 17-09-03 09:31

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev

> I think the problem is Göran has translated the Faeroese into Danish
> but google needs the original words which are case sensitive

Hej igen, no man, der blev skrevet på dansk af præsterne, og det jeg har
citeret fra bogen "Fólk í Suðuroy 1584 1840" er also orginalt.

> and my Faeroese - which I learnt before Danish - is so rusty
> I can read but not write it

Føroyskt er eitt trupult mál, men nú hava vit fingið ein rættstavara til
Word, so tað er eitt sindur lættari at skriva

Blíðar heilsur Göran.

Fra : Göran Wennerström

Dato : 17-09-03 09:44

"Mikkel Eide Eriksen" <carthagtuek@softhome.net> skrev

> Som pdf? Hvor kan man finde den (jeg prøvede at google lidt, men kom
> ikke til nogen brugbare resultater)? Jeg har selv en morfar fra
> færøerne (fuglefjor/eide) som har nogle forfædre fra suderø...

Hej igen, da jeg skrev .pdf, så skulle jeg måske have skrevet at bogen kan
også købes som .pdf, men har du prøvet Statsbiblioteket i Århus, de havde
all verden af færøske bøger da jeg boede i .dk, og de praktiserer fjernlån,
ellers har "Landsbókasavnið" (Landsbiblioteket på Færøerne) den liggende, og
de låner til bibliotek i .dk, har jeg hørt.

Deres web adresse er www.flb.fo og et hurtigt søg, viste at de har 2 cd'er
og 2 sæt af bøger til udlån.

Venlig hilsen Göran.

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 17-09-03 18:01

"Göran Wennerström" <gw(removethis)@post.olivant.fo> wrote in message news:<3f681ec4$0$97274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> ellers har "Landsbókasavnið" (Landsbiblioteket på Færøerne) den liggende, og
> de låner til bibliotek i .dk, har jeg hørt.

Ah, mange tak!

mvh
Mikkel Eide Eriksen