Hvad skal jeg bruge?
Fra : Lundsteen

Dato : 09-09-03 18:45

HEJ NG.

Jeg har lidt spørgsmål vedr. trådløst netværk.

Jeg har fornylig købt en bærbar computer med centrino platform og vil derfor
gerne udnytte det indbyggede trådløse netværk.

I øjeblikket er min bærbare samt stationære begge på nettet gennem en
switch. (Jeg er koblet på internettet i min omgang om deler en forbindelse
med nogle andre og har derfor ikke selv en router).

Mit spørgsmål er så hvad jeg skal investere i for at udnytte den bærbares
WLAN?

Hvordan forholder det sig med hastigheden på sådan noget?

Jeg er nybegynder på området og håber på en "forklarende" tilbagemelding.

På forhånd tak -

Andreas

Fra : jens

Dato : 09-09-03 19:26

"Lundsteen" <lundsteen@FJERNDETTE.msn.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er så hvad jeg skal investere i for at udnytte den bærbares
> WLAN?

Et accespoint.

> Hvordan forholder det sig med hastigheden på sådan noget?

Det afhænger/fremgår af dit wifi kort i den bærbare, som du sandsnligvis
ikke vil skifte for at få noget hurtigere ?

> Jeg er nybegynder på området og håber på en "forklarende" tilbagemelding.

Trådløst fås idag i 11 til 54Mbit, men den praktiske hastighed afviger ofte
en del fra den teoretiske.

Alt efter hvordan nettet i den opgang er lavet, er der forskellige ting at
forholde sig til.
Hvilke ipèr får dine pcèr nu ?
Nogen som starter med 10. , 192 , eller noget 3. ?

Er der begrænsninger på hvor mange ipèr der må optages. ?
hvilken hastighed kan dit "lokalnet" køre med nu ?

Mvh Jens

Fra : Lundsteen

Dato : 09-09-03 20:33

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse >

Hej Jens

Tak for dit svar.

>Et accespoint.

Hvor og hvordan tilsluttes dette? tilsluttes det en af portene på switchen?

> Det afhænger/fremgår af dit wifi kort i den bærbare, som du sandsnligvis
> ikke vil skifte for at få noget hurtigere ?

Nej det vil jeg helst undgå

Det er denne maskine jeg har
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
Modellen med 1300MHz og 265 RAM, hvis det kan fortælle dig noget??

> [...]
> forholde sig til.
> Hvilke ipèr får dine pcèr nu ?
> Nogen som starter med 10. , 192 , eller noget 3. ?

Det er udelukkende ip´er som starter med 10. ex 10.0.1.0.

> Er der begrænsninger på hvor mange ipèr der må optages. ?

Det tror jeg ikke, men er ikke helt sikker. begge maskiner kører i hvert
fald nu med hver sin ip

> hvilken hastighed kan dit "lokalnet" køre med nu ?

Så vidt jeg ved køre det så hurtigt som muligt, 100 et eller andet!

Andreas

Fra : jens

Dato : 09-09-03 21:24

> Hvor og hvordan tilsluttes dette? tilsluttes det en af portene på
switchen?

Et accespoint tilsluttes din awitch, og duin bærbare får så forbindelse
gennem pointet.

> Nej det vil jeg helst undgå

> Det er denne maskine jeg har
> http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
> Modellen med 1300MHz og 265 RAM, hvis det kan fortælle dig noget??

Det er et 802.11b der er i den, altså 11Mbit, så kan det jo dårligt svare
sig at købe noget der kan mere end det.

> Det er udelukkende ip´er som starter med 10. ex 10.0.1.0.

Ok.

> Det tror jeg ikke, men er ikke helt sikker. begge maskiner kører i hvert
> fald nu med hver sin ip

Det fremgår nu nok af den aftale du har med "udbydder/foreningen".

> Så vidt jeg ved køre det så hurtigt som muligt, 100 et eller andet!

Det beyder jo så at der er fuld hane på internt net.
(Nice)

Du har 2 mulighedder, et accespount, som bare er en boks med et netstik og
et par(som regel) antenner.

Eller en trådløs router med Accespoint i.
Prisforsellen er minimal.

Se på feks Linksys : www.elsborglink.dk , modellerne wab11 og befw11s4

Skal det være rigtigt fint er en boks med AP og printserver jo oplagt.
feks : http://www.level1.com/products3.php?sklop=7&id=540147

Mvh jens

Fra : Lundsteen

Dato : 10-09-03 14:53

Hej jens

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse >

> Et accespoint tilsluttes din awitch, og duin bærbare får så forbindelse
> gennem pointet.

Fint.

Nemlig

> [...]
>
> Det fremgår nu nok af den aftale du har med "udbydder/foreningen".

> Det beyder jo så at der er fuld hane på internt net.
lækkert at høre
> [...]
>
> Se på feks Linksys : www.elsborglink.dk , modellerne wab11 og befw11s4
>
> Skal det være rigtigt fint er en boks med AP og printserver jo oplagt.

Jeg tror jeg springer på wab11 modellen, den ser ud til at være fin. Jeg er
glædeligt overrasket over at det ikke er dyrere

Tusind tak for hjælpen

Andreas

Fra : jens

Dato : 10-09-03 14:57

> [...]

er
> glædeligt overrasket over at det ikke er dyrere

Wab11 er fiks...., men start med at opgradere firmwaren, det hjælper en
Alle priser er jo relative......., men med 10k til en bærbar er 700 for en
trådløs forbindelse jo ikke alverden.........

> Tusind tak for hjælpen

Velbekom.

Mvh Jens