Tetraer
Fra : Lone Pedersen

Dato : 09-09-03 18:19

Jeg er ny i akvariehobbyen idet jeg fik et 56L akvarium til jul (det
var egentlig min gave TIL min mand - men jeg arvede det hurtigt!). Det
indeholder pt. tetraer og lidt mollyer (ialt 17 fisk).
Jeg har lånt og læst bøger på bibliotektet, samt læst hjemmesider.
Jeg er mægtig glad for mine kejser-, rosen- og citrontetraer og pønser
på et større akvarium, hvor jeg netop gerne vil have disse arter -
bare i lidt større mængde.

Spørgsmål:
Det virker som om, tetraer ikke har den store interesse hos
"inkarnerede" akvarister. Heller ikke i denne nyhedsgruppe er der
megen information om tetraer at hente. Hvorfor?

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 09-09-03 19:35

Selv har jeg følgende teorier:

1 - folk holder dem som fyld. Se evt. på discus akvarister! De holder discus
som hovedinteresse og har måske så en folk tetraer gående for, at der skal
være lidt andet i akvariet.

2 - tetraer har ikke den mest spændende adfærd.

Dermed er det ikke sagt, at der ikke er nogle folk der synes, at tetraer er
meget spændende fisk - tror bare ikke, der er så mange af dem, som der er
cichlide-akvarister!

Mvh Mikkel

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-09-03 20:07

Mikkel Stepién Munk <nobody@nowhere.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f5e1d57$0$23519$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
er
> meget spændende fisk - tror bare ikke, der er så mange af dem, som der er

Der vil jeg nu ikke give dig helt ret!
Selvom jeg lige nu har saltvand, så er det ikke så mange år siden at jeg
havde en ganske,
god del forskelige tetraer. Mine favoriter er så absolut de såkaldte
dværgtetraer, deres spillen op for hinanden, og
hele deres adfærd er ganske fasinerende. Kejertetraer er også nogle
spændende fisk, og så absolut ogsåt til at opdrætte i et almindeligt
selskabsakvarie, dog kun med andre tetraer.
Jeg ser lidt akvariehobbyen iøjeblikket som noget man helst skal kunne
tjene lidt på, eller lidt som noget man skal dupere sine venner med.
En af grundene til at tetraer måske er lidt ude i mørket, kan meget vel
skyldes at de godt nok ikke er umulige at opdrætte, men det kræver lidt mere
end
bare at hælde noget foder i hovedet på både forældre fisk og ikke mindst
ungerne.

Carsten

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 09-09-03 20:13

Jeg sagde heller ikke, at jeg ikke troede, der var folk der fandt tetraer
spændende - sagde blot, at jeg ikke troede de var så talrige som
cichlide-akvaristerne

Mvh Mikkel

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-09-03 21:29

Mikkel Stepién Munk wrote:
> [...]
> som hovedinteresse og har måske så en folk tetraer gående for, at der skal

Det er f.eks. Rød Neon ganske glimrende til

Har lidt flyttet 50stk. af slagsen over i mit 530L efter deres karantæne.

Det ser enormt godt ud
(Uha, hvor er jeg overfladisk

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 10-09-03 07:55

> Spørgsmål:
> Det virker som om, tetraer ikke har den store interesse hos
> "inkarnerede" akvarister. Heller ikke i denne nyhedsgruppe er der
> megen information om tetraer at hente. Hvorfor?

Som påpeget i et andet indlæg er der nok ikke så mange tetra-nørder som
cichlide-nørder.

Vi har et selskabsakvarie med 4 grupper af fisk: Øksnefisk, tetraer (3
slags!), små cichlider og maller.

Adgangsbetingelsen for arterne er at de kan lade de andre i fred, vi vil
ikke undvære nogen af dem.

Cichliderne har mere spændende opførsel, men det ville være tomt uden de
andre.

Nyd dine fisk!

mvh

Martin

Fra : Lone Pedersen

Dato : 10-09-03 18:04

Som nybegynder kender jeg ikke forskellen mellem adfærden hos de
forskellige fiske-arter, men jeg synes alligevel mine tetraer har
deres egen "personlighed" og humør. Men måske er de lidt "lalleglade"!
*g* De har ihvetfald vist sig at være nemme. Nu har jeg kun 4 af hver
slags - når jeg anskaffer mig et større (325L) akvarie og forhøjer
antallet af dem, vil de samle sig i stimer, eller bare blande sig
imellem hinanden? Jeg har ikke tænkt mig at have ret mange forskellige
slags, men tanken er rosen- og kejsertetraer + hvad? Kan man sætte blå
neonfisk ned til dem?
Lone

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-09-03 18:27

Lone Pedersen <lonepedersen_1999@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:210564c8.0309100903.7bff7a18@posting.google.com...
> [...]
> imellem hinanden? Jeg har ikke tænkt mig at have ret mange forskellige
> slags, men tanken er rosen- og kejsertetraer + hvad? Kan man sætte blå

Selvom du får et større akvarie, skal du ikke forvente at de stimer, som
du ser det på film og fotos.
Sammenlignet med naturen er dit selv nok så store akvarie ikke andet end
et fuglebad. Og iøvrigt mangler en af
de store faktorer for at få fisk til at stime, rovfisk!

Du er inde på noget af det rigtige, ved at begrænse antallet af arter og
øge individ antallet.
Selvom jeg kender mange fisk, så siger navnet blå neon mig ikke noget.
Er det den der hedder H. simulans??

Rosen og kejser tetraer holder sig mest midt i akvariet, så hvad med
nogle dværgtetraer, så som Nannostomus beckfordi,
eques og maginatus. En anden fisk som er meget intersant, selvom det er
en tetra er sprøjtekarpelaks, Copella filamentosa.
Og behøver det altsammen være farvelade fisk?? Sådan en som lygte
tetraen, er også utrolig smuk, hvis den går i et lidt mørkt akvarie,
(det er måske bare en dum ide jeg har, men når man har fanget dem i
naturen, så har man nok et lidt andet forhold til dem *s*)

Carsten

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 10-09-03 20:50

"Carsten Gall" <xxcgallxx@fjernxxvip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

og
> øge individ antallet.
> Selvom jeg kender mange fisk, så siger navnet blå neon mig ikke noget.

Jeg er overbevist om at det er denne.

http://www.petfish.net/card.htm

H. simulans har jeg hørt omtalt som Grøn Neon. Men andre kan sikkert komme
med bedre svar.
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-09-03 20:59

Christian M. Nielsen <look_for_it@my.webpage> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bjnvbb$ngj$1@sunsite.dk...

> Jeg er overbevist om at det er denne.
>
> http://www.petfish.net/card.htm
>
> H. simulans har jeg hørt omtalt som Grøn Neon. Men andre kan sikkert komme
> med bedre svar.

Det kan jeg med 100% sikkerhed fortælle at det ikke er!
Det er nemlig rød neon!

Og "grøn" neon er det heller ikke, selv om jeg ikke lige kan huske
navnet.
H. simulans, ligner en almindelig neon, blot er den ikke så rød i bugen,
og derved
kan den let komme til at se mere blå ud.

Carsten

Fra : Lone Pedersen

Dato : 11-09-03 16:51

"farvelade fisk??"
Bare fordi man foretrækker, små, nuttede, farverige, lalleglade fisk i
et lyst, beplantet akvarium istedet for store, kluntede og grimme fisk
i "ørkenlandskab"? *LOL*

Jeg skal vist ud og finde et sted, hvor jeg kan se de dværgtetraer.
Har de sådan nogle i Odense? Kan jeg putte nogle få "grimme" rovfisk
ned til dem, uden deres antal formindskes, så akvariet ikke bliver for
hyggeligt?

Lone

Ps: "Blå neon" er for dem der ikke ved det, neonfisk der ser blå
ud...for en nybegynder.

Fra : Martin Razk

Dato : 28-10-03 10:18

hej lone...

jeg synes du skal holde de fisk du finder mest interessante og sjove....
Hvis du gerne vil have tetraer, vil jeg foreslå en afart af Rosen Tetra...
Nemlig Hvis Rosen Tetra....Det er efter min mening den flotteste tetra der
er... Jeg har selv 13 stk. til at gå hos calles dyrerige jeg skal ud og
hente senere i dag...De er svære at få fat i ..... Dere ri hvert fald ingen
der kender dem ..... calles havde dem til at gå i et prydakvarie, og jeg har
brugt ca. 3 måneder på at stikke og plage dem for at måtte købe dem...Og
endelig .....
Men det er en fisk han får hjem igen.
mener det er den her:
http://www.home.zonnet.nl/Ericnaus/Pictures/Salmons/Hyphessobrycon_bentosi_rosaceus.htm

men billedet viser ikke fisken særlig godt....

Håber det kan give dig lidt ideer...

Martin

Fra : Andreas Jensen

Dato : 14-09-03 22:10

øøøhhhh... jeg véd godt, at det er samme familie, men hedder
sprøjtekarpelaks ikke "copella arnoldi" ?

Dette er en yderst interessant (tetra- ?) fisk med ynglepleje en del udover
det sædvanlige:

1) hannen passer æg
2) og det er udenfor vandet !

Og så er den efter sigende let(tere ?) til at få til at yngle, men det er
altså ikke lykkedes mig )-.

God "opgradering"

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-09-03 16:57

Andreas Jensen <ccc2500@SKALFJERNESvip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f64d912$0$24617$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> 2) og det er udenfor vandet !
>
> Og så er den efter sigende let(tere ?) til at få til at yngle, men det er

Der findes flere Copella arter. Og den bog jeg kiggede i over fiskene i
Fransk Gyana
var der nævnt 3 arter. Men det er korrrekt at den mest almindelige i
akvariekredse er C. arnoldi,
hvis det da er den?? I Fr. Gyana er C. arnoldi kun kendt fra et enkelt
sted, men C. carsevennensis, og
C. filamentosa er spredt over stort set hele landet. Iøvrigt synes jeg de
C. arnoldi jeg har set i butikkerne mest ligner
C. filamentosa. Kan også lige oplyse at de lever i store stimer, og set
fra oven af mest ligner gyppier!!

Carsten

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 11-09-03 07:37

> Som nybegynder kender jeg ikke forskellen mellem adfærden hos de
> forskellige fiske-arter, men jeg synes alligevel mine tetraer har
> deres egen "personlighed" og humør. Men måske er de lidt "lalleglade"!

Cichlider har ofte en interessant legeadfæd, og de passe generelt på deres
æg og unger. Det er det interessante (kort sagt).

Som Carsten også skriver skal du ike forvente stimeadfærd.

Vi ser som regel at de svømmer i stime de første par dage i akvariet;
derefter slapper de mere af og spreder sig.

mvh

martin