William "Big Bill" Knudsen
Fra : Michael Olsen

Dato : 09-09-03 17:30

Kære gruppe

Jeg har på vores gades hjemmeside
http://kartoffelraekkerne.dk/voldmester/voldmester.asp?Id=20 lagt en kort
levnedsbeskrivelse af William Knudsen, udvandreren der blev chef for General
Motors og under 2. Verdenskrig stod i spidsen for den amerikanske
krigsproduktion.

Han voksede op i Voldmestergade på Østerbro i København, som søn af Knud
Peter Knudsen og hans 2. kone Augusta, født Zølner. Kilden til dette er Hans
Rudes bog om William Knudsen fra 1946.

Jeg har imidlertid modtaget en mail i dag, hvor afsenderen omtaler en tante
Karoline, der fik William Knudsen - eller Signius, som han retteligt hed -
uden for ægteskab. Mor og søn havde ikke kontakt med hinanden senere i
livet, selv om han økonomisk sendte store bidrag til hende, stadig iflg.
afsenderen.

Ifølge Hans Rudes bog bevarede William Knudsen en livslang tæt kontakt til
sin mor.

De to udsagn står i skærende kontrast, så derfor mit spørgsmål: Har nogle af
jer forsket i disse personer og kan bidrage til at kaste lys over gåden?

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke har slået familien efter i de relevante
folketællinger eller i kirkebogen (jeg ved faktisk ikke i hvilket sogn, han
er født i, men det er nødvendigvis ikke Esajas sogn, hvor Voldmestergade
hører under).

mvh Michael Olsen