Et par newbie spørgsmål
Fra : JR

Dato : 08-04-01 09:02

Min kone har fået den fikse idé at vi skal have fisk i stuen (så det har vi fået).

#1: Skal den forbandede luftpumpe støje så meget? Er det overhovedet nødvendigt at blæse luft i vandet?

#2: Til vores lille 80 liters akvarium har vi fået en 10 liter/minut pumpe med. Den pumper godt nok meget vand rundt
og vi synes der er meget turbulens i vandet.

mvh

Jim Radmer

Fra : ole larsen

Dato : 08-04-01 09:29

JR skrev i meddelelsen ...
>Min kone har fået den fikse idé at vi skal have fisk i stuen (så det har vi
fået).

Ja, sådan er det

>#1: Skal den forbandede luftpumpe støje så meget? Er det overhovedet
nødvendigt at blæse luft i vandet?

Sikkert ikke når i også har en cirkulationspumpe. I er måske endog bedre
tjent uden.

>#2: Til vores lille 80 liters akvarium har vi fået en 10 liter/minut
pumpe med. Den pumper godt nok meget vand rundt
>og vi synes der er meget turbulens i vandet.

Prøv at vende udløbsretningen lidt eller vent nogle dage til
gennemstrømningen er aftaget

>mvh
>
>Jim Radmer

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-04-01 11:01

"JR" <jr@radmer.dk> wrote in message
> Min kone har fået den fikse idé at vi skal have fisk i stuen (så det har
vi fået).

> #1: Skal den forbandede luftpumpe støje så meget? Er det overhovedet
nødvendigt at blæse luft i vandet?

Jeg bruger ikke luftpumpe i nogle akvarier, bortset fra et karantæne akvarie
hvor en syg diskus for varmekur.

> #2: Til vores lille 80 liters akvarium har vi fået en 10 liter/minut
pumpe med. Den pumper godt nok meget vand rundt
> og vi synes der er meget turbulens i vandet.

Det er ihvertefal rigeligt med gennemstrømning, prøv evt. at få pumpen til
at sprøjte vandet ind mod glasset, gennemstrømningen er den samme, men ikke
så meget fart på vandet rundt i akvariet. Eller brems evt gennemstrømningen
i udløbs slangen med en ventil.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-04-01 17:15

Hvis du ikke er lysten på å skifte vann ofte (mere enn 1 gang i uken) er det
nok en god ide med luft tilførsel i form av pumpe. Eller så skaff dere
labyrint fisker. De henter mye av den nødvendige ilten i vannoverflaten...
Det går an å skaffe seg pumpe som ikke bråker så veldig mye. Har selv god
erfaring med RENA.
Hilsen Ditte