Lærer-elev-sex
Fra : Thomas

Dato : 09-09-03 13:35

Aldersforskel har været livligt diskuteret i denne gruppe i den sidste
uges tid. Der er et andet slags forhold, der minder lidt om dette,
nemlig når lærere og elever går i seng sammen.

Jeg ved ikke hvor udbredt det er nu, men da jeg gik i gymnasiet for en
snes år siden, var der adskillige eksempler på dette. Det kunne såmænd
både være eleven som læreren, der var igangsætteren, og det kunne både
være festknald og længere forhold.

Men det er selvfølgeligt problematisk, for læreren har jo en slags
magt over eleven, i og med, at han kan give eleven karakter, alt efter
hvor meget eleven går med på.

Det kender jeg i hvert fald også eksempler på. Bl. a. lovede en
dansklærer, der senere blev en halvkendt mediepersonlighed en pige
højere karakterer, hvis hun ville bolle med ham.

Et andet sjovt eksempel var en røvsyg kemilærer, som simpelthen
scorede gymnasiets flotteste skår. Det var der mange, der undrede sig
over. Men som pige ville jeg heller ikke være helt tryg ved den slags
forhold, for hvis en lærer en gang er blevet forelsket i en elev, så
kan de jo også ske igen.

VH

Thomas

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-09-03 15:37

Thomas <th63@ofir.dk> skrev:

Hej Thomas

> [...]
> snes år siden, var der adskillige eksempler på dette. Det kunne såmænd
> både være eleven som læreren, der var igangsætteren, og det kunne både

Hvis det ikke er folkeskolen vi taler om, er jeg rimelig kold. Det foregår
og vil altid foregå. Det er ikke svært at finde en gymnasielærer, der er er
gift eller bor sammen med en tidligere elev.

Sting har skrevet en sang om det, der hedder "Don't stand so close to me".
Sting er tidligere lærer!

--
Mark
Har du en mening om sex og samliv? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 10-09-03 21:15

On 9 Sep 2003 05:34:51 -0700, Thomas wrote:

> Men det er selvfølgeligt problematisk, for læreren har jo en slags
> magt over eleven, i og med, at han kan give eleven karakter, alt efter
> hvor meget eleven går med på.

Ikke alene er det problematisk, det er direkte ulovligt såfremt eleven er
under 18 år - Og det er der vel en hel del gymnasieelever der er, og der
bliver vel nærmest flere i fremtiden, eftersom regeringen jo vil have at
man haster igennem uddannelsessystemet, bl.a. ved at gå direkte fra 9.
klasse og videre.

Mvh. Jan

Fra : Thomas

Dato : 18-09-03 18:16

Jan Allan Andersen <nospam_akker@ishoejby.dk> wrote in message news:<lseua7klrnqt$.ohpy4odk5tkg.dlg@40tude.net>...
> On 9 Sep 2003 05:34:51 -0700, Thomas wrote:
>

> Ikke alene er det problematisk, det er direkte ulovligt såfremt eleven er
> under 18 år - Og det er der vel en hel del gymnasieelever der er

Det er rigtigt, at det er ulovligt, når det er unge under 18 år, eller
unge man underviser.

Men hvad så hvis det er en 18-årig elev på skolen, som man ikke er
lærer for? Hvad siger loven så?

Endelig er der jo masser af skoler, hvor eleverne er ældre end 18, men
hvor de stadig er i et eller andet afhængighedsforhold til læreren.
Her tænker jeg på universiteter, seminarier og så videre.

Hvordan det forholder sig med højskoler kan jeg ikke rigtig overskue.

Men alle de nævnte steder tror jeg at lærere og elever har et vist
sexuelt samkvem. Det hører man da i hvert fald nogle gange om.

VH

Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-03 12:19

Thomas wrote:

> Det er rigtigt, at det er ulovligt, når det er unge under 18 år, eller
> unge man underviser.

Straffeloven
§ 223. Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den
skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn eller er betroet den
pågældende til undervisning eller opdragelse, straffes med fængsel
indtil 4 år.

Der er vist ikke så meget tvivl.

> Endelig er der jo masser af skoler, hvor eleverne er ældre end 18, men
> hvor de stadig er i et eller andet afhængighedsforhold til læreren.
> Her tænker jeg på universiteter, seminarier og så videre.

Ja, og der regner man altså med, at folk selv kan styre deres
lyster/følelser.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Citatteknik, signatur...hvad er nu det for noget?
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-09-03 21:10

On 18 Sep 2003 10:16:18 -0700, Thomas wrote:

> Men hvad så hvis det er en 18-årig elev på skolen, som man ikke er
> lærer for? Hvad siger loven så?

Så er personen jo ikke under 18 år.

> Men alle de nævnte steder tror jeg at lærere og elever har et vist
> sexuelt samkvem. Det hører man da i hvert fald nogle gange om.

Det har du da så ganske ret i, det hørte jeg også om på det seminarium hvor
jeg gik, så det foregår da helt sikkert, ingen tvivl om det.
Men her regner man så med at der er tale om voksne mennesker, der indleder
sig på den slags i fælles forståelse. Såfremt en underviser i den situation
presser en studerende til sex, og derved benytter sig af sin magtposition i
forhold til den studerende, så er der vel tale om sexchikane, hvilket jo er
ulovligt.

Mvh. Jan