hjælp til brev fra usa
Fra : jens

Dato : 09-09-03 11:37

Hej

Jeg har modtaget et brev fra USA i forbindelse med noget slægtsforskning og
i dette brev står bl.a. følgende sætning:

He was baptized 6.10.1906
He was endowed 10.3.1906 and married 10.3.1906
in LDS church, Salt Lake City, Utah

Det drejer sig om ordet "endowed". Jeg kan sagtens slå det op i ordbogen,
men jeg kan ikke forstå hvad meningen med det er i sætningen.

er der nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen
Jens

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-09-03 13:02

"jens" <detteskalslettesjkt@foss-electric.dk> wrote in message news:3f5dad4e$0$257$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...
> [...]
>
> Det drejer sig om ordet "endowed". Jeg kan sagtens slå det op i ordbogen,
> men jeg kan ikke forstå hvad meningen med det er i sætningen.

Jns
ask google

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=endowed++married+LDS+church%2C&btnG=Google+Search

looking for a better context

Danny Nelson was ordained an Elder by his father Craig Nelson on 12 March 2000.

He has been called on a mission to Indiana Indianapolis and arrived in the mission field 13 June 2000.

He was endowed 31 March 2000 at the Jordan River Temple.

Danny has been serving a Gospel Essentials teacher in his ward in Ogden.<<

http://216.239.53.104/search?q=cache:FHU6vdZhNYAJ:members.networld.com/anne1jim/fugl_bugl.htm+%22He+was+endowed+%22+meaning+LDS++temple&hl=en&ie=UTF-8

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=endowment++meaning+LDS++temple

http://www.geocities.com/Athens/Forum/2081/

it looks like their way of becoming full members of their church.

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 09-09-03 13:37

Endow / Endowed
Jeg mener at det må handle om en medgiftsaftale der indgået denne dag.

Bedste hilsener
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 09-09-03 17:29

Hej Hugh!

Hvad er det for en masse vrøvl, du sender inden dit svar. Sommetider
springer jeg dine svar over, fordi du ind imellem er svær at tyde.
Mvh Kurt Guldbæk
NB: Kom Gary og konen godt hjem?

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-09-03 21:49

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> wrote in message news:5wq7b.69599$Kb2.3145143@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Hvad er det for en masse vrøvl, du sender inden dit svar. Sommetider
> springer jeg dine svar over, fordi du ind imellem er svær at tyde.

ask Google

(han er på komtoret og AOL også )

Hugh W

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 09-09-03 13:37

jens wrote:
> [...]
>
> Det drejer sig om ordet "endowed". Jeg kan sagtens slå det op i
> ordbogen, men jeg kan ikke forstå hvad meningen med det er i

Uden at sammenligningen skal overdrives, så svarer "endowment" til en
kombination af konfirmation og præsteordination. Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige følger det princip at alle mandlige voksne medlemmer modtager
præstekaldet ...dog skal de vise sig værdige til at modtage ordination, før
det kan gennemføres. I praksis foregår det altså ved at deltage aktivt i
kirkens virke i en rum tid inden ordinationen finder sted. Der er også
forskellige grader af præsteordination.

Pågældende er altså døbt (eller snarere: gendøbt) den 10. juni 1906, og
konfirmeret/præsteviet i kirken den 3. oktober samme år. Hans ægtevielse er
forgået samme dag som ordinationen.

Bemærk, at en af kirkens grundlæggende overbevisninger er, at man så at sige
kan frelses "med tilbagevirkende kraft" - det er denne trossætning, der
ligger til grund for kirkens aktivitet i genealogiens verden. Et medlem af
kirken kan på sine afdøde slægtninges vegne søge optagelse for dem i kirken,
og således bringe dem ind i de frelstes rækker. Det er derfor, det er så
vigtigt for de troende at finde deres forfædre - man vil jo ikke lade dem
stå udenfor på den sidste dag.

Læs i øvrigt mere om kirken på: http://www.zenos.dk/site/kristus/

- Peter Ravn Rasmussen
(Og nej, jeg er ikke medlem af JKKaSDH)

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-09-03 23:10

"Peter Ravn Rasmussen" <peter.ravn@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f5dc97f$0$32447$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> vigtigt for de troende at finde deres forfædre - man vil jo ikke lade dem

Nej, det ses tydeligt af dit svar! ))

Endowment: "Oplysning, begavelse" er de ord, som bedst
dækker begrebet.

Alle voksne, både mænd og kvinder kan gå gennem denne
"endowment" (læs: oplysning, begavelse), som foregår i templet.
Voksne mænd skal være ordinerede i præstedømmet (dvs.
være "ældster"), før de kan gå i templet og modtage deres
"endowment".

Ved endowment (begavelsen) i templet foregår undervisning
i livets store spørgsmål (hvorfra, hvorhen, hvorfor og hvordan).
En af de vigtige ting er også, at der ved endowment indgås
pagter om at tjene Herren Jesus Kristus og vore medmennesker.

I templet udføres også stedfortrædende dåb for afdøde og
vielser - som er evigtvarende, ud over dødens grænser.
Disse vielser kaldes for beseglinger (engelsk: sealing).
Børn og forældre bliver også beseglede til hinanden som
familiegrupper, således at disse familier kan "være sammen
for evigt".

Og ja, jeg er medlem af JKK af SDH.
Og jeg har været i templet og modtaget endowment.

Mvh.Bodil.

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 10-09-03 01:20

Jeg underskrev min sidste post:
PRR> (Og nej, jeg er ikke medlem af JKKaSDH)

Hvortil Bodil Grove Christensen (der faktisk er medlem) svarede:

> Nej, det ses tydeligt af dit svar! ))

Ja, det turde vist være tydeligt...
Så er det godt, du kan kaste lys over sagerne - tak for det.

> [...]
> En af de vigtige ting er også, at der ved endowment indgås
> pagter om at tjene Herren Jesus Kristus og vore medmennesker.

Aha - så havde jeg altså halvt ret: det drejer sig om et delvis modstykke
til andre kristne sekters konfirmationsritual?

> [...]
> Børn og forældre bliver også beseglede til hinanden som
> familiegrupper, således at disse familier kan "være sammen

Hmm. Vil det sige, at ritualet, der "efterdøber" de afdøde slægtsmedlemmer,
er det samme ritual, der bruges til vielser, m.m.? Hvis det er tilfældet,
hænger det jo begrebsmæssigt ganske fornuftigt sammen.

- Peter Ravn Rasmussen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-09-03 07:54

"Peter Ravn Rasmussen" <peter.ravn@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f5e6e5b$0$32526$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Aha - så havde jeg altså halvt ret: det drejer sig om et delvis modstykke
> til andre kristne sekters konfirmationsritual?

Den tanke har jeg nu aldrig haft om dette.

> [...]
> er det samme ritual, der bruges til vielser, m.m.? Hvis det er tilfældet,
> hænger det jo begrebsmæssigt ganske fornuftigt sammen.

Nej, det er så langt fra det samme ritual. En dåb kræver jo nødvendigvis
vand, ikke sandt? Det plejer man ikke at gøre ved vielser, vel?
Det foregår i separate rum.

Mvh.Bodil.

Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 09-09-03 13:25

Hej Jens

Ordet "endow" kan betyde "velsigne" så jeg tror, at det
i denne sammenhæng betyder at personen er blevet
velsignet i en eller anden sammenhæng på denne dato.

Med venlig hilsen

Heino Rost-Nielsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-09-03 07:56

"jens" <detteskalslettesjkt@foss-electric.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det drejer sig om ordet "endowed". Jeg kan sagtens slå det op i ordbogen,
> men jeg kan ikke forstå hvad meningen med det er i sætningen.

Med fare for at blive dømt off-topic, så har I alle mulighed
for at komme indenfor i det nye, danske tempel, når det
sidst på næste forår åbner dørene til offentligheden.
Hvis I skulle have lyst til at se det, skal I blot maile jeres
navn og adresse direkte til mig, så skal jeg sørge for,
at I modtager invitation.

Mvh.Bodil.

Fra : jens

Dato : 10-09-03 08:24

Fra : jens

Dato : 10-09-03 08:25

> Mvh.Bodil.

tak for hjælpen
Jens

Fra : Bjarne Andersen

Dato : 11-09-03 21:37

Hej alle

Som mormon kan jeg oplyse om, at "endowed" betyder at personen, enten som
levende eller ved stedfortræder efter døden, har fået en "Begavelse" i
forbindelse med dåben.

m.v.h

Bjarne
bjarne200@hotmal.com

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-09-03 13:13

Jeg har modtaget flg. derhjemme:
Hej Bjarne & Bodil !

Jamen det blev vi da meget klogere af, ikke ?
Hvad f.. i f.. er "begavelse ??? (Jeg er i hvert fald ikke så begavet, at
jeg kan finde ud af det).

M.v.h.
OLE STENIUS

Og svarer således:
[...]

Som jeg også skrev i det første svar til dette indlæg.

Mvh.Bodil.