Spor - hvordan får jeg farten ned
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 08-09-03 19:11

Hej,

Holly sprinter afsted så jeg må løbe efter når hun går spor. Hvordan
får jeg farten ned? Jeg går ud fra at det er en dårlig ide at holde
igen i linen - træk avler modtræk.

Vi er ikke så langt i spor, jeg lige er startet forfra efter at have
holdt en lang pause. Jeg er kun lige begyndt at lægge genstande og hun
har ikke fanget det endnu, og vi er ikke startet på knæk endnu. Inden
pausen var vi heller ikke særlig langt da jeg mest kæmpede med diverse
problemer uden at komme længere.

Problemet har været der altid, det er en hund som vil frem!
Tidligere holdt jeg igen, med det resultat at trækket i linen var
enormt.

Tips til hvordan jeg får farten/trækket ned modtages gerne.

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 08-09-03 19:51

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enormt.
>
> Tips til hvordan jeg får farten/trækket ned modtages gerne.

---

Hunde er meget forskellige, jeg har set et par stykker der hvis ikke de fik
lov til at gå ret stærkt på sporet, så gad de bare ikke !

Jeg mener godt du må holde igen i sporlinen, så det er dig der bestemmer
hastigheden, det er det eneste tidspunkt hunden må trække. Men du skal holde
ikke noget med ryk i linen.

Hvis genstande og knæk findes, så er hastigheden langt nok nede, vil jeg
mene.

På hvilket underlag går du spor ?? du kunne måske finde på noget med mere
udfordring i.

Genstande. i starten vil jeg holde en meget kort pause ved fundet gendstand
og så et øjebliks leg med genstanden, så bliver det sjovt at finde
genstande.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 08-09-03 22:32

Hej Søren,

slh@DELETEcity.dk (Søren Lausten-Hansen) wrote in message news:<3f5ebafb.3509259@news.webpartner.dk>...

> Holly sprinter afsted så jeg må løbe efter når hun går spor. Hvordan
> får jeg farten ned? Jeg går ud fra at det er en dårlig ide at holde
> igen i linen - træk avler modtræk.

Måske sporet er for nemt for hende? Hvad bruger du som belønning og
afslutning? Fart på sporet kan også forekomme hvis hunden drøner hen
mod slutningen, som måske er det bedste ved hele sporet?
Hvor lange spor går du?

> [...]
> har ikke fanget det endnu, og vi er ikke startet på knæk endnu. Inden
> pausen var vi heller ikke særlig langt da jeg mest kæmpede med diverse

Der er jo mange forskellige måder at indlære spor på.. Ved den yngste
af mine hunde, har jeg helt fra start lavet knæk på sporet. Hvorfor
skal man vente?

Mvh

Mette

Fra : Claus

Dato : 09-09-03 06:15

Når man ønsker hjælp til sit spor, ville det være ønskeligt hvis man oplyste
hvad program man træner. Ligeledes vil dem der giver råd oxo oplyse hvad
program de træner.
Hvad er virker som en god metode i det ene program, kan let føre til et
problem i et andet.

Claus

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 16:12

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message news:<3f5d6061$0$97208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> program de træner.
> Hvad er virker som en god metode i det ene program, kan let føre til et

Hej....

For nu at der ikke skal ske nogle forviklinge mht mit svar og metode -
så træner jeg Schæfer til BHP,IPO, SPH prøver i schæferhundeklub
regi!!!
Min hund påviser!

mvh
Lou

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 06:55

Hej...

Søren Jensen her på NG, er selv en go spormand - han har også en
hjemmeside som ses linket på opfølgning til tråden "sporhund"

mvh
Lou

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 06:52

> Hej Søren

> Holly sprinter afsted så jeg må løbe efter når hun går spor. Hvordan
> får jeg farten ned?

Prøv med at starte med nogle REGTIG lækre godbidder med kort afstand
1-2 skridt - helt fra starten...varrier herefter afstanden mellem
godbidderne 1-2 skridt og 10 skridt, så hunden ikke ved hvilken
afstand de lægger imellem.

Men er du sikker på at hun går for stærkt? hvordan er søget?

> [...]
> har ikke fanget det endnu, og vi er ikke startet på knæk endnu. Inden
> pausen var vi heller ikke særlig langt da jeg mest kæmpede med diverse

Jeg mener godt at du ka træne knæk, hvis hunden har fattet at gå lige
ud!
indøv knæk m godbidder rundt i et blødt knæk og gør knækkeene mere
vinkelret m tiden...

MHT genstande hvordan øver du det?
Jeg selv træner med dopoter v genstandende v indlæring. dvs tag en
lille bøtte m låg, og læg din genstand oven på, vær sikker på at
hunden ser genstanden og få den til at lægge sig ( hvis det er denne
påvisning du bruger) det tager ikke mere end et par gange før end den
ved at den skal lægge sig for at få indholdet af bøtten som belønning
( husk det SKAL være lækkert - jeg bruger en mix af tun og
dåsehundemad nogle gange m lidt æg -regtig snask) snart kan du så have
bøtten i lommen og give hunden det v påvisning af genstanden - dette
bliver du ved med undtagen til konkurrance følgelig! - det er kun
denne gang du snyder hunden!

> Problemet har været der altid, det er en hund som vil frem!
> Tidligere holdt jeg igen, med det resultat at trækket i linen var
> enormt.

Du kan også starte nu m knækkene og lan en del af dem så hunden skal
koncentrere sig på sporet - det kunne være at det er for nemt for
den...og den ved at sporet kun går lige ud!

Jeg er sikker på at du kan få farten ned med disse råd - men husk at
godbidderne SKAL være noget hunden bare VIL have...Rejer, tun, pølser
eller hvad den nu tænder på.

mvh
Lou

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 09-09-03 09:24

> [...]
> enormt.
>
> Tips til hvordan jeg får farten/trækket ned modtages gerne.

Jeg svarer ikke direkte på dine spørgsmål, men vil komme med et par råd.

Glem ALT om genstande når dit søg ikke er i orden.

Glem ALT om genstande, hvis din hund ikke kan apportere.

Glem ALT om knæk, hvis din hund ikke kan gå 3-500 skridt ligeud i stille
vejr eller medvind.
Sidevind og modvind trænes først når søget er i orden i medvind.

Gå ikke fremmedspor før søget er i orden.

Sporline behøver ikke være mere end 2 mtr. før end søget er selvstændigt og
i orden.

Lad være at bruge sporsele hvis din hund kører vildt op i drift på den, den
bliver stresset. Brug i stedet alm. halsbånd eller Böttcher-sele.

Skift ikke areal konstant, men brug de samme 3-4 stykker evt. med forskellig
bund.

Det var det som du IKKE skal gøre og nu følger et par forslag, som nok kan
bruges:

Det er rart med en hund, som ikke løber af sted og det bør være målet. Jeg
har dog set mange(specielt labrador), som kan holde et vanvittigt tempo uden
at "blæse af". Du skal derfor vurdere, hvad der er din hunds tempo.

Start med at lægge små pølsestykker(1/4 skiver, 5 mm. tykke) i hvert enste
fodspor og forlang at hunden tager dem ALLE. Kravl evt. ved siden af hunden
og anvis hvert stykke med hånden. Når den har forstået meningen skal din
hånd fjernes fra sporet. Det kan tage lidt tid, for hunden kan muligvis tro
at pølserne kommer fra din hånd og vil løfte hovedet. Du skal blot anvise
sporet igen og den finder hurtigt ud af sammenhængen. For enden af sporet
lægger du en god håndfuld.
Ovenstående kræver at hunden ikke har spist i 24-36 timer og er luftet før
du går igang.

I starten kan du gå spor 2-3 gange om ugen og husk at det er bedre at lægge
2-3 spor af 30 skridt pr. gang end 1 på 100 skridt.
Dette er sikkert kun nødvendigt et par uger og giver dig mulighed for at
stoppe efter 1. eller 2. spor og droppe det sidste, hvis det ikke går for
godt.
Sporene må kun lægges i stille vejr/medvind og helst hvor der er lav
bevoksning og en del fært. Sporet skal ligge i 20-30 minutter.
I starten går hunden måske ikke rigtigt spor, men kun efter pølser. Du skal
ikke øge afstanden mellem pølserne før den har det ønskede tempo. Hvis
tempoet stiger når der bliver større afstand må du på knæ igen og vise den
de tomme fodspor.

Øg længden på sporet og linen(som føres under bugen) i takt med, at hunden
bliver mere sikker. Træn kun på steder, som hunden er tryg ved. Fremmede
arealer skal du ikke benytte før den er sikker på hjemmebane.

Hvis din hund kan gå spor er det ligegyligt om du træner det ene eller andet
program og du vil erfare at hunden er ligeglad med om linen er 2 eller 20
mtr. når den har lært at søge selvstændigt.
Når sporets længde øges meget kan du evt. lave en afslutning midt på sporet
så der er mulighed for at stoppe med succes, hvis hunden ikke går godt på
dagen.

Går noget galt skal du ikke være bange for at gå et skridt tilbage i
indlæringen.

Jeg bruger altid pølser på træningsspor. Det vil være varierende afstand
imellem dem, der skal være belønning undervejs.

Hvis din hund ikke gider pølserne må du finde noget andet spiseligt at
bruge. Vil den ikke spise kan du røre leverpostej op i vand og fylde det i
en engangssprøjte og dryppe det i fodsporene. Det er nemmere en at slæbe en
bøf i en snor, men kræver stadig en stor belønning for enden af sporet.

Og husk du skal være stædig, insisterende og helt cool når du indøver spor.
Dit mål skal være et dybt og koncentreret søg i et adstadigt tempo. Du
nævner ikke race/blanding og skal være klar over at ikke alle racer søger
dybt. Nogle jagthunde går fint spor med næsen en ½ meter over jorden.

Det er nok overflødigt at nævne det, men du skal selvfølgelig rose meget når
hunden gør det rigtige og irettesætte(ikke straffe), når den gør noget
uønsket.

Ovenstående er ikke fyldestgørende, men sikkert nok til at du kan komme
igang - igen.

Med venlig hilsen

Bjarne

info@riesenschnauzerSLET.dk
www.riesenschnauzer.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 09-09-03 20:20

Tak til alle for de gode og konstruktive svar.

Hunden er en 2 år gammel schæfer og vi træner til en kåring i PH.
Sporet er ca. 100 m (måske 200 skridt) og ½ time gammelt, i halvkort
græs. Selen er Kenjans med filtpolstring rundt om bringen. Genstande
ønsker jeg påvist ved afdækning.

Jeg kan se at jeg til nu har været på rette vej idet jeg er startet
med godbidder (pølseskiver) i hvert fodspor og efterhånden har
introduceret strækninger hvor der ikke lægges godbidder. I disse
strækninger har hastigheden også været rimelig lav (jeg behøvede ikke
løbe).

Sidste gang vi gik et spor (i går) var strækningerne uden godbidder
(nu frolic, som også motiverer godt nok) oppe på ca. 50 skridt, men
efter første strækning uden godbidder var farten så høj at hun blæste
forbi alle følgende godbidder. Det var i øvrigt et sted vi ikke har
gået før, men samme type bund. Hun mistede ikke sporet på noget
tidspunkt. Jeg henvendte mig straks i nyhedsgruppen for ikke at
gentage en forkert træning næste gang. Normalt søger hun dybt, men jeg
tror hun havde næsen temmelig højt den dag, og det er i øvrigt også
første gang vi har gået spor i blæsevejr.

Jeg har kun lagt genstande to gange og takker Lou for tippet til en
metode som ser rigtig god ud.

Jeg vil konkludere at jeg nok er gået for hurtigt frem, jeg vil gå
tilbage til godbidder hele vejen som beskrevet af Bjarne og gå
langsommere frem, og kun i takt med at hun fortsat er nede i fart. Jeg
vil også konkludere at blæsevejret måske har gjort at færten har været
oppe i luften i stedet for nede ved jorden, så det har gjort det
lettere at følge færten i hurtigt trav.

Jeg vil tro at sporet er for nemt - forleden var jeg forindret i at gå
et spor jeg havde lagt en aften. Da jeg havde hunden med næste morgen
for at hente sporstokke og genstande fandt hun selv frem til sporet og
gik sporet hvor hun kun tabte det en gang, så det er ikke lugtesansen
som fejler noget.
Jeg forestiller mig at jeg lægger sporet når jeg kommer forbi på vej
hjem for arbejde, og så gå ud og gå sporet efter middagsmaden. Desuden
vil jeg også undgå blæsevejr før hun er blevet mere fast i et langsomt
søg.

Hun ved godt at også en Böttcher-selen betyder 'gå spor', så jeg tror
jeg holder mig til halsbåndet i starten, for det er rigtigt at hun
kører vildt op når hun ved vi skal gå spor.

Da det ikke er motivationen som fejler noget plejer jeg at holde
belønningen på et minimum, og i hvert fald ikke noget med at lege,
bare en lille bunke godbidder + masser af ros.

Nok engang tak for tippene, det har givet mig masser at arbejde med.

Mvh
Søren

Fra : Rikke & Kim Arp

Dato : 10-09-03 15:40

> [...]
> enormt.
>
> Tips til hvordan jeg får farten/trækket ned modtages gerne.

Hej Søren
hvor gammel er din hund hvis det er en ung hund er det da meget normalt at
den trækker det ser jeg som et udtryk for arbejdsglæde og spordrift. Når den
bliver lidt ældre og sværhedsgraden stiger skal tempoet nok falde.

Her er lige et par råd som min kone og jeg har haft succes med.
1. lav mange knæk således den skal koncentrere sig meget.
2. Mange genstande det sætter også farten ned, men jeg er modstander af at
lege med genstanden og bruge det som belønning jeg tror det kan gi uro ved
genstand senere hen og jeg har forstået du er SPH mand så det er nok ikke
det du ønsker, brug i stedet godbidder eller bold.
3. sidste råd er kun til en voksen gennemarbejdet hund. Sæt pighalsbånd på,
og sæt sporlinen deri. Brug ikke denne til at "hugge" i hunden, men bare
hold tempoet nede med den. Dette har jeg gjort med min gamle tæve med stor
succes hun har ikke forbundet det med ubehag men fandt ud af at lavere
tempo giver mere mad (masser af mad på sporet evt. kogte pastaskruer de
lugter ikke stærkt) og dermed mere succes for hende.

MVH Kim