Hitchcock
Fra : Mikkel Winther Jense~

Dato : 08-04-01 02:36

Hej!

Jeg skal skrive 1-g opgave om Hitchcock og tænkte i den anledning på om
nogen kan anbefale nogen gode websider, bøger, artikler om ham og hans film.

På forhånd tak

Mikkel Winther Jensen

Fra : William Zichousen

Dato : 08-04-01 13:03

Du skal bruge google, men du skal lige vælge et par detaljer du vil
koncentrere dig om at søge efter:

klipning, lys, effekter, teamer osv for at få en god søgning. Du skal kun
lede på engelsk.

Ellers prøv www.britannica.com

Husk det nytter ikke noget bare at kopiere et leksikon. Kunsten ligger i at
finde et vinkel at undersøge. Ikke at skrive af.

"Mikkel Winther Jensen" <mikkel_winther_jensen@teliamail.dk> wrote in
message news:ccPz6.1532$mj.81477@news101.telia.com...

Fra : Jesper Vestergaard

Dato : 08-04-01 13:42

> Jeg skal skrive 1-g opgave om Hitchcock og tænkte i den anledning på om
> nogen kan anbefale nogen gode websider, bøger, artikler om ham og hans
film.

En af Danmarks bedste filmskribenter, Christian Braad Thomsen udgav i 1990
bogen: "Hitchcock - hans liv og hans film". Har ikke selv læst den, men hans
bøger er ofte fyldt med gode ting: Fra anektdoter til analyser og et
utroligt stort overblik (måske lige når der går for meget Freud og
Fassbinder i den). Måske kan du bruge den.

hilsen Jesper
www.CinemaZone.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-04-01 12:03

Jesper Vestergaard <vega@cinemazone.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9apm80$2d08$2@news.cybercity.dk...

> [...]
> utroligt stort overblik (måske lige når der går for meget Freud og
> Fassbinder i den). Måske kan du bruge den.

Den er udmærket, sålænge man holder sig langt væk fra Braad Thomsens
fortolkninger. SVJH får han f.eks. Vertigo til at udspille sig i heltens
hoved, i sekundet før han styrter ned fra den tagrende, han holder fast i i
filmens åbningsscene. Det er da en glimrende idé. Der er bare ikke rigtigt
noget som helst, der underbygger det i filmen. Men baggrundsstoffet er ok.

Den ultimative bog har allerede været nævnt: Truffauts Hitchcock om
Hitchcock. Kan lånes på biblioteket.

Derudover findes der et utal af mere og mindre gode værker om instruktøren.
Jeg har selv bl.a. den udmærkede, men noget akademiske Hitchcock - Suspense,
Humour and Tone af Susan Smith. Jeg vil nok anbefale dig at ringe til
Filmmuseets Bibliotek. De kan sikkert foreslå de mest relevante bøger.
Senest har jeg lånt en glimrende bog om tilblivelsen af Psycho derinde (som
jeg desværre ikke husker forfatteren på).

Links burde du kunne finde, hvis du slår ham op på http://www.imdb.com

MVH
Jens

Fra : Søren Olsen

Dato : 08-04-01 19:17

> Hvis du har tid, så find Truffaut's (interview)bog om ham på bibioteket. Det
> er en klassiker!

Soren Olsen