Erfaringer med charter-både?
Fra : Bent & Jeanne

Dato : 08-09-03 16:28

Har nogen i gruppen erfaringer med

- brugte charter-både?

- Yacht-management, altså hvor du investerer i en båd der chartres ud i
5-6 år, hvorefter du overtager båden?

Bent

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 08-09-03 19:52

Jeg er også interesseret i at høre om erfaringer med at investere i
charterbåde. Jeg har undersøgt en del på nettet og har bl.a. fundet
nedenstående link med gode tips.
Jeg tror ikke det er så god en forretning som det har været. I hvertfald
nævnes det flere steder på nettet at man skulle få ca. 50% af bådens pris
tilbage i *garanteret* lejeindtægt hos de store firmaer (Moorings, sunsail,
etc) over 5 år - samtidig med at de holder båden i tip-top stand - men i det
materiale jeg har fået fra Moorings er det nu kun ca 40%

http://www.yachtworld-sailonline.com/html/before_buying_your_charter_boa.html

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-09-03 17:19

Jeg kendte en (kollega/kunde) der havde en ca 36 fods Møn motorsejler i det
sydfynske for ca 5-10 år siden. Ren investering, så han kunne have båden til
han blev gammel nok til pension. Det var ved at slå ham ihjeld økonomisk.
Jeg har i hvertfald en gang overværet at han fik en telefonopkald om, at
fejlen på motoren kun kunne klares med en hovedrep til ca 30.000 kroner. Den
slags overraskelser dumpede ned i han turban 1-2 gange om året. Sejlene
holdt ca 2 sæsoner fordi de blev mishandlet og lejerene forventer at der er
odentlige sejl. Redningsflåder skal til service hvert andet år til ca 5.000
kroner os så fremdeles.

Efter 4-5 år kom han ud af det med et gigantisk tab.

Lejerne er jo ligeglade; det behandler båden som om det *ikke* var deres
egen. Værfterne tog røven på ham (tror jeg), da han jo ikke kunne køre til
sydfyn hver eneste gang båden fejlede noget. - og agenten, som skulle
varetage hans interesser, blev bare federe og federe ....

Jeg var en gang ud for at se på en maxi100 der havde været udlejet til
charter i ca 10 år. Den var fuldstændigt ødelagt indvendigt og udvendigt.
Jeg vil tro det ville koste ca 100.000 at få den i normal "brugtbådsstand"
igen.

Bjarke