Rossund
Fra : Peter Buch

Dato : 08-09-03 15:36

I Anst herreds tingbøger 1660-61 finder jeg:

"Christen Christensen i Gamst stævner forskellige til skifte i Rossund efter
sin sl. hustru Gertrud Hansdatter."

Hvor ligger Rossund ? Jeg finder det ikke på Krabsens stednavndatabase.

Mvh

Peter Buch
p.buch@mail.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-09-03 17:38

Mon, 8 Sep 2003 16:35:56 +0200, skrev Peter Buch:

> [...]
>sin sl. hustru Gertrud Hansdatter."
>
>Hvor ligger Rossund ? Jeg finder det ikke på Krabsens stednavndatabase.

Prøv at spørge Johs. Lind. Han arbejder med den samme tingbog, som er
transkriberet her: http://www.geltzer.dk/tingbog/anst60.php

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Peter Buch

Dato : 09-09-03 11:37

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> Mon, 8 Sep 2003 16:35:56 +0200, skrev Peter Buch:

> Prøv at spørge Johs. Lind. Han arbejder med den samme tingbog, som er
> transkriberet her: http://www.geltzer.dk/tingbog/anst60.php

Hej Kurt.

Det har jeg så gjort. Og det er i øvrigt netop fra hans glimrende arbejder,
at jeg har stedbetegnelsen Rossund. Johs. Lind fortæller, at det nok er en
fejl. At det er hvad han har kunnet tyde det til. Men hvad kunne ligne ?
Jeg forestiller mig, at det nok ikke ligger særlig langt fra Gamst. Forslag
?

Mvh

Peter Buch

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-09-03 13:03

Tue, 9 Sep 2003 12:37:07 +0200, skrev Peter Buch:

> [...]

>Jeg forestiller mig, at det nok ikke ligger særlig langt fra Gamst. Forslag

Jeg er ikke stedkendt, så jeg kigger lige på mit 4 cm kort........

Rodsminde, en gård 1 km vest for Gamst
Rolykke, en gård 1 km øst for Store Andst
Roved med Rovedgård, 3 km syd for Gamst

Med lidt god uvilje kan man godt forstille sig at et næsten ulæseligt
"Rodsminde" kunne tolkes som "Rossund"?

Ikke at der er nogen garanti for at navnet absolut begynder med "Ro",
men der er ingenting i området der kan tænkes at ende på "sund", synes
jeg.