Kondititions-/træningsprogrammer
Fra : Iben Marianne Krarup~

Dato : 08-09-03 16:04

Hej NG!

Er der nogle af jer kloge hoveder derude v. skærmen, som har et godt
træningsprogram til hvordan man får sin hund op i kondition til f.eks. brug
v. træning/konkurrence i agility, rundering, spor, UHP eller lign. ?

Det er forholdsvist nemt at finde noget omkring metoder til opbygning af
hestes kondition, men jeg har svært ved at finde noget ditto omkring
opbygning af hundes kondition. Så hvis I har kendskab til websites, bøger,
artikler m.m., så vil jeg være meget interesseret i at "få fat" i det
materiale.

Håber på mange gode henvisninger,

Med venlig hilsen

Iben
Kennel Born To Work, Australske Kelpier i Danmark
www.kelpie.dk

Fra : Lou

Dato : 08-09-03 18:08

> Er der nogle af jer kloge hoveder derude v. skærmen, som har et godt
> træningsprogram til hvordan man får sin hund op i kondition til f.eks. brug
> v. træning/konkurrence i agility, rundering, spor, UHP eller lign. ?

Hej...

Svømning giver god motion og bruges meget af udstillingsfolk m
schæfere, de løber jo meget.
Svømning giver ingen belastnings skader og giver REGTIG meget.

Hvis du har schæfer er træktræning i skoven også et godt bud på
muskler og kondi - få nogle udstillingsfolk til at hjælpe, de render
rundt i skoven hele tiden især op til HAS!

mht. spor er kondi ikke nok, den skal have sporkondition, dvs trænes
op til at gå langt, m dybt søg uden at miste konsentrationen. træn
nogle lange spor !!! kommer du til at gå forlangt så stop v næste
genstand og skamros din hund og giv den fri!!!gå så kortere næste gang
.. prøv ikke at gå SÅ langt! men heller ikke for kort - Det er svært

Cykling er også godt men du skal passe på belastningsskader...som du
ved er de 20 km en del af UHP - der er delte meninger om hvorvidt man
skal træne poterne op til at løbe på de 20 km, nogle tager bare turen
og giver hunden fri et par dage derefter og andre træner hunden op -
pas på at du ikke over træner, så hunden er belastet i poterne før
prøven...
Jeg skal op til UHP til foråret og vil cykle et par mrd i forvejen ca
2 km hver/hver anden dag for at få noget hård hud på poterne...

Jeg talte m dyrlægen om et program til træningen for at gøre det så
godt som muligt netop for min hund. mht belastning af hjerte og lunger

Jeg kender ikke nogle bøger om emnet, men håber at du kan bruge mit
svar alligevel.

Hvilken hund har du?

mvh

Lou

Fra : Iben Marianne Krarup~

Dato : 10-09-03 17:57

<snip en hel masse gode skønne råd>
> Jeg kender ikke nogle bøger om emnet, men håber at du kan bruge mit
> svar alligevel.
>
> Hvilken hund har du?
>
> mvh
>
> Lou

Hej Lou,

Klart jeg kan bruge dit svar - det er med til at får nogle gode ideer til at
få mine hunde i kondition.

Jeg har 3 (sammen med kæresten) Australske Kelpier, som bruges bla. til
lydighed, hyrdning, udstilling, agility, rundering, spor og vi skal måske i
gang med rapportering på et tidspunkt (det lyder ihvertfald spændende, når
man har et par hunde, der er MEGET glade for at løbe og rundere).

De kan ses på www.kelpie.dk

Den jeg i første omgang skal have om i kondi er min sorte hanhund - Django -
da jeg skal til at træne mere agility med ham, og jeg kunne godt tænke mig
at få ham op i kondition.

MVH

Iben

Fra : Rikke Andersen

Dato : 11-09-03 08:07

"Iben Marianne Krarup Pedersen" <kelpie@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
brug
> v. træning/konkurrence i agility, rundering, spor, UHP eller lign. ?

Jeg har engang lavet et lille hæfte til mine agilitykursister om kondition
og opvarmning. Det vil jeg da gerne sende til dig hvis du er interesseret

Hilsen

Rikke Andersen

Fra : Ann K

Dato : 11-09-03 14:33

Hej Rikke

>Jeg har engang lavet et lille hæfte til mine agilitykursister om
kondition
og opvarmning. Det vil jeg da gerne sende til dig hvis du er
interesseret

<> Selv om jeg ikke er Iben, er jeg også meget interesseret
især i delen om opvarmning

Mvh Ann

Fra : Iben Marianne Krarup~

Dato : 11-09-03 21:05

Hej Rikke,

Det må du MEGET gerne !

Det vil jeg glæde mig til at læse - jeg suger al "næring" til mig og vil
omsætte det til noget jeg kan bruge til mine forskellige hunde.

MVH

Iben
www.kelpie.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-09-03 21:38

On Thu, 11 Sep 2003 22:04:45 +0200, "Iben Marianne Krarup Pedersen"
<kelpie@tdcadsl.dk> wrotd:

>Hej Rikke,
>
>Det må du MEGET gerne !
>
>Det vil jeg glæde mig til at læse - jeg suger al "næring" til mig og vil
>omsætte det til noget jeg kan bruge til mine forskellige hunde.

øv kan det ikke skrives ned her i ng så vi andre også kan læse det ?

If you talk with the animals they will talk with you and you will know each other.
If you do not talk to them you will not know them, and what you do not know you will fear.
What one fears, one destroys

CHIEF DAN GEORGE

Fra : Rikke Andersen

Dato : 12-09-03 08:36

Hejsa

Jamen det er da vældig smirende at så mange gerne vil læse hvad jeg har
lavet.

Det er et lille hæfte jeg har skrevet til mine agilitykursister fordi de
ikke alle sammen var lige gode til at få opvarmet. Så kan jeg nu ind i
mellem tordne til dem om nødvendigheden af at de få varmet op i stedet for
at stå og snakke i et hjørne.

Jeg har lagt hæftet ud på min hjemmeside, så kan alle interesserede læse det
der.

www.bobbe.dk

På forsiden er der en lille hund med teksten agility. Det er link til den
side jeg bruger til forskellige information til mine kursister

Mange hilsner

Rikke