Chataract
Fra : Battlefield´s

Dato : 08-09-03 12:33

Hej
Er der nogle der ved noget om Chataract?
En af vores venners labrador har netop fået konstateret chataract på begge
øjne. Jeg har anbefalet ham at kontakte opdrætteren, fordi jeg regner med at
alle sådanne oplysninger er vigtige for en opdrætter. Noget andet er om
ejeren mon kan kræve en del af købesummen tilbage? Hunden er en godt 2 årig
tæve. Hundeejeren har købt en hanhvalp af et senere kuld med samme forældre,
hvor stor er chancen for at denne hvalp også får Chataract?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Kurt Becher

Dato : 08-09-03 18:18

Battlefield´s wrote:
> [...]
> Hunden er en godt 2 årig tæve. Hundeejeren har købt en hanhvalp af et
> senere kuld med samme forældre, hvor stor er chancen for at denne

Hejsa

Kedelig historie. Jeg får helt ondt i maven, ved at tænke på at mine vovser
pludselig skulle komme til at fejle noget!!!!!!!

Jeg sidder lige med Birgitta Wikströms bog "Hundens sygdomme" og her kommer
lige et lille sammendrag:

Katarakt (så'en staves det altså i hendes bog) er uklarheder i linsen.

Der findes primær, evt. arvelig, katarakt og sekundær katarakt, stammende
fra andre arvelige øjensygdomme, almen sygdom, næringsmangel, skader eller
giftpåvirkninger.

Så er der en del betegnelser alt efter hvor i linsen katarakten er
lokaliseret.

"Den primære katarakt kan siges at skyldes forstyrrelser inde i linsen, som
man ikke kan finde ydre årsager til. Den kan inddeles efter det tidspunkt i
hundens liv, hvor de er opstået:
Kongenital katarakt er medfødt og er således dannet i fosterstadiet. Denne
kataraktform kan være arvelig, men i de fleste tilfælde kan man have
mistanke til, at kongenitale katarakter skyldes indvirkninger fra moderen i
drægtighedsperioden, f.eks. infektioner, indtagelse af uegnet foder,
organskader eller forgiftninger hos moderen. Kongenitale katarakter er
sporadisk påvist hos hvalpekuld af racerne golden og labrador retriever og
hos cockerspaniel."

Så vidt jeg lige kan læse mig til, drejer det sig ikke om sekundær karakt,
da det oftest først kan påvises hos hunde, der er ældre end 3-4 år.

Arvelige øjensygdomme er en alvorlig sag og opdrætteren bør kontaktes så de
andre hvalpe fra kuldet kan undersøges. Jeg kunne ikke finde noget om
genetikken bag katarakt, men alle de andre alvorlige øjensygdomme (RD, PRA
etc.) skyldes recessive gener, så mon ikke også det gælder for denne sygdom.

Hvad sandsynligheden er for at den nye hvalp udvikler samme sygdom er og
bliver et gæt, men der bør nok ikke avles mere på den linie, med mindre der
er en åbenlys grund til sygdommen ud over genetikken!

Jeg vil mene, at hvis hunden bliver helt blind og skal aflives, så er
opdrætteren erstatningspligtig, uden dog at være ekspert i købskontrakter.

Hvis du kan få yderligere oplysninger om den type karakt, hunden har, kan
det være jeg kan finde noget mere specifikt. Vi svømmer næsten i bøger fra
dyrlægestudiet herhjemme

MVH

Fra : Mari

Dato : 08-09-03 18:22

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle der ved noget om Chataract?

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=624/sprog=1/grp=3/menu=13/

Og hvis du staver det CATARACT, så vil du få flere hits
http://makeashorterlink.com/?E2BA415D5

http://www.retrieverne.dk/cataract.htm

/Mari

Fra : Northern AmStaffs

Dato : 08-09-03 19:23

Hej Vibeke,

nedenfor et link til det førende dyrehospital i DK omkring øjenlidelser hos hunde:

http://www.oejendyrlaegen.dk/

Her kan du læse om sygdommen.

Mvh Thomas

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 08-09-03 20:58
Fra : Battlefield´s

Dato : 09-09-03 11:59

"Carina Enevoldsen" <hybrid@aussies.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.oejendyrlaegen.dk/
>
> http://www.eyevet.ca/
>
> et par links til øjenlæger.

Hej alle
Tusind tak for linkene!
Desværre havde jeg problemer med at sende mails i går, derfor dette lidt
sene svar!
Hilsen Vibeke

---