Ekspert hjælp ønskes vedr. min lej
Fra : Nicolas Campaniol

Dato : 08-09-03 11:57

Ved nogen hvilket software jeg skal bruge for at kunne holde mig
orienteret om en lejers site besøg på nettet, hvis han bruger min
opkobling via et netværk i hjemmet (hub, switch, etc). Jeg gider
nemlig ikke noget lusk fra andre i mit navn!

Jeg har prøvet at undersøge lidt, men har kun fået en masse indviklede
og upræcise ting at vide. Jeg ved intet om proxy servere eller linksys
routere.

Gid nogen vil hjælpe! På forhånd tak!

NC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-03 12:33

Nicolas Campaniol skrev:

> [...]
>opkobling via et netværk i hjemmet (hub, switch, etc). Jeg gider
>nemlig ikke noget lusk fra andre i mit navn!

Vil det ikke være nemmere hvis du køber dig til et fast IP-nummer
som du sætter op mens du lejer ud, og så ændrer til et nyt når du
(eller en anden lejer) skal benytte computeren? Så skal du bare
have en liste over lejer(e) og tilhørende IP for at vide hvem der
har lavet hvad. Og hvis du ingen klager modtager, får du ikke
brug for listen.

--
Bertel

Fra : JL

Dato : 08-09-03 13:17

> [...]
> opkobling via et netværk i hjemmet (hub, switch, etc). Jeg gider
> nemlig ikke noget lusk fra andre i mit navn!
Med mindre din lejer skriftligt går med til at du overvåger hans nettrafik,
vil det sandsynligvis være dybt ulovligt at foretage en sådan monitorering.
- JL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-03 13:20

JL skrev:

>Med mindre din lejer skriftligt går med til at du overvåger hans nettrafik,
>vil det sandsynligvis være dybt ulovligt at foretage en sådan monitorering.

Han behøver ikke gå med til. Man kan bare sætte det som en
betingelse for lejemålet.

Men jeg tror ikke at det er ulovligt. Nettrafikken er i forvejen
'overvåget' på samme måde af udbyderen. Han kan til enhver tid se
hvilken IP der har lavet hvad ved at kikke i logfiler. Som
udlejer bl.a. af computer med netadgang står man lidt i samme
rolle.

--
Bertel

Fra : ///JJ

Dato : 09-09-03 11:18

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Han behøver ikke gå med til. Man kan bare sætte det som en
> betingelse for lejemålet.
>
> Men jeg tror ikke at det er ulovligt.

Det er det - iflg. Persondataloven.

> Nettrafikken er i forvejen
> 'overvåget' på samme måde af udbyderen. Han kan til enhver tid se

*kan*, men må det ikke, medmindre der ligger en kendelse eller beviser for
noget ulovligt.

mvh
///JJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-03 13:56

///JJ skrev:

>Det er det - iflg. Persondataloven.

Det er nu ingen simpel sag at afgøre. Jeg plukker lige stumper
fra forskellige paragraffer:

§ 3.   I denne lov forstås ved:

1)   Personoplysninger:
   Enhver form for information om en identificeret eller
   identificerbar fysisk person (den registrerede).

§ 4.   Loven gælder for behandling af oplysninger, som udføres
   for en dataansvarlig, der er etableret i Danmark, hvis
   aktiviteterne finder sted inden for Det Europæiske
   Fællesskabs område.

§ 5.   Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god
   databehandlingsskik.

Stk. 2.   Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt
   angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke
   være uforenelig med disse formål. Senere behandling af
   oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller
   videnskabeligt øjemed, anses ikke for uforenelig med de
   formål, hvortil oplysningerne er indsamlet.

§ 6.   Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1)   den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke
   hertil,

7)   behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige
   eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives,
   kan forfølge en berettiget interesse og hensynet til den
   registrerede ikke overstiger denne interesse.

Jeg kan ikke se at det skulle være indlysende forbudt.

--
Bertel

Fra : A@L

Dato : 09-09-03 22:59

> Jeg kan ikke se at det skulle være indlysende forbudt.

Det er tilgængælde ulovligt ifølge grundloven, da det er en kærnkelse af
privat lives fred.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-09-03 23:31

On Tue, 9 Sep 2003 23:59:17 +0200, "A@L" <maniac_kc@uscx.net>
wrote:

> Det er tilgængælde ulovligt ifølge grundloven, da det er en kærnkelse af
> privat lives fred.

Alle de der (uunderbyggede) formodninger og overvejelser om det
mere eller mindre lovlige i dette eller hint, kan I ikke holde
dem ude af dk.edb.netvaerk? Det er en teknik-gruppe, ikke en
jura(sludre)-gruppe.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sune

Dato : 08-09-03 13:42

On 8 Sep 2003 03:56:38 -0700, nicolas_campaniol@hotmail.com (Nicolas Campaniol) wrote:

> [...]
>opkobling via et netværk i hjemmet (hub, switch, etc). Jeg gider
>nemlig ikke noget lusk fra andre i mit navn!

Men du vil godt luske i dit eget navn?
-> 'spionere' på din lejer?

Mvh
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-03 15:02

Sune skrev:

>Men du vil godt luske i dit eget navn?
>-> 'spionere' på din lejer?

Hvis der bliver foretaget noget ulovligt fra hans egen computer,
så vil det være rart at kunne føre det tilbage til den der har
gjort det så han ikke selv skal stå med problemet.

Samme 'lusk' foretager enhver udbyder. Det kaldes "logfiler".

Man overvåger dog ikke logfiler. Det er der ingen grund til. Man
tager dem frem hvis politiet henvender sig.

--
Bertel

Fra : Morten Guldager

Dato : 08-09-03 15:37

Mon, 08 Sep 2003 at 14:02 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> [...]
> gjort det så han ikke selv skal stå med problemet.
>
> Samme 'lusk' foretager enhver udbyder. Det kaldes "logfiler".

Men det er vist ikke 100% reguleret hvad der skal logges. Eller
hvor længe det skal gemmes.

Mig bekendt er der f.eks. ingen ISP'ere der gemmer detaljeret info
om p2p trafik. Ved faktisk slet ikke om det er teoretisk muligt.

/Morten Som her skriver på egne vejne.

Fra : Jan Bachman

Dato : 08-09-03 15:02

> [...]
>opkobling via et netværk i hjemmet (hub, switch, etc). Jeg gider
>nemlig ikke noget lusk fra andre i mit navn!

Jeg ville vende det rundt og få en underskrift fra din lejer om at
han/hun ikke vil misbruge forbindelsen til fildeling, spam, porno etc.

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-03 18:43

(Nicolas Campaniol) wrote:

> Ved nogen hvilket software jeg skal bruge for at kunne holde mig
> orienteret om en lejers site besøg på nettet, hvis han bruger min
> opkobling via et netværk i hjemmet (hub, switch, etc).

Du kan se på en proxy, der kan lave logs ud fra trafikken, og så
bruge et statistik-program, der kan vise, hvad det er brugt til.

Men check lige først, om du overhovedet må dele din forbindelse
med en lejer. En meget almindelig betingelse er, at den ikke må
deles udenfor husstanden.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : A@L

Dato : 09-09-03 23:01

Ville det ikke være meget nemmer at sætte et filter på.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 11-09-03 00:46

"Nicolas Campaniol" <nicolas_campaniol@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at undersøge lidt, men har kun fået en masse indviklede
> og upræcise ting at vide. Jeg ved intet om proxy servere eller linksys

Da manden har sin egen PC, så få en ekstra IP til ham, det koster 10 kr. /
mdr. og så er det jo ikke længere i "dit navn".

Og hvis endelig der bliver begået nogen ulovligheder fra hans computer, så
er det ikke nok at man har sporet trafikken til en IP-adresse i dit navn,
man har brug for selve computeren som bevis, og der er jo ikke nogen tvivl
om hvis det er.

Lad nu være med at gøre dette for avanceret, og du skulle jo nødig anklages
for at snuse rundt i hans fodspor, det er ikke pænt.

Rune