Opskrifter på hjemmelavet kattemad?
Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 08-09-03 11:27

Jeg forstår det ikke....

Der snakkes om hjemmelavet kattemad, mange har en holdning, nogen
henviser til engelske sider...er der da ikke nogen, der ligger inde med
opskrifter på DANSK?

Eller bare har lyst til at fortælle hvad/hvordan de gør og med hvad?

Jeg kan godt koge en kylling eller fisk, men der skal da vel noget
andet/mere i...hvad?

Med venlig hilsen Miver og Mulle's mor
Heidi Tengstedt

http:hei.homepage.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-09-03 11:47

Hej Heidi,

mine killinger har fået hjemmelavet mad siden de begyndte at spise selv. Jeg
fik et par tips af Brita Rodam, og jeg gør sådan her:

300-400 g fisk
1 dl havregryn
3 dl vand
lidt fiskebouillon (terning)
en klat smør

Koges indtil det bliver til grød. Jeg har det i en bøtte i køleskabet, luner
en portion ad gangen i mikrobølgeovnen og serverer med kaffefløde og en klat
creme fraiche 18%, fordi det jo er til killinger.

Samme opskrift har jeg med succes brugt med kalkunbryst + hønsebouillon. Jeg
har både skåret kalkunbrystet ud i tern og brugt foodprocessoren til at
skære ud med, og begge dele var lige populære. Til kalkun-versionen putter
jeg ikke fløde i, når jeg serverer, kun en klat creme fraiche.

/Pernille
www.garion.dk
Killinger til salg!

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-09-03 11:52

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skære ud med, og begge dele var lige populære. Til kalkun-versionen putter
> jeg ikke fløde i, når jeg serverer, kun en klat creme fraiche.

Hej
Jeg kender nogle opdrættere, der foruden tørfoder fodrer med kogt ris og
kogt hakket kalkunkød (eller kylling), men er ris overhovedet anvendeligt
for katte?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-09-03 12:08

Hej Vibeke,

> Jeg kender nogle opdrættere, der foruden tørfoder fodrer med kogt ris og
> kogt hakket kalkunkød (eller kylling), men er ris overhovedet anvendeligt
> for katte?

Jeg har hørt (fra RC's foderkonsulent) at katte kun kan udnytte
næringsstofferne i ris hvis de er kogt i over en time. Grunden til at jeg
bruger havregryn er simpelthen at så får jeg opsuget kogevandet, så jeg ikke
skal smide de vitaminer, der "lækker" ud i kogevandet, ud. Havregrynene i
sig selv har kattene sikkert ikke særlig meget glæde af, men killingerne
vokser fint på den diæt.

Jeg skal selvfølgelig tilføje at de har tørfoder stående, får tilbudt
vådfoder jævnligt, og i øvrigt smagsprøver på diverse fra køkkenet - råt
kød, kogt/stegt kød, skinke, hytteost, m.m. og torskerogn hører også til
favoritterne.

/Pernille

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-09-03 12:03

> [...]
> vådfoder jævnligt, og i øvrigt smagsprøver på diverse fra køkkenet - råt
> kød, kogt/stegt kød, skinke, hytteost, m.m. og torskerogn hører også til

Hej Pernille
Ja, jeg tror nu også at de koger risene meget længe, men alligevel tror jeg
nu også at det er bedre med havregryn, de suger vel bedre?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-09-03 12:11

In article <3f5c6011$0$28615$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
Battlefield´s <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> men er ris overhovedet anvendeligt
> for katte?

Jeg er kun stødt på det som en del af kur mod diarré - og her skal
risen koges til ukendelighed - _helt_ udsplattet, ellers kommer kornene
hele ud igen (gjorde det selvfølgelig selv forkert i første omgang
fordi jeg ikke vidste det.. ;-(

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 08-09-03 12:57

og jeg vil så gerne have adressen på den engelske side, hvor der er
opskrifter så skal jeg oversætte det efter bedste evne og poste det her inde

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 08-09-03 13:07

> og jeg vil så gerne have adressen på den engelske side, hvor der er
> opskrifter så skal jeg oversætte det efter bedste evne og poste det her inde

Jeg har den vistnok liggende på min computer hjemme, sender den iaften,
hvis jeg kan finde den, eller hvis ingen andre har sendt den :o

Fra : Ida

Dato : 08-09-03 13:36

--
"Henrik Ø. Knudsen" <henrik.knudsen@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> og jeg vil så gerne have adressen på den engelske side, hvor der er
> opskrifter så skal jeg oversætte det efter bedste evne og poste det her
inde

Hej *s*

Denne side http://www.skincats.com/barf.html har en masse info om BARF

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Lene Heier

Dato : 08-09-03 14:50

On Mon, 8 Sep 2003 14:36:27 +0200, "Ida"
<mail@FJERNDETTEmaine-coons.dk> wrote:

>Denne side http://www.skincats.com/barf.html har en masse info om BARF

Øhm ... kommer kattene til at se sådan ud af det? ;))

Lene

Fra : Ida

Dato : 08-09-03 14:53

--
"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Øhm ... kommer kattene til at se sådan ud af det? ;))
>
> Lene

*griner højlydt* det håber jeg da ikke

Fra : Denise

Dato : 08-09-03 15:40

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Øhm ... kommer kattene til at se sådan ud af det? ;))
>
> Lene

LOL , det var godt nok dagens griner
Hilsen Denise

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 08-09-03 16:17

Aaaaad katte uden hår!!!

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 08-09-03 18:20

> og jeg vil så gerne have adressen på den engelske side, hvor der er
> opskrifter så skal jeg oversætte det efter bedste evne og poste det her inde

Hér er så den side, jeg ikke kan komme igennem på engelsk -

http://touchmoon.com/dotters/raw/index.shtml

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-09-03 18:40

Hej Henrik

Her kan du finde opskrifter, fra folk som har fodret
med hjemmelavet igennem flere år.

http://www.holisticat.com/rawrecipe.html

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Jane

Dato : 10-09-03 13:02

Battlefield´s skrev i

> og kogt hakket kalkunkød (eller kylling), men er ris overhovedet
> anvendeligt for katte?

Jeg har engang for mindst ti år siden købt noget ris-stads
som lignede de puffede ris til børne-morgenmad, det skulle
blandes i vand og dåsemad for at modvirke ondt i maven men
katten ville altså ikke have det. Det var en del af et
eksperiment for at se om min kat var allergisk overfor noget
en periode hvor vi kun serveree kogt kildevand og andre ting
men den kat var og blev sygelig til den fik fred.

Men ihvertfald nogle typer af ris behandlet på visse måder
skulle være egnet for katte.

Jane

Fra : M

Dato : 08-09-03 13:04

> [...]
> skære ud med, og begge dele var lige populære. Til kalkun-versionen putter
> jeg ikke fløde i, når jeg serverer, kun en klat creme fraiche.

Med venlig hilsen
Heidi Tengstedt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 08-09-03 13:06

<klip>
jeg gør sådan her:

> [...]
> skære ud med, og begge dele var lige populære. Til kalkun-versionen putter
> jeg ikke fløde i, når jeg serverer, kun en klat creme fraiche.

Hej Pernille
Herligt med en opskrift, det vil jeg afprøve i nær fremtid.
Tusind tak :)

Med venlig hilsen
Heidi Tengstedt

http://hei.homepage.dk

Fra : Dorthe Koch

Dato : 09-09-03 04:29

> [...]
> creme fraiche 18%, fordi det jo er til killinger.
>
>........Lyder "spændende". Kan den også bruges til voksne katte ?

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pernille Scharff

Dato : 09-09-03 12:56

Hej Dorthe,

tjah - hvorfor ikke? Mine voksne guffer i hvert fald killingernes rester med
velbehag... Hvor meget man så tilsætter af smør, fløde og creme fraiche
afhænger af hvor meget ekstra-guf katten har behov for!

/Pernille
www.garion.dk
Killinger til salg!