Tænd- og slukspænding
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-03 09:13

Hej alle

Jeg er uenig med en anden fyr om sluk- og tændspænding.

Den ene siger at tændspændingen er størst, og at det er den der
kan ødelægge elektronik og 'lodde' metaldele sammen.

Den anden siger at det er slukspændingen der er størst.

Hvem har ret?

--
Bertel

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 08-09-03 11:03

> [...]
>kan ødelægge elektronik og 'lodde' metaldele sammen.
>
>Den anden siger at det er slukspændingen der er størst.

[...]

Kan man besvare det spørgsmål, uden at det er udspecificeret
yderligere? - Jeg glæder mig i hvert fald til at høre nogle
kvalificerede bud ... :)

Henrik

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-09-03 11:49

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:pceolvc23nrfj3shs41q9r21nf5ahfug3m@news.stofanet.dk...
> [...]
> kan ødelægge elektronik og 'lodde' metaldele sammen.
>
> Den anden siger at det er slukspændingen der er størst.

Faren for transienter er størst når du tænder. Her er kredsløbet ofte
i en udefineret tilstand.

Mvh
Martin

Fra : Biker Mike

Dato : 08-09-03 15:57

Martin Larsen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Faren for transienter er størst når du tænder. Her er kredsløbet ofte
> [...]

Til gengæld kan du have en meget stor induktion hvis det er en spole du
afbryder, For at besvare spørgsmålet er det nødvendigt at vide hvilken
konstruktion der er tale om, spørgsmålet kan ikke besvares generelt.

Hilsen Michael

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 08-09-03 18:15

On Mon, 08 Sep 2003 10:12:43 +0200
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> kan ødelægge elektronik og 'lodde' metaldele sammen.
>
> Den anden siger at det er slukspændingen der er størst.

Begge parter tildels. Tændspendingen kan aldrig blive større
end den spænding der kan leveres fra spændingskilden, Det kan
slukpændingen hvis der er induktion i kredsløbet. Men det er
ikke spændingen er ødelægger(*) det er strømmen og den kan være størst
ved start og kan være katastrofal for de dele der ikke er bygget
til en stor strøm.

Groft sagt kan man sige at i småtings afdelingen er det starten der er problematisk. Når vi kommer op i stærkstrøms afdelingen er det helt klart
det at afbryde der er problematisk. En afbryder til de store kraftværks
strømme er på størrelse med en villa pr fase.

(*)Det er en sandhed med modifikationer. Hvis spænding er tilstrækkelig stor vil der ske overslag eller gennemslag i isolationsmaterialet og lynbuedannelse
og afbrænding foresaget af den strøm som gennemslaget skaber.

Poul-Erik Andreasen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 09-09-03 19:20

On Mon, 8 Sep 2003 19:15:09 +0200, Poul-Erik Andreasen
<poulerik@pea.dk> wrote:

> Når vi kommer op i stærkstrøms afdelingen er det helt klart
>det at afbryde der er problematisk. En afbryder til de store kraftværks
>strømme er på størrelse med en villa pr fase.

Ja, fyldt med olie eller gas...

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted
listme@listme.dsbl.org
Don't use my email - your mail server will be blacklisted.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 08-09-03 21:37

> [...]

>kan ødelægge elektronik og 'lodde' metaldele sammen.
>
>Den anden siger at det er slukspændingen der er størst.

Det er vist svært at svare på ud fra de oplysninger du giver. Men ved
afbrydelse kommer der altid en lille lysbue, som kan støje meget i
både det du slukker, og "bagud" i nettet med transienter.

Strømmen er som regel størst når man tænder - kondensatorer skal lades
op, så her belastes kredsløbet med den øgede strøm.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 10-09-03 02:56

On Tue, 09 Sep 2003 20:20:09 +0200
Dan MOrtensen <listme@listme.dsbl.org> wrote:

> Ja, fyldt med olie eller gas...

Ja og det lyder som jorden undergang når de afbryder.
Jeg var ude på en koblingsstation hvor de fortalte at de
en gang havde glemt at de havde en maler der arbejde i hallen med
afbryderne.

Han faldt ned af stigen, af bare forskrækkelse da de lavede en udkobling..

Poul-Erik Andreasen

Fra : Thomas

Dato : 10-09-03 12:12

Poul-Erik Andreasen wrote:

> Ja og det lyder som jorden undergang når de afbryder.
> Jeg var ude på en koblingsstation hvor de fortalte at de
> en gang havde glemt at de havde en maler der arbejde i hallen med
> afbryderne.

Er det muligt at få et billede af sådan en afbryder??

Mvh Thomas

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 10-09-03 14:15

On Wed, 10 Sep 2003 13:11:43 +0200
"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote:

> Er det muligt at få et billede af sådan en afbryder??

Jeg har ikke været i branchen i en del år, så jeg kan ikke hjælpe drekte

Jeg dog har prøvet at google lidt, uden at det har hjulpet særlig meget, men du kan selv fortsætte. Her er nogen søgeord du kan kombinere

SF6 Power Circuit Breakers

SF6 er svovlhexaflurid somer den gas der benyttes, men det er
en drivhusgas så det er muligt at SF6 anlæg er på retur.

I øvrigt hvis du gerne vil se sådan noget så plejer de
fleste af elselskaberne at være til at tale med henblik på
rundvisninger

Poul-Erik

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 10-09-03 17:39

On Wed, 10 Sep 2003 15:14:38 +0200, Poul-Erik Andreasen
<poulerik@pea.dk> wrote:

>SF6 er svovlhexaflurid somer den gas der benyttes, men det er
>en drivhusgas så det er muligt at SF6 anlæg er på retur.

Jeg mener det hedder CF-gas (hmmm, nok ikke den man bruger under
krig).

Den jeg har set er kun nogle 10kv afbrydere. Og der er ikke så meget
at "se".

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 11-09-03 00:55

On Wed, 10 Sep 2003 18:38:30 +0200
Dan MOrtensen <listme@listme.dsbl.org> wrote:

> Jeg mener det hedder CF-gas (hmmm, nok ikke den man bruger under
> krig).

Jeg ved ikke om der også er noget der hedder CF som bliver benyttet i forbindelse med effektafbrydere, men det er ikke noget jeg har hørt noget om..

> Den jeg har set er kun nogle 10kv afbrydere. Og der er ikke så meget
> at "se".

Det er ikke spændingen der er interessandt, det er strømmen. Du kan sagten have
små 10kv afbrydere. Hvis de kun skal afbryde for en lille del af nettet, så
bliver strøm de skal afbryde ikke bliver mindre.

Spændingen betyder selvfølgelig noget da isoleringen skal passe til, men det er ikke så afgørende for størrelsen som strømmen er. Det der fylder der hydrauliske eller mekaniske system der skal afvikle afbrydelse i et passende tempo samtidig med at lysbuen kontrolleres, og det bliver større jo større støm der er tale om

I øvrigt findes der noget andet man kalder adskillere som ligner en simpel afbryder, men de må alså lige præcis ikke afbrydes når de fører strøm.
Det kan også være sådan nogen du har set.

Poul-Erik Andreasen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 12-09-03 20:56

On Thu, 11 Sep 2003 01:54:37 +0200, Poul-Erik Andreasen
<poulerik@pea.dk> wrote:

>Det er ikke spændingen der er interessandt, det er strømmen. Du kan sagten have
>små 10kv afbrydere. Hvis de kun skal afbryde for en lille del af nettet, så
>bliver strøm de skal afbryde ikke bliver mindre.

Det er så nok en af de mindre. Jeg mener at strømmen ligger omkring 80
A/10kv

Der står nogle udenfor hver trafo vi har på fabrikken, hvor jeg
arbejder.

>I øvrigt findes der noget andet man kalder adskillere som ligner en simpel afbryder,
>men de må alså lige præcis ikke afbrydes når de fører strøm.

De kan selv slå fra ved overbelastning, så det er nok ikke den slags.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 13-09-03 01:47

On Fri, 12 Sep 2003 21:55:30 +0200
Dan MOrtensen <listme@listme.dsbl.org> wrote:

> Det er så nok en af de mindre. Jeg mener at strømmen ligger omkring 80
> A/10kv

De store går op til 4000A.

Poul-Erik