Frygtløs Westie
Fra : Robert Andersen

Dato : 08-09-03 09:00

I nat gøede vores Westie Magnus ligepludselig, og det viste sig at en kat
havde sneget sig ind ad et vindue der stod på klem. Det ville Magnus jo ikke
finde sig i, så han sprang på katten, som meget hurtigt løb sin vej selvom
det var en temmelig stor kat og Magnus "kun" er 6 mdr. gammel og vejer små 8
kg.

Det er nu rart at have en hund i huset, for hvem ved hvad der kunne have
sket hvis katten var hoppet ned i vores 1½ år gamle søns tremmeseng.....

Må katte egententlig rende løs udendørs ?

/Robert Andersen

Fra : Ann K

Dato : 08-09-03 09:16

Hejsa.
>Det er nu rart at have en hund i huset, for hvem ved hvad der kunne
have sket hvis katten var hoppet ned i vores 1½ år gamle søns
tremmeseng.....

<> Tja... katten havde såmænd nok bare lagt sig til sove i den dejlige,
varme, bløde seng - sikkert i ben-enden
Undskyld... men det er lidt af en ammestuehistorie at katte gør skade på
små børn... børnene er som regel for urolige til at de fleste katte
overhovedet gider at ligge hos dem !
Faktisk ville jeg være langt mere nervøs for _hunden_!!! En rasende kat,
der forsvarer sig mod et angreb, er bestemt ikke til at spøge med!!!
Hi - det kostede min svoger ca kr 3600,- at ignorere vores advarsler ang
vores lille spinkelt byggede hunkat! Stakkels schæfer men nu lukker
han til gengæld heller aldrig længere sin hund ud i vores baghave - uden
at spørge først!!!

>Må katte egententlig rende løs udendørs ?

<> Ja... og nej
I følge lov om mark og vejfred skal katte holdes på egen grund!
Hvordan man har tænkt sig at praktisere dette, står der så intet om!

Men... hvis I ser katten igen (fx i haven), og kan komme i nærheden af
den, så prøv at tjekke for halsbånd/øremærke... Det vil give jer
mulighed for at tale med kattens ejer... og bede ham/hende om at holde
sin kat på egen grund - eller i hvert fald væk fra jeres
Er katten ikke mærket,så forsøg at give den en bukseeleastik om halsen
forsynet med en seddel med jeres tlf.nr og en forespørgsel om katten har
en ejer... hvis katten efter nogle uger stadig ikke har fået fjernet
elastikken, så har I mulighed for at få en aftale med Kattens Værn om
indfagning/aflivning af katten...

Mvh Ann

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 09:34

"Robert Andersen" <rob_the_smurf@remove.hotmail.com> wrote in message news:<bjhcs3$esa$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
> Det er nu rart at have en hund i huset, for hvem ved hvad der kunne have
> sket hvis katten var hoppet ned i vores 1½ år gamle søns tremmeseng.....

nok ingenting!!!!!!!!, udover, at ungen nok ville vræle af
forskrækkelse!!!

> Må katte egententlig rende løs udendørs ?

Tager du pis!!!!!!!!!ja da selvfølgelig må de da det!!!!!der findes
ingen kattelov!!!

mvh
Lou

Fra : Pia J

Dato : 09-09-03 10:28

> Tager du pis!!!!!!!!!ja da selvfølgelig må de da det!!!!!der findes
> ingen kattelov!!!
>

> mvh
> Lou

Lov om mark- og vejfred
Lov nr. 107 af 31. marts 1953 Jf. lovbek. nr. 818 af 11. december 1987

Følgende ændringer indarbejdet Bek. nr. 454 af 16. juni 1999, Lov nr. 232 af
2. april 1997 (LF 71 96-97), Lov nr. 1082 af 20. december 1995.

Kapitel I
Almindelige bestemmelser

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit
eget.
Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og
tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke
indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger
moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 16:03

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:<3f5d9d3a$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
> indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger
> moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.

Ja????? Det siger bare koncekvensen af ikke at holde sine husdyr hos
sig selv, det siger ikke at katten ikke må færdes frit! det er heller
ikke sikkert at denne bestemmelse kan bruges på katte! jf. Mark og
vejfreds lovens bek. se noter hertil...endvidre skal duret have været
på farten i 2mrd! dvs undsluppet...
Er der tale om en vildkat er det en anden bestemmelse der gælder -
derfor er det ikke sikkert at bek. gælder for katte!!!
Jeg svarer altså ikke helt hen i vejret på grundlag jeg ikke ved noget
om.
Og med al respekt så ved jeg nok lidt mere end dig om jura , med
mindre du da er jurist...men det troer jeg ikke du er ud fra dit
svar...for så havde du nok læst lidt videre i noterne til bek.

Men jeg troe på en eller anden måde også at dette er lige gyldigt, for
egentlig var manden bare blevet lidt beklemt med hvad der kunne have
sket, hvis katte havde gjort noget ved babyen - og det er en helt
anden boldgade...Der er jo ingen anvars lov for katte som der er med
hunde - der er du altid dækket og det er man altså ikke med en

mvh
Lou