Adfærd!
Fra : jesper larsen

Dato : 07-09-03 20:25

hej gruppe
Jeg er ivrig læser af jeres nyhedsgruppe, og har selv to katte. Den ene er
en rød Maine Coon (han), den anden er en alm. rød huskat (han) med
skovkatte-aner. Mit spørgsmål går på, at jeg har lige h læst i Anette Stauns
kattebog,"kattens pasning og pleje", at man bla. ikke må kigge katte ind i
øjnene, da det virker truende. Det er virkelig ikke noget jeg kan genkende
hos mine katte. De søger nærmest øjenkontakt med mig, og vedholder
øjenkontakten når de bliver kælet og nusset og snakket kærligt til. Er det
noget de har fundet ud af ved menneskekontakt, at vi (som mennesker) er
andre væsner der ikke har samme adfærd, og derfor ikke er til fare for dem,
eller er det bare kendetegnende for f.eks Maine Coon at de bare ikke er så
følsomme over for det?

Med venlig hilsen Pia

Fra : Denise

Dato : 07-09-03 20:31

"jesper larsen" <scubamania@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
dem,
> eller er det bare kendetegnende for f.eks Maine Coon at de bare ikke er så

Hej
Det kan da godt være, at det virker truende på fremmede katte, at kigge dem
i øjnene. Mon det kan være det de mener. Herhjemme kigges også i øjnene,
faktisk bliver man nedstirret i tide og utide, især hvis de prøver at opnå
noget. Det er 1 stk. Brite og 2 Somali. Og det nytter ikke at stirre igen,
de bliver da bare ved eller går, hvis de ikke får noget ud af det. Når vi
kæler har vi da også hele tiden øjenkontakt
Hilsen Denise

Fra : Vibeke J

Dato : 07-09-03 20:43

Er det
> [...]
dem,
> eller er det bare kendetegnende for f.eks Maine Coon at de bare ikke er så

Hejsa
herhjemme blinker mine to huskatte på livet løs hvis man kigger dem i
øjnene, hvorimod min maine coon gladeligt stirrer mig ind i øjnene. Som de
lever sammen virker det også som om at de to huskatte ikke helt forstår at
han ikke blinker, fordi de opfatter ham som værende aggresiv. Men det er
bare mine erfaringer.

/Vibeke