HJÆLP HASTER! Reaktionsligning.
Fra : Nicolai

Dato : 07-09-03 18:55

Hej med jer!
Skal til eksamen imorgen, og vil gerne kunne vise med en reaktionsligning
hvorfor man ved rengøring IKKE må blande klor med syreholdige
rengøringsmidler.
Har hørt om nervegas fra krigen. Kan nogen hjælpe med denne reaktionsligning
eller et andet godt eksempel fra virkeligheden?
På forhånd tak!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-09-03 20:22

Nicolai <nic.pernille@email.dk> skrev i en
> [...]
> Har hørt om nervegas fra krigen. Kan nogen hjælpe med denne
reaktionsligning
> eller et andet godt eksempel fra virkeligheden?

Du kan søge under hypochlorit og syre, det må blive noget med at hypochlorit
(ClO-ioner) bliver til vand og klorgas ved reaktion med syre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-09-03 07:26

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
hypochlorit
> (ClO-ioner) bliver til vand og klorgas ved reaktion med syre.

ClO- bleger men bliver i væsken

Tilsættes 2H+ altså stærk syre, så dannes H2O og ½Cl2, der bobler op(afskriv
mine formler og sæt +er og reaktionspil ind, og du har din ligning),

men ikke som synlig grøn luftart, hvis du ikke har kæmpebeholder med smal
udmunding, så giftgas a la nervegas kommer _aldrig_ på tale vedr
rengøringsmidler i hjemmet.

Ingen har fået deres lunger varigt skadet af sådan klorgas

Fra : Bo Warming

Dato : 08-09-03 07:29

> [...]
hypochlorit
> (ClO-ioner) bliver til vand og klorgas ved reaktion med syre.

Dengang jeg var 12 år kunne halvdelen i min klasse på Metropolitanskolen
have løst dit problem på få sekunder.

Men idag kan en lærd ng kun forklare om SØGNING

Selvfølgelig må en sådan ng dyrke religion om Einstein, siden man ikke har
forståelse

Fra : Jakob M

Dato : 08-09-03 10:51

Nicolai wrote:
> Hej med jer!
> Skal til eksamen imorgen, og vil gerne kunne vise med en
> reaktionsligning hvorfor man ved rengøring IKKE må blande klor med
> syreholdige rengøringsmidler.

Ved ikke om det er for sent:

8H+ + 2ClO4- -> Cl2 (g) + 8H20

Syren reagerer med hypokloritionen og danner vand og klorgas. Klorgas er
meget giftig og blev ganske rigtigt brugt som giftgas under 1.verdenskrig,
så vidt jeg husker.

Mvh
Jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 08-09-03 14:03

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> wrote in message

> [...]
> meget giftig og blev ganske rigtigt brugt som giftgas under 1.verdenskrig,

hER SKRIVES OM perklorat-jon som vist ikke forekommer i rengøringsmidler
nogetsteds

Hypoklorit OCl- derimod dannes af klor i basisk vandig væske
og klor gendannes ved syrning(ligning nedenfor),
evt så meget så grøn klorgas bobler op - men ingen er døde

4H+ + 2ClO- -> Cl2 (g) + 2H20

Dødsfald er sket med denne processer i indusri men ikke i hjem

Det nærmeste vi oplevede var i 1960 da Tuborg-arbejdere ventede i elevator
og fordrev kedsomheden med at hælde salpetersyre i stålspand og NO2 ætsede
den enes lunger og en dybt inkompetent læge udskrev for hurtigt.

Da Cl2 som første krigsgiftgas benyttedes i Flandern 1916 døde vist heller
ikke nogen, men med senere og bedre giftgasser blev nogen kortvarigt blinde,
bl.a. Hitler, og nogle få døde.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 08-09-03 15:53

Bo Warming
> 4H+ + 2ClO- -> Cl2 (g) + 2H20
> Dengang jeg var 12 år kunne halvdelen i min klasse på Metropolitanskolen
> have løst dit problem på få sekunder

Jakob M
> 8H+ + 2ClO4- -> Cl2 (g) + 8H20

Disse to reaktioner er ikke lige det, der sker.

Dannelse af chlor sker ved en redoxproces, hvilket kræver både et stof, der
reduceres og et, der oxideres.

Reaktion bliver således, hvis man bruger saltsyre :

2H+ + Cl- + ClO- -> Cl2 + H2O

Her oxideres det ene Cl, mens det andet reduceres. Dette er fordelen ved at
bruge HCl i processen.

Hvor farligt det er, afhænger af opløsningens koncentration og volumen. Hvis
man f.eks. har 1 liter opløsning med en masse% af NaClO på 5%, vil der ved
et overskud af syre kunne dannes 16 liter chlorgas.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-09-03 17:03

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> man f.eks. har 1 liter opløsning med en masse% af NaClO på 5%, vil der ved
> et overskud af syre kunne dannes 16 liter chlorgas.

Men da ingen indånder alle 16 l, er dette aldrig en fare.

At ClO4 jonen kan reduceres til klor, er uden relevans vedr
rengøringsmidler.
- kun vedr fyrværkeri, termitblandinger og andet tørt

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 08-09-03 21:44

BW :
> Men da ingen indånder alle 16 l, er dette aldrig en fare

Det afhænger af rummets størrelse, og hvor længe man påvirkes.
Hvis 16 liter chlor fordeles i et lukket rum på 4m x 5m x 3m vil man
udsættes for en dødelig koncentration, hvis man er i rummet i ca. 30
minutter.
I praksis vil man nok søge mod døre og vinduer forinden pga. lugten; men kan
jo være forhindret i at flytte sig - f.eks. ved en ulykke.

Grænseværdien for væsentlig ubehag er meget mindre - ca. 30 mL gas i
ovennævnte rum

Kilde :
http://www.google.dk/search?q=cache:hoDbh4a_7IMJ:www.kemikalieberedskab.dk/u
pload/ik/271.pdf+gr%C3%A6nsev%C3%A6rdi+chlor&hl=da&ie=UTF-8

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-09-03 22:00

> [...]
kan
> jo være forhindret i at flytte sig - f.eks. ved en ulykke.

Længe før man når en hundredendedel af dødelig koncentration i
indåndsingsluften, vil folk under gengøring være flygtet.

så det er sindsygt at tale om dødsrisiko

Sammenligninger med nervagas er altså til grin.

Mon nogen er blevet hospitalsindlagt pga rengøring, nogensinde i noget
land.?

Det anser jeg for helt usandsynligt