Identifikation af fædre til uægte børn
Fra : Jesper Holgersen

Dato : 07-09-03 13:19

Hej gruppe,

Et par af mine forfædre var uægte fødte (i hhv. 1835 og 1842) og mødrene
samt de udlagte barnefædre giftede sig aldrig. Jeg har ikke kunnet finde
faderskabssager i amtsjournalerne for disse "tilfælde". Det man så har at gå
efter for at få identificeret faderen er faderens navn samt dennes
opholdssted ved fødslen.

Den ene af disse uægte børn (Jens Jensen) fødes i dec 1842 i Hammer sogn af
den 28-årig pige Mette Marie Jensdatter hos dennes forældre og den udlagte
barnefader er en ungkarl Niels Peter Christensen af Vestergaard i Lyngdrup
(Hellevad sogn). I folketællingen 1 feb 1840 forefindes der en ugift karl
(18 år gl.) med dette navn på denne gård. Tilgangslisten til Hellevad sogn
giver mig mange fine oplysninger på ham.

Er det en fuldstændig urimelig antagelse at denne Niels Peter er fader til
den lille Jens (Jens får tydeligvis sin moders efternavn)? Jeg synes at
tilfældet taler for at det er en rigtige mand, men hvad synes i andre?

Det andet uægte barn (Christen Andersen) fødes i februar 1835 af 28-årig
pige Kirsten Jensdatter hjemme hos dennes forældre i Hald sogn. Udlagt
barnefader er en ungkarl Anders Andersen i Tørring (Øster Tørslev sogn). Ved
tilbagevenden til forældrene (efter at have tjent i Tørring) har hun
skudsmål fra en Anders Jensen men ses i FT 1834 at tjene hos en Anders
Jørgensen. Denne Anders Jøgensen har i FT 1834 som den eneste i Øster Tørlev
en søn ved navn Anders Andersen i den forplantningsdygtige alder (29 år) og
kunne derfor meget vel være faderen til lille Christen (tjenestepigen og
sønnen på gården har vel set sig varme på hinanden). Men da Christen
konfirmeres står faderen til at være en Anders Christensen!?

Her synes jeg at være på aldeles gyngende grund i udvælgelsen af en fader,
da det sværmer med forskellige Anders'er omkring Kirsten - og efternavnet er
kilderne jo ikke enige om, selvom jeg hælder til det der står ved fødslen,
det er dog den mest samtidige kilde. Kan man her tillade til at "vælge"
gårdmandssønnen Anders Andersen til fader? Jeg har fundet skiftet fra Anders
Andersen og heri nævnes Christen ikke...

Andre tips eller tricks til at identificere fædrene?

De bedste hilsner
- Jesper Holgersen (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-09-03 13:36

On Sun, 7 Sep 2003 14:18:30 +0200, "Jesper Holgersen"
<holgersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Andersen og heri nævnes Christen ikke...
>
>Andre tips eller tricks til at identificere fædrene?

Da der er tale om drengebørn, vil de jo på et tidspunkt dukke op i
lægdsrullen, og der vil du også kunne finde navnet på faderen.

Tilsvarende er faderen ofte angivet ved konfirmationen. Det kan dog
muligvis blot være en afskrift af dåben, men det er da værd at se
efter.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 07-09-03 14:00

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
>
> Tilsvarende er faderen ofte angivet ved konfirmationen. Det kan dog
> muligvis blot være en afskrift af dåben, men det er da værd at se

Sonm tidligere skrevet så er faderen nævnt ved konfirmationen som en Anders
Christensen, og ikke, som ved dåben, som Anders Andersen. Så der er en lille
konflikt her Og det er en god pointe med lægdsrullen, for jeg glemte at
skrive at jeg også har checket denne nogle år frem for Christen (jeg har
ikke nået af få det hele med endnu). Problemet med lægdsruller er, at han
her blot står som søn af Kirsten Jensdatter, der er ikke nævnt nogen
fader...

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : erik

Dato : 07-09-03 22:22

Se også pastorat-arkivet; det kan indeholde gode sager.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 08-09-03 23:24

erik wrote:
> Se også pastorat-arkivet; det kan indeholde gode sager.

Mange tak for tippet, det vil jeg prøve at kigge i næste gang jeg kommer på
arkivet.

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)