LAN-forbindelse med D-link DI-624 wireless~
Fra : Peter Malling

Dato : 07-09-03 13:04

Jeg har netop anskaffet en D-link DI-624 trådløs router til at
tilslutte min Tiscali ADSL-forbindelse. Jeg har en Cisco 677 router
fra Tiscali, som jeg skal blive ved med at bruge, og har så koblet
D-link routeren hertil:

ADSL-stik --- Cisco r. --- hub --- D-link r. --- pc.

Den trådløse forbindelse virkede fra første færd. Men jeg kan ikke få
forbindelse til noget på pc'en som er tilsluttet en af LAN-portene i
D-linken.

PÅ D-link's FAQ står der noget om at man skal ændre IP-opsætningen:

---
Click Use the following IP address and enter an IP address that is on
the same subnet as the LAN IP address on your router. Example: If the
router´s LAN IP address is 192.168.0.1, make your IP address
192.168.0.X where X = 2-99. Make sure that the number you choose is
not in use on the network.

Set Default Gateway the same as the LAN IP address of your router
(192.168.0.1).

Set Primary DNS the same as the LAN IP address of your router
(192.168.0.1).

Secondary DNS is not needed or enter a DNS server from your ISP.
---
Værdierne er i forvejen som følger (sat op efter anvisning fra Tiscali
i sin tid):
IP-adresse: 192.168.1.2
Subnetmask: 255.255.255.0
Standard gateway: 192.168.1.1
DNS server adresser: 212.54.64.170 og 212.54.64.171

Skal jeg ændre dem til det som D-link siger, eller skal de være det de
er pga. Tiscali? Hvad skal jeg sætte dem til. Jeg formoder at det er
pga denne opsætning at lan-forbindelsen ikke virker...?

Mvh Peter.

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-09-03 13:15

> [...]
>D-link routeren hertil:
>
>ADSL-stik --- Cisco r. --- hub --- D-link r. --- pc.

Har du overvejet:

ADSL stik -- Cisco 677 ---(krydset kabel)--- DLINK --- Hub --- PC

Herved er alle brugere på "indersiden" af din DLINK og alle kan få
fælles glæde af dens firewall etc.

/Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-09-03 13:21

On 7 Sep 2003 05:03:36 -0700, malling@iname.com (Peter Malling) wrote:

> [...]
>
>Den trådløse forbindelse virkede fra første færd. Men jeg kan ikke få
>forbindelse til noget på pc'en som er tilsluttet en af LAN-portene i

Med mindre der er indbygget Hub/Switch i din DLINK, så skal du bruge
et krydset kabel mellem DLINK'en og din PC.

/Jan

Fra : Peter Malling

Dato : 07-09-03 20:02

Jan Bachman <ymerdyr@image.dk> wrote in message news:<jj8mlv88riusdb4ob31bqmknjapbhio7bn@4ax.com>...

> Med mindre der er indbygget Hub/Switch i din DLINK, så skal du bruge
> et krydset kabel mellem DLINK'en og din PC.

Nej, der står faktisk i instruktionsbogen at det er ligegyldigt om det
er krydset eller ikke.

Jeg fandt ud af at problemet var opsætningen af IP-adresserne. Da jeg
satte dem til det som var angivet i FAQ'en, virkede det.

Men nu kunne jeg godt tænke mig at have p2p, og ikke kun adgang til
ADSL over de trådløse forbindelser. Har du nogen ide om hvordan man
gør dét?

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-09-03 20:37

>Men nu kunne jeg godt tænke mig at have p2p, og ikke kun adgang til
>ADSL over de trådløse forbindelser. Har du nogen ide om hvordan man
>gør dét?

Jeg har et lignende setup, hvor alt funker

ADSL, Tiscali, Cisco 677 router.
WAN IP: min faste offentlige IP
LAN IP: 192.168.1.1
DHCP: disabled

D-Link 704P router m. 4 ports switch.
WAN IP: 192.168.1.2
LAN IP: 192.168.2.1
Gateway: 192.168.1.1
DHCP: enabled (192.168.2.100-199)

I den indbyggede switch har jeg koblet to ting:

1. Min stationære PC (IP via DHCP)
2. Mit Access Point (fast IP: 192.168.2.50)

Når jeg kobler min bærbar på trådløst, så får den IP via DHCP.
Begge mine maskiner har D-Link'en som Gateway.

/Jan