Førstehjælp - forbrændt pote ?
Fra : Dorthe Koch

Dato : 06-09-03 07:56

Godmorgen alle,

Håber jeres morgen er bedre end min Mikkemands....han har for 10 min.
siden stukket en nysgerrig pote ned i en kop nykogt vand. Han kom afsted
i en vis fart, og sidder nu og slikker på poten. Han er dog villiog til
at indstille slikkeriet for godbidder - men hva' ka' jeg gøre for ham ?
Han går helt fint på den, og den ser ikke "forbrændt" ud. Men det gør da
nok ondt i den. SÅ gode råd tages imod med kyspote.

Med venlig hilsen
Dorthe ...som nu har droppet Neskaffen for i dag !
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-09-03 08:36

On Sat, 6 Sep 2003 08:55:48 +0200, Dorthe Koch <d.kKATTE@BAKKEc.dk>
wrote:

> [...]
>Han går helt fint på den, og den ser ikke "forbrændt" ud. Men det gør da
>nok ondt i den. SÅ gode råd tages imod med kyspote.

   Koldt vand .... men det kan jo være svært. Se om du kan få lov
at køle den ved at duppe på med en kold klud eller lignende....
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Louise Hansen

Dato : 06-09-03 08:54

Jeg vil også anbefale koldt vand i første omgang, og så ville jeg nok i
dit sted suse ned til apoteket efter noget salve til at smøre på. Man
kan jo få sådan noget - i hvert fald til mennesker - der bedøver
forbrændt/skoldet hud, så det ikke gør så ondt!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 06-09-03 08:55

> [...]

> nok ondt i den. SÅ gode råd tages imod med kyspote.
>
> Med venlig hilsen
> Dorthe ...som nu har droppet Neskaffen for i dag !

Hej Dorthe

Avs stakkels mis
Kan fortælle dig at vi fik passet 3-kløveret i vinters, hvor sitterne
havde en brændeovn. Sådan en har misserne ikk set før, så den havde man
ikke lige respekt for desværre.

Neo havde været en tur oppe på den og han fik brændt alle 4 poter
Han havde vabler og kunne ikke så godt støtte på fusserne. Værst var det
gået ud over forpoterne.

Snakkede med en dyrlæge, som sagde at han ikke kunne gøre noget. Vi blev
dog enige om at hvis jeg kunne få lov, så skulle jeg bade Neo's poter i
kold kamillete.

Det var Neo ikke så pjattet med, men han vaskede selv de ømme poter. Og
efter en lille uge var Neo's poter fine igen.

Dyrlægen bad mig også om at holde øje med, om der gik betændelse i
brandskaderne. For så skulle Neo under behandling.
Men som skrevet, så klarede mors dreng det selv *S*

Vi havde så ondt af Neo og det var svært at se ham have så ondt.
Fremover når misserne skal sittes ude, så bliver det ikke hos nogen der
har brændeovn.

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dorthe Koch

Dato : 06-09-03 09:35

> [...]
>
> Neo havde været en tur oppe på den og han fik brændt alle 4 poter
> Han havde vabler og kunne ikke så godt støtte på fusserne. Værst var det

Av for den .... Uhhh, bare tanken om hændelsen får mig til at krympe
tæer og synke. Puha, hvor det har gjort ondt på Neo. Man vil jo så
pokkers gerne gøre noget for at lindre, men så er det jo lige om man får
lov. Det var godt, han selv klarede det. Og overraskende, men godt, så
hurtigt han kom sig.

Mine forældre har også brændeovn. Den kat jeg havde, da jeg boede hjemme
(uha - et PAR år siden nu) var jo så vant til den, og nød enten at sove
under den eller på en træstub lige klods op af den - mens der var fyret
op vel at mærke. Om jeg fatter, hvordan han kunne. Hans pels var
brændende hed, men han nød det tydeligvis. En aften, vi sad i stuen,
hørte vi et langt sydende "psssssssst" derovre fra, og opdagede at han
faktisk stod og strintede på brændeovnen. Føj for en stank, men måtte
altså alligevel grine, da han blev så forskrækket over lyden, og han
gjorde det aldrig igen !

Mikkel ligger nu og vasker sig på sengen, og virker faktisk helt ok. Han
har løbet rundt og leget, spist og drukket - der er ingen vabler eller
røde mærker at se på de små pusser, så det var nok mest forskrækkelsen,
der påvirkede ham, da skaden skete. For en sikkerheds skyld vender jeg
lige forbi apoteket for noget brandsalve...hvis nu....better safe than
sorry.

Tak for besvarelsen og ha' en go' dag.

Dorthe
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tournesol

Dato : 06-09-03 09:21

Godmorgen

> [...]
> Han går helt fint på den, og den ser ikke "forbrændt" ud. Men det gør da
> nok ondt i den. SÅ gode råd tages imod med kyspote.

stakels lille pus

Kold vand på og så tænker jeg alovera i ren form,gerne direkte fra planten,
det er godt men jeg er så ikke helt sikker på om katte kan tåle det måske
andre ved det????

Katte knus Henriette.

Fra : Dorthe Koch

Dato : 06-09-03 09:41

> [...]
> det er godt men jeg er så ikke helt sikker på om katte kan tåle det måske

Aloe Vera...tjoh, det er jo et naturligt produkt og i mange henseender
godt for os to-benede. Har faktisk noget salve liggende. Mon nogen har
erfaring med det ?

Mikkel ligger nu fuldt udstrakt og storspindende på sengen og vrider sig
af velvære i de varme solstråler. Det er nok slet ikke så tosset
alligevel at være ham lige nu.

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-09-03 12:45

In article <3f599836$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Tournesol
<bankehytten@katteyahoo.dk> wrote:

> Kold vand på og så tænker jeg alovera i ren form,gerne direkte fra planten,
> det er godt men jeg er så ikke helt sikker på om katte kan tåle det måske
> andre ved det????

De kan tåle det indvortes - så det lyder osse som en god ide her
Bedre end brandsalve i hvertfald (Kan man overhovedet få det mere? Jeg
synes man hører at det skader mere end det gavner?)

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 06-09-03 13:41

"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Godmorgen
<klip>
og så tænker jeg alovera i ren form,gerne direkte fra planten,
> det er godt men jeg er så ikke helt sikker på om katte kan tåle det måske
> andre ved det????
>
> Katte knus Henriette.
</klip>

Det kan de godt, af netop den grund har jeg en aloe vera plante, hvis skaden
sker, for mine katte bruger mit komfur som "gang-sti" til vinduet ud i
kattegården. Heldigvis laver jeg ikke så tit mad *G*

Men pointen er, at hvis de brænder sig, knækker man et "blad" af og smørrer
saften på det forbrændte sted, som så bliver kølet ned.
--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-09-03 13:55

In article <bjckkg$6e2$1@news.cybercity.dk>, Miver og Mulle's mor Heidi
<zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Men pointen er, at hvis de brænder sig, knækker man et "blad" af og smørrer
> saften på det forbrændte sted, som så bliver kølet ned.

Nej - ikke helt Nedkølingen må man klare med noget koldt. Aloe Vera
har helende, desinficerende og beroligende egenskaber. Hjælper osse på
eksem, småsår, hudafskrabninger, irritationer osv. Og kan være utrolig
effektivt

Fra : Christine Clausen

Dato : 06-09-03 16:54

> [...]
> nok ondt i den. SÅ gode råd tages imod med kyspote.
>
> Med venlig hilsen
> Dorthe ...som nu har droppet Neskaffen for i dag !

Jeg ville nu lige tænke over rådet med Aloe Vera en gang til, da katte
ikke kan tåle at spise eller tygge i planten... Uanset hvad du smører på
poterne vil han nok prøve at slikke det af, så med mindre du kan få ham
til at lade være med det, ville jeg nok prøve at finde på noget andet.

Med venlig hilsen
Christine Clausen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-09-03 19:38

"Christine Clausen" <christineKATTE@BAKKEedeling.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> poterne vil han nok prøve at slikke det af, så med mindre du kan få ham
> til at lade være med det, ville jeg nok prøve at finde på noget andet.

Jeg har købt noget aloe vera spray i Matas (til brug på mig selv og mine
børn), og ekspedienten fortalte mig uopfordret at det også kunne bruges til
katte og hunde, der havde fået småsår og skrammer.

Mvh. Else.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-09-03 21:04

In article <3f5a0317c0eab@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Christine Clausen
<christineKATTE@BAKKEedeling.dk> wrote:

> [...]
> poterne vil han nok prøve at slikke det af, så med mindre du kan få ham
> til at lade være med det, ville jeg nok prøve at finde på noget andet.

Ja det er rigtigt - det er fordi der i Aloe Vera - sådan naturel -
findes to forskellige virksomme ting. Lige underbladets "hud" sidder
der et lag, der er voldsomt irriterende og afførende. Man har vist
prøvet at bruge det som afføringsmiddel i sin tid? Og længere inde i
bladet sidder så den klare gele, der virker helende. Når du køber Aloe
Vera produkter er "afføringsmidlet" selvfølgelig fjernet . Men en
kat der bider i bladet får hele molevitten
(Kilde: materiale fra Raiku Sarvå da Donna i sin tid blev behandlet for
en hidsig tarmkatar med Aloe Vera - som juice til at drikke)

Noget andet er, at der findes mange slags Aloe planter og de ligner
hinanden. Men kun en af dem er lægeplanten, så det kan være svært at
vide om det er den rigtige man har stående

Fra : Tournesol

Dato : 07-09-03 08:20

Godmorgen

> [...]
> på poterne vil han nok prøve at slikke det af, så med mindre du kan
> få ham til at lade være med det, ville jeg nok prøve at finde på

Jeg syntes lige jeg vil fortælle at mine katte tygger i min aloe vera
plante, og de har aldrig været syge eller haft tynd mave af det,jeg har dog
sat et net over den, for jeg syntes godt jeg vil have min aloe vera plante i
fred

Men fordi min katte kan tygge i den betyder ikke nødvendig vis andre kan
unden at blive syg
Katte er jo lige så forskelige som vi mennekser

Katte knus Henriette.
p.s. undskylder stavefejl da jeg er ordblind
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Dorthe Koch

Dato : 06-09-03 17:36

> Vil bare lige sige tak for alle rådene. Det er altså rart at vide, der
altid er hjælp at hente her.

Nå, men dagen er nu gået fint, og der er intet at mærke eller se på
Mikkemanden overhovedet. Pyha....men øm er poten nu nok alligevel. Han
har aldrig villet have poterne nusset eller klippet negle, så under alle
omstændigheder skal jeg efter hans mening IKKE blande mig i HANS bentøj,
så han har selv klaret den.

Nu har jeg så bare lært at være lidt mere påpasselig, ikk' !

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar