Trimning versus klipning..
Fra : Verner

Dato : 06-09-03 17:39

Vi har en Westie på 3 år, som hidtil har været til trimning ca. hver
4. måned.

Vores Trimmedame forsøger nu at overtale os til at gå over til at få
hunden klippet i stedet for trimmet !

Hun mener, at hunden har så kraftig pels, at det gør ondt på den når
hun trimmer.

Hun klipper flere andre Westier, og de har bestemt ikke fået problemer
af det - "det er en myte at man ikke må klippe Westier" påstår hun.

Derfor - hvad er der om snakken - hvad er årsagen til at den kun må
trimmes, og hvad er konsekvensen af at klippe istedet for ?

Vi har altid fået at vide at man ødelægger hundens pels hvis man
klipper den..

mvh

Verner

Fra : preben ipsen

Dato : 06-09-03 17:51

Hej
Efter hvad jeg ved, så må man ikke klippe en Westie....ihvertfald ikke hvis
den skal på udstilling.
venlig hilsen
Preben
www.showdogs.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-09-03 22:06

Hvis du klipper bliver pelsen blødere og mere filtrende - den ruhårede
struktur forsvinder. Desuden skal hunden for det meste klippes oftere end
når den trimmes.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mari

Dato : 06-09-03 22:49

"Verner" <Verner@post.dk> skrev i en meddelelse
> Vores Trimmedame forsøger nu at overtale os til at gå over til at få
> hunden klippet i stedet for trimmet !

Lav selv nogle "trækkeprøver" for at se, hvornår pelsen er trimmemoden.
Det kan jo godt være, at den faktisk ikke er trimmemoden, når I sender
den afsted.

Når det er sagt, så kan det være en fordel EEEEENNNNN gang at
maskinklippe,
for at få styr på underuldens dominans. Når "folk" ikke selv trækker
underulden
af med en uldtrimmekniv", så kan dækpelsen ikke dannes ordentligt - og
det kan
blive en pestilens for hunden................og pelsen.

Maskinklipning må KUN gøres, når AL dækpels er trukket af, så det kun er
underulden, der maskinklippes. Efter 5-7 uger slibes ulden så af med
lavasten
(kan købes hos http://www.kennel-maj.dk eller http://www.tholo.dk

Slib 10 gange på hvert sted - hveranden dag....... indtil dækhårene
forhindrer at der kommer mere underuld med, når der slibes.
Ligeså snart uldtrimmekniven kan benyttes til at trække ulden - skal det
ske.

Hvis det sker på denne måde, så ødelægges pelsen ikke..........
mwen det er jo et spørgsmål om hunden overhovedet har ordentlig pels,
hvis det er nødvendigt at behandle den, så det gør ondt på hunden.
Om den har ordentlig pels er en "hverdagsting" ikke en "salonting".
Ejerne skal simpelthen være flittige til at trække underuld af - ellers
er det noget nær umuligt at få en ordentlig pels .........
og så vil den miste sin vandskyende evne - og den vil krølle på
pudelmaner.

Så, enten denne opskrift - eller en ny trimmesalon, som kan råde bedre.

/Mari

Fra : k.j.k

Dato : 08-09-03 22:21

Hej Verner!
Jeg er selv hundefrisør, og har haft min forretning i 30 år. Når en
terrier bliver trimmet, trækker man dækhårene af, således at den nye
pels kan komme frem. Efter trimning er det kun underulden der er
tilbage. Dog er der stadig blandet pels på hunden der hvor den ikke er
trimmet helt ned, ben, skørt og hoved.
Ved en klipning bliver overpels og underuld blandet, også når det gror
ud igen. Efterhånden vil pelsen blive mere blød.
Hvis en terrier er kastereret eller stereliseret er det faktisk umuligt
at trimme pelsen, det er p.g.a hormonændringen.
Mange af de westier der bliver opdrættet i dag har ikke en rigtig ru
pels, disse hunde lider under trimningen, og man kan se at deres hud
bliver fortykket og at der kommer folder i huden. Og det er faktisk
dyrplageri at trimme disse hunde, da det så gør ondt at få revet pelsen
af. Når jeres hundetrimmer har anbefalet jer at få klippet hunden, så er
det nok fordi hun har set disse symptomer, og så synes jeg i bør rette
jer efter dettte.
Fordelen eller ulempen om man vil ved at få klippet westien, er at man
kan vaske den når der er behov for det. Hvis I vil prøve trim en gang
mere, så giv hunden en stærk B-vitamin tablet hver dag i en måned før
trim, det får pelsen til at løsne sig. En westie med en god pels kan
trimmes ca. hver 10. uge. Når den har en meget kraftig pels, kan i også
prøve en eftertrim, det skal gøres 6-7 uger efter trim, her fjerner
trimmeren den underuld som kom frem efter sidste trim. Så vil den nye ru
pels ligge neden under.
Ved udstillingstrim bliver det gjort på denne måde først trim, så
eftertrim og så går der yderligere 2-3 uger inden den kan udstilles.
Jeg håber du kan bruge svaret til noget
Venlig hilsen Karin

http://www.kandu.dk/