Menu?
Fra : Christian

Dato : 06-09-03 19:05

Hejsa Gruppe,

Er der nogen af jer der ved hvordan man laver en menu udelukkende
i sit stylesheet? Det er lidt irriterende at hver gang jeg vil
tilføje et nt link i menuen at jeg så skal 50 sider igennem. Prøv
at se http.//www.geocities.com/sjove_ting se html'en og der er
menu'en og sideopsætning på hver eneste side er der nogen kan
forklare hvor'n man gør det samme med et externt stylesheet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 06-09-03 19:11

"Christian" <SphinX@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der ved hvordan man laver en menu udelukkende
> i sit stylesheet?

Det kan man ikke, men du kan lave en menu hvor CSS er inkluderet.
Se evt den jeg har lavet på www.web-templates.dk

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-03 19:17

jopa skrev:

>Det kan man ikke, men du kan lave en menu hvor CSS er inkluderet.
>Se evt den jeg har lavet på www.web-templates.dk

   Planen med siderne var oprindeligt at jeg ville smide
   nogle færdige templates til download,men har travlt med
   så meget andet, så giv endelig et bud.

Øh ... ?

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 06-09-03 19:26

> Planen med siderne var oprindeligt at jeg ville smide
> nogle færdige templates til download,men har travlt med
> så meget andet, så giv endelig et bud.
>
> Øh ... ?

Øh selv, bemærk CSS menuen i VENSTRE side, og tag dig ikke af indholdet på
siden.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-09-03 19:15

Christian wrote:
> [...]
> menu'en og sideopsætning på hver eneste side er der nogen kan
> forklare hvor'n man gør det samme med et externt stylesheet?

Der er flere muligheder:

Inkluder en fil med menuen via serverside sprog (PHP, ASP, SSI). Nok den
bedste løsning imho. Men hvis man ikke har adgang til serverside sprog -
kan det i sin natur være svært ;)

En anden mulighed er at inkludere et javascript.

F.eks. kunne du lave en fil som hed menu.js

Smid følgende fil i headeren:
<script type="text/javascript" src="menu.js"></script>

Og følgende der hvor menuen skal være:

<script type="text/javascript">showMenu();</script>

I menu.js kan du så f.eks. skrive følgende:
-------------
function showMenu() {
document.write(menu);
}
------------

mvh
Johan

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-09-03 19:16

Christian wrote:

> Er der nogen af jer der ved hvordan man laver en menu udelukkende
> i sit stylesheet?

Du kan *IKKE* lave en menu eller andet HTML ved hjælp af et style
sheet. CSS er et redskab til at definere regler for, hvordan et HTML-
dokument skal præsenteres på skærmen, i udskrifter eller hvordan den
skal læses af en text-reader.

> Det er lidt irriterende at hver gang jeg vil
> tilføje et nt link i menuen at jeg så skal 50 sider igennem.

Det nemmeste ville være at benytte Server Side Includes eller endnu
bedre at generere dine sider ved hjælp af et decideret server side-
sprog som PHP eller ASP. Alternativt kunne du benytte JavaScript til
at skrive menuen, men det forudsætter, at de besøgende understøtter
det.

> Prøv at se http.//www.geocities.com/sjove_ting

Desværre bruger du Geocities, så ovennævnte løsning er nok ikke
muligt.

Men tag et kig på de andre tråde om samme emne den forløbne uges tid,
så kan du måske få nogen ideer.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-09-03 19:21

Anders Thorsen Holm wrote:

> Du kan *IKKE* lave en menu eller andet HTML ved hjælp af et style
> sheet.

Og dog - CSS giver mulighed for at generere indhold umiddelbart før
og efter elementerne i et HTML-dokument ved hjælp af :before og
:after pseudoelementerne.

<http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#before-and-after>

Men de understøttes ikke af Internet Explorer, så størstedelen af
dine besøgende vil ikke have glæde af det. Desuden er det efter min
mening være lidt møjsommeligt og forkert at benytte CSS til den
slags.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-03 19:22

Christian skrev:

>Er der nogen af jer der ved hvordan man laver en menu udelukkende
>i sit stylesheet?

Det gør man ikke. Hele fidusen med CSS er netop at få adskilt
udseende fra funktion. Menu er en funktion.

Det du ønsker kan laves med f.eks. PHP. Fidusos sider genereres
på den måde med samme menu på alle sider. Det fylder 130 linjer,
og så ligger selve indholdet på hver side på sin separate fil.

--
Bertel

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 07-09-03 12:41

Christian wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen af jer der ved hvordan man laver en menu
> udelukkende i sit stylesheet? [snip]

Du skal have fat i noget SSI, ASP, PHP, eller Javascript. Det er
ikke så svært --- prøv at tage en kigger her:

Inkluder den samme menu på flere sider
http://www.html.dk/artikler/00001/

SSI Tutorial
http://www.html.dk/tutorials/ssi/