12 v i campingvogn
Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 06-09-03 02:27

Jeg har gennem et stykke tid haft et 12 v fritidsbatteri i campingvognen.
Til den har jeg en omformer til 220 v, så jeg kan se lidt tv.

Nu har jeg købt en fladskærm med tv tuner i til vognen. Den har har en
omformer fra 220 til 12 v.

Nu er mit spørgsmål, kan jeg køre fladskærmen direkte på batteriet (kan den
tåle det), eller skal jeg stadig bruge = 12 v > 220v > 12v

Mvh
/Thorkild

Fra : phk

Dato : 06-09-03 06:44

"Thorkild Nielsen" <Thorkild_fjern_@s16.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til den har jeg en omformer til 220 v, så jeg kan se lidt tv.
>
> Nu har jeg købt en fladskærm med tv tuner i til vognen. Den har har en

Hvor har du købt den og hvad har du givet for den?

Jeg er ved at kikke mig om efter en, men en 6 tommer er vist for lille :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 06-09-03 10:18

Har købt en der hedder Orion. 15 " Var købt fordi at konens pc skærm er
brændt af. Så kunne vi slå 2 fluer med et smæk.

Vejer kun 3,3 kg, så den bliver nok hængt op i et beslag jeg laver.

Kvaliteten synes jeg er rigtig god. Lysstyrken er også fin.

Pris i AtilZ 2995 kr. på bud

Hvis du vil have et par billeder af den, tager jeg et par og sender,

/Thorkild

Fra : Sten

Dato : 06-09-03 09:50

Thorkild Nielsen wrote:
> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål, kan jeg køre fladskærmen direkte på batteriet
> (kan den tåle det), eller skal jeg stadig bruge = 12 v > 220v > 12v

Hej Thorkild

Som CS i gasdebatten anførte skal man passe på ikke at komme til at
svare som man tror det er, men ud fra fakta når de kan findes.

Hvis du oplyste navnet på skærmen er der sikkert allerede andre i gr.
der har erfaringer.

Går ud fra, at der ikke fra producenten kan skaffes et autostik af
typen der ender i et cigarstik eller bare et cigarkabel, ala dem til
kølebokse. -
Kræves der et helt særligt 12 volt auto - adapterkabel, skal man nok
være forsigtig
og holde sig til det.

Det der kan volde problemer er kvaliteten af de 12 volt du giver
skærmen - Ikke tvivl om at skærmen kan køre perfekt direkte og solo på
batteriet, men vognen har også en masse andre ting tilsluttet, der
kan sende kontaktstøj til apparatet, evt. brum fra en
lejlighedsvis tilsluttet lader til fritidsbatteriet, din 220 v
konverter, eller f. eks.
tændingsstøj og strømspidser fra bilen hvis det stik kobles til.

Med det sagt, er det meste moderne elektronik utrolig robust, sådan
at der straks efter forsyningsstikket sker en filtrering og
automatisk tilpasning af voltene.
Men det kunne måske også tænkes noget af beskyttelsen også foregår
i den medfølgende 230 >12 volt forsyning. eller i en særlig
autoadapter.

forstår godt du spør.

mvh sten bo

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 06-09-03 10:31

Jeg tror at jeg foreløblig bruger den medfølgende adaptor, og får så i løbet
af vinteren får lavet et lille elektronik kredsløb der kan stabiliserer de
12 v fra batteriet, så jeg er sikker på at der ikke ryger nogle peak igennem
fra andet der er sat på batteriet.

Tak for dit svar

/Thorkild

Fra : Sten

Dato : 06-09-03 10:47

Thorkild Nielsen wrote:
> [...]
> stabiliserer de 12 v fra batteriet, så jeg er sikker på at der ikke
> ryger nogle peak igennem fra andet der er sat på batteriet.

Hejsa
play it safe
men importøren eller produsenten burde da ku fortælle om det kan køre
uden-
stort marked hvis det er tilfældet, og jeg syntes mærkeligt, hvis man
ikke har tænkt på det. Bagatel i en stor produktion.
mvh sten bo

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 06-09-03 10:55

Har fundet det.. Gider ikke lave noget når de leverer en 12v
cigartænderkabel.. Den køber jeg, så er jeg på den sikre side

http://www.midtkom.dk/shop/varedetalje2.asp?varenr=18520

Fra : Michael H Svensson

Dato : 06-09-03 12:11

"Thorkild Nielsen" wrote > Jeg tror at jeg foreløblig bruger den
> [...]
> af vinteren får lavet et lille elektronik kredsløb der kan stabiliserer de
> 12 v fra batteriet, så jeg er sikker på at der ikke ryger nogle peak

Hej Thorkild,

At lave et elektronisk kredsløb til at stabilisere 12 fra en
bly-akkumulator, er som at forankre et bjerg med en tøjsnor.
Du får ikke bedre (stabil) strømforsyning end den fra din 12 V
bly-akkumilator, den har så lav indre modstand at den
selv "undertrykker" evt. spændingsspidser fra andet udstyr.
Hvis du forbinder dit fladskærmsfjernsyn til et cigartænderstik i bilen er
du jo også bare koblet til akkumulatoren.

At omforme 12 VDC fra en bly-akkumulator til 220 VAC for så at konvertere
til 12 VDC, kan kun være opfundet
af en der sælger udstyret.

Held og lykke
Michael

Fra : Sten

Dato : 06-09-03 13:44

Michael H Svensson wrote:
> [...]
>
> At omforme 12 VDC fra en bly-akkumulator til 220 VAC for så at
> konvertere til 12 VDC, kan kun være opfundet

Hejsa Michael

Jeg tror ikke at der var tale om at der findes et medfølgende kabel
til cigarstikket, næbbe grund til at spørge - vel

Forstår godt hvad du mener,
Har set projekter til hifi hjemmebrug, hvor man forsynede sine
forstækere fra paralel og seriekoblede lastbil batterier med påhængte
mega og mini specialkondesatorer for at danne en helt støjfri
forsyning. Driften skulle dog slukkes hver gang systemet skulle lades,
idet man syntes at der opstod en kogende og brummende lyd et eller
andet sted undervejs.

Men uden at være teknikker er der vel et forhold imellem længde og
tykkelse af ledningsnettet = modstanden, støjkildens placering, styrke
og art i forhold til støj undertrykkelsen fra batteriet.
undreligt at man sælger støj filtre til udstyr der monteres i biler.
Det siges at starteren kan være særlig slem, men tændingsstøj farer da
også rundt i ledningsnettet. f.eks autocampere kunne måske tænkes at
se tv eller bruger pc, at ugerne er aktive mens man kører, eller.....
Tror ikke jeg ville forbinde min pc direkte til cigarstikket uden om
den interne forsyning i pc`en bortset fra at den selfølgelig også
skal ha 5 volt - men altså ikke strøm til min pc uden om den interne
forsyning.
Da det er en pc spærm kunne det tænkes, at den på et tidspunkt
ogsåblev brugt på den måde, så evt. støj gik baglængs ind i pc´en.
Kommer an på tilslutningsmåden.

Forstod det sådan at 220 v.-12 volt konverteren allerede findes og
ikke er solgt sammen med fladskærmen.

hygge
sten bo

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 06-09-03 14:11

Det er sådan at jeg har en 12 >220 volt converter i campingvognen. Den var
brugt til det gamle 14" tv. Det jeg gerne ville var måske at undgå den, for
jeg mener at det er lidt "tosset" at først lave 12 til 220 og derefter
tilbage igen.

Det bliver aldrig sådan at skærmen er tilsluttet mens bilen kører. Skærmen
bliver pakket sammen ved flytning af campingvognen, så det med starter i
bilen er ikke aktuelt.

Det eneste jeg kan se der muligvis kan forstyrrer er hvis jeg lader på
batteriet med en normal lader, mens der er sat fladskærm til.. Og måske
vandpumpen..

Fra : Sten

Dato : 07-09-03 09:23

Hej Thorkild

> [...]
at
> undgå den, for jeg mener at det er lidt "tosset" at først lave 12

Selvfølgelig er det tosset, spild af energi at konvertere 2 x. Kører
man CV på 12 volt er der formentlig sjældent koblet til el-standeren
og
det gælder om at få batteriet til at holde længst muligt.

> [...]
>på
> batteriet med en normal lader, mens der er sat fladskærm til.. Og

Burde med den rigtige forbindelse og hvis andet tilslutte udstyr er i
orden, ikke betyde det mindste.
De benævner den en 12 V DV ledning, så det er vel bare det der skal
til. Hvor skulle den bruges, bortset fra i biler, både og cv .?

Er der ikke "narrestreger" på den, kan en hvilken som helst
cigarstikledning bruges - kommer selvfølgelig an på prisen og
besværet - men er det, som tidligere nævnt en støjdæmpet 12 V
tilslutning, kan der måske også opstå noget med garantien hvis der
kommer mystiske fejl.
Skal der bruges specialtilslutning er det ofte et specialstik så man
ikke tar fejl. Passer en cigarstikledning i tilslutningen på skærmen
er det da et fingerpeg, selv om jeg ville tjekke det med
originalledningen først.

Selvfølgelig er der også firmaer der kører med egne sjældne stik for
at
sælge , men det er en sag for sig. Folk er måske ellers
uheldige med monteringen, så der opstår skader på apparaterne.
vanskelige bagefter at enes om årsagerne til. Er der leveret et kabel
der sikrer rette tilslutning, springer man en masse ærgrelser over.
Sådan i den store sammenhæng.

mvh sten bo

Fra : Michael H Svensson

Dato : 07-09-03 16:40

"Thorkild Nielsen" wrote > Det eneste jeg kan se der muligvis kan
forstyrrer er hvis jeg lader på
> batteriet med en normal lader, mens der er sat fladskærm til.. Og måske
> vandpumpen..

Hej igen Thorkild,

Da man skal passe på at man ikke giver spørgeren flere ubesvarede spørgsmål
end svar, skal jeg prøve at holde dette kort.

Hvis du forbinder dit forsyningskabel til dit fladskærms-fjernsyn direkte
til akkumulatoren, altså sådan at der ikke er andre
"forbrugere" på din ledning mellem akkumulator og fjernsyn, og du undlader
at lade din ledning ligge parallelt med særligt støjende
ledninger (jeg ved ikke hvad det skulle være i en CV ud over måske ledningen
til vandpumpen), så har du helt sikkert en flot, stabil
12 V DC.
Jeg er sikker på at du ikke vil opleve forstyrrelser på dit fjernsyn, og
skræmmebilleder fra biler med f.eks. afbrændt motorelektronik
ved tilslutning af ladekabler kan du glemme, det er helt andre problemer der
ligger til grund for disse (i øvrigt meget sjældent forekommene)
hændelser.

Hilsen
Michael

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 07-09-03 16:56

Jeg trækker et kabel direkte fra batteriet, kun med en 5A sikring på
ledningen. (Bag på skærmen står der forbrug 2,5 A.)

Stikket ligner en helt almindelig en, så det burde ikke være et problem

Igen: tak for interessen og hjælpen

/Thorkild

Fra : Sten

Dato : 08-09-03 12:49

Michael H Svensson wrote:

> Da man skal passe på at man ikke giver spørgeren flere ubesvarede
> spørgsmål end svar, skal jeg prøve at holde dette kort.

Hej Michael

Undskyld indlæggene til Thorkilds egen vurdering af sagen.

Begyndte;

[...]

......Forudsætnigen efterfølgende, at der ikke ku bruges en alm.12 V
"cigar" tilslutning.

_Det kan der_, og så er sagen vel i orden, uden forbehold. ?

Tror ikke jeg omtalte starthjælp skræksenarier med afbrændt
elektronik, du kan da også lige finde det frem men mente bare
almindelig daglig brug, feks i en autocamper.

Ligeledes kan jeg se, at et par humoristiske vendinger i tidligere
måske kan gi et forkert indtryk -

Beklager, ikke meningen.

Er netop glad for gruppens overbærenhed og gode humør og ønsker ikke
at forringe standarden.

Med venlig og høflig hilsen
sten bo

Det venter på chancen for en sidste Camping-weekend inden det bliver
alt for surt.

Fra : Michael H Svensson

Dato : 08-09-03 16:49

"Sten" wrote in
> Tror ikke jeg omtalte starthjælp skræksenarier med afbrændt
> elektronik, du kan da også lige finde det frem men mente bare
> almindelig daglig brug, feks i en autocamper.

Hej Sten,

Nu tænkte jeg ikke på dig da jeg svarede Thorkild, og jeg kunne ikke finde

at beskylde hverken dig eller andre for slige sager, det ligger mig meget
fjernt at
diskutere på det lave plan der til tider foregår på disse NG's
..
Min bekymring vedr. skrækscenarier var mere grundlagt i den angst mange har
for at forbinde 12 VDC til 12 VDC, da de har hørt at det nærmest kan brænde
al elektronik i 300.000 kr. bilen af.

Almindelig fornuftig omgang med 12 VDC og de lave strømme der er tale om i
en CV,
vil sjældent give anledning til problemer, højest lidt forstyrrelser i lyden
i højttaleren eller
striber på skærmen, hvis vandpumpen er slem.

Hilsen og håb om en god tur.
Michael

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-09-03 18:29

Michael H Svensson wrote:

> [...]
> i lyden i højttaleren eller
> striber på skærmen, hvis vandpumpen er slem.

Hvis den er slem taler vi om brand! Faren ved den lave spænding er netop at
spændingen er lav - og at der som følge deraf trækkes tilsvarende flere
ampere. Og det er ampere der giver varmeudvikling med brandfare i yderste
konsekvens. Det er derfor at 12V installationerne er omfattet af
stærkstrømsbekendtgørelsen.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Michael H Svensson

Dato : 08-09-03 20:50

"Carsten Stage" wrote

> [...]
> ampere. Og det er ampere der giver varmeudvikling med brandfare i yderste
> konsekvens. Det er derfor at 12V installationerne er omfattet af

Nuvel Carsten,

Selv en STOR vandpumpe på 12 VDC bruger næppe mere end 1 amp. og givet
at de fleste strømforsyninger i CV ikke er på mere end 4-6 amp, er det ikke
de
store strømme vi taler om. Brandfare - jo jo, det er derfor at vi har
sikringerne,
0,75 mm2 kobberledning leder uden problemer 10-15 amp. uden at blive varme.

Og stærkstrømsbekendgørelsen, den gælder altså ikke 12 VDC fra en
akkumulator
i CV, den gælder 230 VAC installationen, da den har et potentiale i forhold
til
"moder jord", men 12 VDC fra en akkumulator er ligesom installationen i din
bil
(desværre) fritaget fra stærkstrømsbekendgørelsen.

Som du vil kunne læse længere oppe i tråden, skrev jeg netop at

>Almindelig fornuftig omgang med 12 VDC og de lave strømme der er tale om i
>en CV, vil sjældent give anledning til problemer.

Og hvis du læser hvad Thorkild skrev,

>Jeg trækker et kabel direkte fra batteriet, kun med en 5A sikring på
>ledningen. (Bag på skærmen står der forbrug 2,5 A.)

Ja, så lyder det næsten til at han har tænkt sig at udføre installationen
både
fornuftigt og sikkert, faktisk helt i tråd med hvad
stærkstrømsbekendtgørelsen
ville kræve, altså hvis installationen var omfattet af den.

Hilsen
Michael

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-09-03 21:09

Michael H Svensson wrote:

> Selv en STOR vandpumpe på 12 VDC bruger næppe mere end 1 amp. og givet
> at de fleste strømforsyninger i CV ikke er på mere end 4-6 amp, er
> det ikke de
> store strømme vi taler om.

Fuldstændig rigtigt - når alt virker efter hensigten er der ingen problemer.
Men, i det øjeblik at der sker kortslutninger direkte eller ved fejl i
monteret udstyr så er det store strømme som batteriet gladeligt afleverer.
Nuvel, så er der sikringer i alle korrekt monterede installationer men det
er også set at man springer den over - det er jo bare 12V vi taler om...

> Og stærkstrømsbekendgørelsen, den gælder altså ikke 12 VDC fra en
> akkumulator

Så må jeg bede dig om at fortælle mig hvor i bekendtgørelsen at dt står! Den
debat har vi været igennem flere gange før - både her og i andre fora - og
hver gang har jeg kunnet henvise til svaret jeg fik på spørgsmålet da jeg
spurgte elektricitetsrådet: 12V installationer i campingvogne er omfattet
ikke bare af stærkstrømsreglementet men også af installatørloven. Søg blot
efter det på google.groups...

> [...]
> stærkstrømsbekendtgørelsen
> ville kræve, altså hvis installationen var omfattet af den.

Uanset hvad han har tænkt sig - og jeg er da heller ikke i tvivl om at det
udføres korrekt - så vil man komme i karambolage med ovennævnte regler. Det
behøver ikke at have nogen betydning så længe at det går godt - men når
vognen ligger tilbage som en askedynge så skal der mere end almindelig god
overtalelsesevne til at lokke en erstatning ud af forsikringsselskabet.

Her er en cut´n´paste af svaret fra Elektricitetsrådet:

----------
Tak for henvendelsen
Installationer i campingvogne skal udføres efter bestemmelserne i
Stærkstrømsbekendtgørelsen, Afsnit 6, kapitel 708, som kan lånes på
biblioteket eller købes hos Schultz tekniske forlag.
Installationer i campingvogne er endvidere omfattet af Elinstallatørloven og
skal udføres af aut. elinstallatør eller fabrikant (ikke af lægmand).
Elinstallatørloven kan findes på vor hjemmeside, www.elraadet.dk
----------

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 09-09-03 14:29

Jeg undskylder mange gange for at jeg har bragt mit spørgsmål på banen..

Ville ikke indlede en voldsom diskution, kun spørge til råds..

Og rådene har jeg fået Mange tak til dem der har villet hjælpe mig

Installationerne bliver lavet så der er en sikring på hver ledning der
bliver trukket fra batteriet. Jeg har bevidst valgt at trække ledningen fra
tv og ledningen fra converteren til 220v seperat, da jeg vil have 2
forskellige sikringer i. Tv bliver monteret med ledning der er beregnet til
10 anp, og på den kommer der ved batteriet en sikring på 5a. (Tv bruger
2,5a). Til converteren er brugt den originale ledning der er medleveret til
den med original sikring. Der er kun klippet krykkedillenæbene af, og loddet
kabelsko på. Den er herefter skruet på polsko på batteriet. 12v lys og
vandpumpe, er standard i vognen. Der har jeg med en tyk ledning (4 kvartrat)
fra batteriet (og sikring 20a) monteret den direkte på klemlisten i sikrings
boxen hvor de 12v fra bilen kommer ind.

Er faktisk monteret som vist her:
http://www.campingstuff.dk/images/12%20til%20CV.jpg

Dog er der sikring både i bil og campingvogn til forbindelsen mellem dem.

/ Thorkild

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-09-03 15:54

Thorkild Nielsen wrote:

> Jeg undskylder mange gange for at jeg har bragt mit spørgsmål på
> banen..

Jeg håber at det blev skrevet med et smil på læben...

> Ville ikke indlede en voldsom diskution, kun spørge til råds..

Jamen sådan er mange af nyhedsgrupperne. Én smider et relativ enkelt
spørgsmål og kan 50 indlæg senere konstatere at der har været divergerende
meninger. Det er nogle gange nyhedsgruppernes natur.

> Og rådene har jeg fået Mange tak til dem der har villet hjælpe mig

Det tror jeg såmænd at alle der har deltaget har ønsket.

> Installationerne bliver lavet så der er en sikring på hver ledning der
> bliver trukket fra batteriet....

> Er faktisk monteret som vist her:
> http://www.campingstuff.dk/images/12%20til%20CV.jpg

Jamen så burde det være OK.

Jeg er sikker på at de fleste selv laver sådanne installationer - ganske
uvidende om at det reelt ikke er lovligt. Men er det lavet håndværksmæssigt
korrekt og med overholdelse af diverse krav (som i parantes bemærket er
ganske fornuftige) så går det nok.

> Dog er der sikring både i bil og campingvogn til forbindelsen mellem
> dem.

Det lyder afgjort som om at du har lavet det ordentligt.

Endelig - kunne jeg måske få dig til at se nærmere på det der står i min
signatur nedenfor?

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Sten

Dato : 09-09-03 16:20

Thorkild Nielsen wrote:
> Jeg undskylder mange gange for at jeg har bragt mit spørgsmål på
> banen..

Nej, det er for galt, sørme - gr. elsker spørgsmål og alt blir vendt
og drejet af samtlige hoveder, der læser alt grundigt, jeg tror
ligefrem at folk blir høje af at læse nyhedsgr. og elsker når der er
noget nyt.
Her kom der da noget om de nye fladskærme, og noget om
el-bestemmelserne, med et par gode link til os der ikke aner en dyt om
hvordan el-arbejde rigtig skal udføres, og så noget om, hvad man
egentlig ikke må pille ved, hvor bestemmelserne vistnok er kommet i
en ny udgave - lettere tilgængeligt på nettet.
Søgemaskinerne i gruppen får så en anledning, stikord til emner
der kan måske være interessante for mange flere - og lægger det måske
senere let tilgængeligt på hjemmesider som f. eks. Campingstuff. Tak
for deres arbejde og overblik i en kompliceret verden.

> Ville ikke indlede en voldsom diskussion, kun spørge til råds..

Har set nogle meget "hyggelige" diskussioner i andre nyhedsgrupper og
syntes, at denne gr. efterhånden kører fint. Sommetider er der lidt
konkusance - testozon - i at komme med de bedste - rigtige - svar, og
jeg har lagt mærke til at "gruppen" er meget følsom omkring tonen i
indlæggene hvor en enkelt bemærkning, eller et ømt emne starter en
livlig diskussion, til tider med kraftige udladninger. Eller får en
dyb tavshed til at brede sig over flere dage. Det sker dog sjældnere
og sjældnere.

Det er som om skærmen kan gi en hvis distance til det der fremføres,
sådan at personen kommer til at virke helt anderledes end ment -
Humor
eller ironi, som nogle Danskere elsker, er meget svær at gi videre
uden at komme galt af sted. Selv familie, måske mest sviger, kan
ha svært ved se harmonierne.
www.usenet.dk har en masse gode råd, der selvfølgelig kun er samlet
fordi der er et behov - altså er det hele - helt normalt.

> Og rådene har jeg fået Mange tak til dem der har villet hjælpe mig.

Ja, men alle teknikkerne studerer både spørgsmål og svar, sådan at
der, hvis der kommer noget helt vildt ud af det, straks er nogen der
ser en svaghed i argumenterne, og kommer med noget bedre.

I virkeligheden den fornemmeste opgave, eller formål med en nyhedsgr.
At få tingene debatteret i et større forum - På en eller anden
mystisk måde er alle gruppens deltagere med til svarene. Om ikke andet
ved ikke at protestere Nogle på et område og andre med andet.
Har man engang fået hjælp, ofte bare ved al læse gamle indlæg igennem,
er det da meget fair at deltage, hvis det rammer noget man har været
med til. Men jeg er temmelig overbevist om, at der kommer hjælp hvis
det kører ud af et sidespor.

Ingen bør være kede af _det_ . Som sagt, hele meningen med en
nyheds/debatgr.

mvh sten bo

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-09-03 19:04

Sten wrote:

> [...]
> og drejet af samtlige hoveder, der læser alt grundigt, jeg tror
> ligefrem at folk blir høje af at læse nyhedsgr. og elsker når der er

Det er vist ikke ramt helt ved siden af...

> [...]
> senere let tilgængeligt på hjemmesider som f. eks. Campingstuff. Tak
> for deres arbejde og overblik i en kompliceret verden.

Du har fuldstændig ret - det er sket mere end én gang at en debat startet
her er endt op med lidt oplysninger på http://campingstuff.dk
Og der vil nok også komme lidt fra tråden her.

> [...]
> Humor
> eller ironi, som nogle Danskere elsker, er meget svær at gi videre

Meget rigtigt - problemet er at vi mangler kropssproget og uden det er ironi
næsten umulig at få ned på tryk. Der kan blødes lidt op på det ved hjælp af
emoticons (smileys) men det er ikke optimalt.

> [...]
> At få tingene debatteret i et større forum - På en eller anden
> mystisk måde er alle gruppens deltagere med til svarene. Om ikke andet

Igen meget præcis beskrivelse af en nyhedsgruppes liv.

Fra : Michael H Svensson

Dato : 09-09-03 15:48

"Carsten Stage" wrote
> [...]
> ikke bare af stærkstrømsreglementet men også af installatørloven. Søg blot

Hej Carsten,

Jeg bøjer mig i støvet.....
Du kom mig i forkøbet.
Normalt er jeg særdeles velfunderet i vores el-regulativer, men jeg må
indrømme
at "Elektriske installationer" ikke længere er mit område, jeg bevæger mig
normalt i
EN 60 204-1 og EN 60 439.

Jeg har idag studeret stærkstrømsbekendtgørelsen afs. 6 kap. 708
"Campingpladser og Campingvogne", installatørloven samt kontaktet El-rådet.

Og sørme - Stærkstrømsbekendtgørelsen omfatter alle installationer fra 0 V
til
hhv. 1000 VAC og 1500 VDC, uanset om energiforsyningen kommer fra nettet
eller fra en akkumulator. Dog er f.eks. automobilers elektriske udstyr ikke
omfattet.

Og Installatørloven siger at alle installationer for stærkstrøm skal udføres
af en aut.
el-installatør, dog er det tilladt for f.eks. reperatørerer at udskifte og
reparere sådanne
installationer.

Så i praksis må vi ikke selv udføre installationer i hverken 230 VAC eller
12 VDC
nettet i CV, og de fleste CV-værksteder må heller ikke, de må reparere og
udskifte
men ikke lave ny installation.

Så Thorkild - hen til installatøren, og få ham til at montere
forsyningsledning, kortslutnings- og
overbelastningsbeskyttelse til dit fjernsyn.

Hilsen
Michael

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-09-03 15:56

Michael H Svensson wrote:

> Jeg bøjer mig i støvet.....

Det behøver du såmand ikke... )

> Så Thorkild - hen til installatøren, og få ham til at montere
> forsyningsledning, kortslutnings- og
> overbelastningsbeskyttelse til dit fjernsyn.

Jaq, det kan virke voldsomt og jeg tror da også at langt de fleste selv
laved sådanne installationer og slipper godt fra det - helt uden fare for
kortslutninger m.v.

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-09-03 10:00

Carsten Stage wrote:

> Det behøver du såmand ikke... )

> Jaq, det kan virke voldsomt og jeg tror da også at langt de fleste
> selv laved sådanne installationer og slipper godt fra det - helt uden
> fare for kortslutninger m.v.

Det interessante er da at, den del af installationen der har med køretøjets
elinstallation (det der har med kørslen) ikke er omfattet, så hvis det er
lys der kun er forbundet til strøm fra bilen så bliver det mere speget .
Samme spændingsklasse og men forskellige regelsæt !
- Jo der er jo også belysning (kabinelys) i den trækkende bil ;-( og der
gælde stærksstrømsbekendtgørelsen ikke.

/Så uanset regler: tænk dig om og gør det fornuftigt/ husk at det er din
campingvogn der brænder ( med dig indeni) hvis du kvajer dig...)

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Michael H Svensson

Dato : 11-09-03 17:49

"Carsten Holck" wrote

> [...]
>
> /Så uanset regler: tænk dig om og gør det fornuftigt/ husk at det er din
> campingvogn der brænder ( med dig indeni) hvis du kvajer dig...)

Belært af (nylig) erfaring, må jeg nok sige at du er på galt spor.
Elinstallation i en CV er underlagt stærkstrømsbekendtgørelsen !!!
Der skelnes ikke mellem lys (blinklys, stoplys mm.) og anden installation.
Den eneste grund til at stærkstrømsbekendtgørelsen ikke gælder for
installationer i/på
bilen er at, netop installation i automobiler er undtaget i
stærkstrømsbekendtgørelsens
gyldighedsområde, iøvrigt ligesom installation i tog, fly og lign.

Et andet aspekt er elinstallatørloven, som foreskriver hvem der må udføre
arbejdet,
stærkstrømsbekendtgørelsen foreskriver blot hvordan det skal udføres.

Besværligt ? - jaah måske, men det er for vores sikkerheds skyld.

Hilsen
Michael

Fra : fln

Dato : 09-09-03 19:16

Du kan rolig sæt 12 v direkte til TV'et, med en 5 amp. sikring foran, det
gør jeg, og TV'et, det er magen til dit.

mvh

elektriker

fln