Maldini kvintettten
Fra : Niels Overgård

Dato : 05-09-03 22:02

Hej
Ja, her er jeg virkelig på glatis. Men er der nogen som kender en dansk
gruppe fra 50'erne som hed Maldini kvintetten. De var vist beømte for deres
flerstemmige sang. Er der nogen som kan fortælle lidt om dem.
mvh. Niels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 23:00

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
deres
> flerstemmige sang. Er der nogen som kan fortælle lidt om dem.

Hej Niels

Jeg mener nu de hed Malhini kvintetten, men det er da muligt du har ret. De
har så været aktive et stykke op i 60'erne.
Hvis det kan være nogen hjælp, så syntes jeg at kunne huske, at den bestod
af i hvert fald 1 ægtepar og lidt flere familie relaterede emner, ( bror
eller søster ) og for en tid, var, jeg gætter på ægteparret bosat på
Hobrovej i Aalborg, men flyttede senere ud i Stjerne kvarteret. Jeg mener
også de havde nogle relationer til Lottenburger Singers.

M.V.H.....Benny..

Fra : PerH

Dato : 06-09-03 05:45

> gruppe fra 50'erne som hed Maldini kvintetten.

Måske hed de Malihini-kvartetten (der indpillede Lille sommerfugl før Bjørn
Tidmand) , og måske var en af medlemmerne mor/far til Lei/Lupe Moe eller
Doky-bros?

Per

Fra : Niels Overgård

Dato : 06-09-03 09:52

"PerH" <virker-ikke@no-good.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Bjørn
> Tidmand) , og måske var en af medlemmerne mor/far til Lei/Lupe Moe eller

Supertak! Nu kan jeg bedre forstå hvorfor jeg ikke kunne finde dem noget
sted. Men de hed altså Malihini, den gav da 89 træffere på bibliotek.dk.
mvh. Niels

Fra : Ole Damgaard

Dato : 06-09-03 11:34

"PerH" <virker-ikke@no-good.dk> wrote in message news:<bjbogi$52e$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> Tidmand) , og måske var en af medlemmerne mor/far til Lei/Lupe Moe eller

Jeg tror du har ret i at vi taler om Malini-kvintetten. Og det er
ganske rigtigt, at de i slutningen af 60érne fik et forbigående hit
med Lille Sommerfugl og hurtigt efter overtog Bjørn Tidmann den sang,
og så blev det hans.
Men Mailihinis start daterer sig allerede til de tidlige 50`ere, hvor
det var et slagerband af format. De spillede sød musik men med rytmer
og nye flerstemmige klange.
Malihini´en er den foretrukne blomst i de blomserranker, som
Hawaianerne hænger om halsen på deres gæster, når de ankommer til øen
- og det fortæller måske osse noget om den musikstil, som
Malihinikvartetten - og senere ditto-kvintetten, spillede.

Jeg kan nævne at Jørn Graungaard i en periode var medlm af kvartetten
- og osse at Grethe Ingmann var sanger i bandet i 54-55 indtil
Graungaard gik ud og lavede sit eget band med lidt mere jazz-sound -
og her to Grethe Ingmann med over til sit nye band.

Men Malihini fortsatte som et gedigent underholdningsorkester op
igennem 60´erne - og havde et vist publikum, omend de glemte at forny
deres sound. Måske blot fordi de kunne li´den - sådan er der s¨å
meget.

mvh ole

Fra : Niels Overgård

Dato : 07-09-03 22:06

------------

> [...]
> igennem 60´erne - og havde et vist publikum, omend de glemte at forny
> deres sound. Måske blot fordi de kunne li´den - sådan er der s¨å

Wauw, hold da op, nu ved jeg da vist mere end hvad godt er om dette orkester
. Udgangspunktet var iøvrigt musikeren Frode Thomsen, som senere kom med
i radiotransmissionsorkestret Sv. Aa Esbensen, der holdte til på Landsbyen i
Herning.
mvh. Niels

Fra : Mayan

Dato : 28-10-03 18:13

http://www.kandu.dk/

Fra : Mayan

Dato : 28-10-03 18:25

> [...]
deres
> flerstemmige sang. Er der nogen som kan fortælle lidt om dem.

Hej Niels..
Jeg sad og kiggede lidt på nettet, og kom til denne her side. Har aldrig
set den før. Men jeg kan se at du efterlyser nogen oplysninger om
Malihini Kvintetten. Det var min far's orkester . Muín far hed Bjørn
Petersen. Han er desværre død idag. Min faster ,Lissi sang også i hans
orkester. Lissi er mor til Lei , Lupe og Lanni .... Det var hos Malihini
Kvintetten at Grethe Clemmensen ( Grethje Ingemann) fik sin debut..De
spillede mest Hawaii musik. Det var et meget populært orkester i
50'serne... Men som tiden gik var det måske ikke lige hawaimusik der
trak publikum. De spillede som danseorkester mange steder i Danmark ...i
hele skandinavien. Og de kom frem med Lille Sommerfugl og lå på Top Ti
listen i et stykke tid, inden Bjørn Tidemann indspillede den ! De
kastede sig også over Country musikken. Og kaldte sig Hawaiins
Country... Min faster lever endnu , men synger ikke mere ... kun under
mere private former..
Jeg ved godt at det er et stykke tid siden du efterlyste nogen
oplysninger , men måske kan du bruge lidt af det jeg har skrevet. Ps.
Min familie har altid boet på Amager...

http://www.kandu.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-10-03 06:13

Mayan <Mayan.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f9ea771$0$94860$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> De spillede som danseorkester mange steder i Danmark ...i
> hele skandinavien. Og de kom frem med Lille Sommerfugl og lå på Top Ti
> listen i et stykke tid, inden Bjørn Tidemann indspillede den !
_______

Det lyder som om det var et rigtigt godt orkester. Ved du hvilke af den
slags orkestre der stadig findes af den slags. Jeg kender kun
"Palmehaveorkesteret " fra Karup.

Hvis du har lyst må du gerne fortælle lidt om orkesteret. Hvor mange
medlemmer der var, hvilke instrumenter de brugte og hvilke sange de spillede
mest. Klarede de det hele, lige fra afdæmpet dinnermusik til almindelig
dansemusik?

Hilsen Åge

Fra : Mayan

Dato : 26-11-03 13:36

"Åge Halldorsson" skrev d. 29-10-03 06:13 dette indlæg :
> Mayan <Mayan.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3f9ea771$0$94860$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Ti
> _______
> Hej Åge..
Jeg har først set dit brev idag, så derfor har jeg ikke svaret før !
Til dit første spørgsmål om jeg kender andre orkestre af den slags. Der
findes ufattelig mange, men det er jo ikke alle jeg har kendskab til.
Jeg kan fortælle dig at der var 5 medlemmer i Malihinikvintetten. Min
far spillede på hawaii guitar. Der var trommer og bas og alm guitar. De
spillede for det meste Hawaii musik , men også alm dinnermusik samt god
dansemusik. Så ja, de magtede at spille mange forskellige genrer. De
sidste år havde de kastet sig over country musikken. Nu er min far død,
så gruppen er ophørt. De andre fra orkesteret er efterhånden også oppe i
årene.
Håber du fik svar på dine spørgsmål.

Hilsen Mayan

http://www.kandu.dk/