Foder til yngel
Fra : Silverflame

Dato : 07-04-01 19:31

Hej!
Hvornår kan man begynde at gå bort fra nyklækket artemia til Dværggurami
yngel? Og hvordan får man dem vænnet til at tage flagefoder istedet? Jeg har
prøvet at give dem pulveriseret flagefoder, men de tager det ikke (så vidt
jeg kan se). Til gengæld bruger de meget tid på at støvsuge bunden, hvor jeg
går ud fra at de finder meget af deres foder. Så måske skulle man prøve med
bundpiller istedet.
Er der iøvrigt nogen, der kan sige noget overordnet om deres vækst? Hvor
gamle er de typisk, før de er salgsklare?
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-04-01 00:51

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> Er der iøvrigt nogen, der kan sige noget overordnet om deres vækst? Hvor
> gamle er de typisk, før de er salgsklare?

I principet bliver de aldrig for store til at spise nyklækket artemia.
At du så ikke gider lave det til dem, når de er store er så en anden sag.
Du skal ikke forvente noget før en efter en månedstid, for efter en 3
ugers tid
(så vidt jeg husker) udvikles deres labyrint, og det er først derefter at
de kommer op
til overfladen. Du skal passe meget på i den periode hvor labyrinten
udvikles, der kan de
meget let drukne, og er meget følsomme for fedthinder på overfladen og
ligende ting.
De ting som de finder på bunden er sandsynligvis meget små krebsdyr som
udvikler sig i bundlaget.
Du vil måske spørge hvor kommer de fra, aner det ikke, men det er et
faktum at der er en del mikroskopiske
dyr som de kan leve af.

Hvornår de er salgklare, kommer jo an på mange ting, vand foder osv. samt
ikke mindst dig og den der skal købe dem.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-04-01 10:26

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvornår de er salgklare, kommer jo an på mange ting, vand foder osv.
samt
> ikke mindst dig og den der skal købe dem.

Min erfaring fra dengang jeg opdrættede guramier er, at de er gevaldig uens
i væksten og at man faktisk er nødt til at dele kulde efter størrelse, hvis
man ikke blot (og det er min anbefaling) lader naturen gå sin skæve gang.
Men da det her er hobby og ikke produktion spiller det vel heller ikke den
store rolle.
Vil man derimod lege vandmand (det må vel være akvarieudgaven af 'landmand')
og have en god stor og uafbrudt vækst, så handler det om at sortere ynglen
efter størrelse en eller to gange om måneden. Og da jeg var på banen var de
tre vigtigste regler for vækst: Levende foder, levende foder og levende
foder. Muligvis er tørfoderet blevet bedre, men jeg ville ikke basere
nogetsomhelst der ligner systematisk opdræt på tørfoder. Så hellere
frostfoder eventuelt suppleret med det dambrugsfolket kalder
laksestartfoder. Det er der både vitaminer og vækst i - men hold dog k....
hvor det sviner, så der skal skiftes vand (men i tilfældet guramier: pas
meget på med vandskifte før den kritiske periode med labyrintens udvikling.

BTW: Er der egentligt nogen, der har prøvet at fodre helt nyklækket yngel
med gær? Umiddelbart har vi jo der adgang til mikroorganismer en masse -
ville de mon være lige så gode som infusorier? Man skal nok ikke hælde den
tørre gær direkte i akvariet, men lave en opslemning. Bare en tanke!

mvh
Jan