Flagermus og navigation
Fra : Sven

Dato : 05-09-03 14:54

Hej.
Jeg har set en udsendelse om bl.a. flagermus i kæmpestore flokke. De kom
flyvende ud af en stor klippehule lige efter solnedgang. Der blev så vist
vha tegninger, hvordan en flagermus udsender et skrig, og lytter efter ekko
fra samme skrig når (hvis) lyden har ramt en genstand, så vidt jeg forstod
lidt lige som en sonar. Flagermusen er temmelig dygtig til at navigere efter
denne lyd, og flyver aldrig (eller yderst sjældent) ind i klippevægge eller
andet.

Men der blev ikke givet svar på, hvordan 10.000-vis af flagermus samtidig
kan benytte dette lydsystem lige ved siden af hinanden! Hvordan kan de
skelne mellem sit eget skrig/ekko og de andres skrig/ekko når så stor en
flok kommer flyvende hurtigt ud af en klippehule? Hvis man optager en
bestemt flagermus' skrig, vil man så kunne "forvirre" den ved at afspille
båndet med dette skrig igen?

Sven

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 05-09-03 15:21

On Fri, 5 Sep 2003 15:54:12 +0200
"Sven" <chanelle4@get2net.dk> wrote:

> [...]
> flok kommer flyvende hurtigt ud af en klippehule? Hvis man optager en
> bestemt flagermus' skrig, vil man så kunne "forvirre" den ved at afspille

Hvis mennesker med en relativt dårlig hørelse er i stand til at skelen forskellig individer ved deres stemmer, kan jeg ikke se noget underligt i
a flgermus ikke også skulle være i stand til det samme.

Om man kan forvirre dem, måske. Men man har nogle problemer; den lyd
flagermusen selv udsender lyde selvsagt anderledes(sammenlign med når man høre sig selv på bånd) det vil sige at man skal seperere en givet flagemus skrig
fra det ekko det giver og så kun udsende ekkoet. Om det kan lade sig gøre ved jeg ikke, men så kunne man sikkert forvirre dem.

Poul-Erik Andreasen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-09-03 01:42

Sven wrote:

> [...]
> skelne mellem sit eget skrig/ekko og de andres skrig/ekko når så stor en
> flok kommer flyvende hurtigt ud af en klippehule?

De behøver ikke at skrige alle sammen, da de godt kan høre
afstanden på de andres skrig, foruden at de kan mærke hinandens vingeslag.

> Hvis man optager en
> bestemt flagermus' skrig, vil man så kunne "forvirre" den ved at afspille
> båndet med dette skrig igen?

Det kan vist ikke lægges på bånd.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-09-03 12:25

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3F592D67.341A3CA8@vip.cybercity.dk...

> Det kan vist ikke lægges på bånd.

Nej, ikke på en almindelig båndoptager, frekvensen er for høj.
Men man kunne 'transponere' det ned i frekvens først. Jeg har
netop bygget en sjov lille detektor som man kan høre ultralyd
med, der i princippet virker som en superheterodyn-modtager, med
lokaloscillator og blander, bare til lavere frekvenser. Ganske
underholdende, har opdaget at fårekyllinger laver ret kraftig
ultralyd når de spiller på en bestemt måde.

Men selvom man afspillede flagermusens egen lyd tror jeg ikke den
ville lade sig forvirre af det, for timingen er jo helt
forskellig i forhold til når den selv udsender lyden. Timingen er
formodentlig en vigtig årsag til at navigationen virker.