Rørstrømning, fluid dynamik
Fra : Christian

Dato : 05-09-03 14:00

Hej.

Er der nogen der ved om en luftstrømning i et lukket rør ud til et
plenum er en elliptisk, hyperbolsk eller parabolsk strømning.

Og skrevet mindre nørded: Er omtalte strømning et sted i udløbet
påvirket af nedenstrømsforhold?

Fra : TH

Dato : 11-09-03 22:31

Christian wrote:
> Og skrevet mindre nørded: Er omtalte strømning et sted i udløbet
> påvirket af nedenstrømsforhold?

Øhm...?

/Q

---

Fra : Christian

Dato : 12-09-03 08:21

TH wrote:
> Øhm...?
>
> /Q

Keine verstehen Sie ?

/Q2

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 12-09-03 12:19

alletiders@hotmail.com (Christian) writes:

> [...]
> plenum er en elliptisk, hyperbolsk eller parabolsk strømning.

> Og skrevet mindre nørded: Er omtalte strømning et sted i udløbet

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med en hyperbolsk strømning. Det
lyder som ingeniørslang :)

Har det noget at gøre med en "parabolsk strømningsprofil" eller mener
du noget i retningen af "hyperbolsk differentialligning"?

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Christian

Dato : 15-09-03 12:30

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) wrote in message news:<7wvfryxnit.fsf@i19.ruc.dk>...

> [...]
>
> Har det noget at gøre med en "parabolsk strømningsprofil" eller mener
> du noget i retningen af "hyperbolsk differentialligning"?

He he. Næh, ingen ingeniørslang. Det er en matematisk klassificering
af strømningen hvor en &#8221;elliptisk strømning&#8221; er et
elliptisk matematisk problem (simpel 2.ordens lineær partiel
differentiel ligning) som rent fysisk kan sige noget om hvorledes
grænsebetingelserne påvirker løsningen. Et generelt svar jeg har fået
på dette spørgsmål er at subsoniske strømninger er elliptiske, soniske
er hyperbolske og supersoniske er parabolske samt et par afvigelser
fra disse &#8221;regler&#8221;.
Men flere kommentarer er velkomne.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 15-09-03 19:45

> [...]

> soniske er hyperbolske og supersoniske er parabolske samt et par
> afvigelser fra disse &#8221;regler&#8221;. Men flere kommentarer er

OK, så hvis jeg har forstået dig ret så er en parabolsk strømning det
samme som en lydbølge, mens en hyperbolsk strømning er en shockbølge
fra en eksplosion. Du vil gerne regne på noget luft der strømmer
igennem et rør ud i et stort rum, og du er i tvivl om det er
nødtvendigt for dig at tage med i betragtning at der kan dannes
lydbølger og shockbølger i røret.

Svaret er vel at det kommer vel an på dine begyndelsesbetingelser og
på hvilke data du gerne vil have ud af din beregning. Hvis du
eksempelvis vil regne på høreskader for orgelspillere, så er
lydbølgerne formentlig vigtigere end det supersoniske flow :)

Nå men tilbage til matematikken: Jeg synes at jeg kan huske noget med
at man i mange tilfælde kan skrive luftens hastighedsfelt som en
superposition af et potentialflow og en lydbølge. Hvis det er rigtigt,
så har du en god matematisk undskyldning for kun at regne på den
halvdel af problemet, der er interessant for dig.

Niels

PS: Det er lidt lang tid siden at jeg har kigget i min hydrobog, så du
skal ikke stole på mig uden videre. Eksempelvis kan vist ikke bruge
denne antagelsen om superposition af potentialflow og lydbølge til at
forklare hvorfor der kommer lyd ud af en orgelpibe.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Christian

Dato : 16-09-03 09:47

Det er blot klassificeringer, så jeg mener ikke at det er korrekt at
sige "det samme som". Det bør nærmere være "kan feks. være" og
alligevel er der afvigelser som bestemmes af de aktuelle parametre og
grænseværdier.

Jeg er _ret_ sikker på at der ikke dannes shock nogen steder i mit
setup. Havde der dannet sig et shock ville jeg vide at der ikke kunne
komme informationer fra efter shocket til opstrøms for shocket og mine
bekymringer ville være forduftet.
Men da lufthastigheden er under lydens kan det give problemer for
målingen hvis nedenstrøms forholdene er "uheldige". Og jeg leder efter
en måde at vurdere på om jeg ligger i et "uheldigt" område.
Antagelsen om potentialflow gælder jo ikke altid, så der må være flere
oplysninger vedr. din superpositionering. Desuden gælder det vel kun
for et snapshot og tager ikke en geometri med i betragtning.

/Christian